Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

Det er ikke noe magisk med pi, det er bare en konstant, et tall. Det er definert som omkretsen av en sirkel delt på diameteren av sirkelen.

 

Pi = ca. 3.1415

 

Tau = 2 * pi

 

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å misforstå det. Hadde Pi aldri vært definert, men noen hadde definert Tau (omkrets / radius), så kunne man erstattet Pi med Tau/2 i alle formler der Pi brukes. Fordeler ved dette er greit nok å ikke forstå, men at man matematisk gir en bokstav en tallverdi brukes jo i ungdomsskolematte...

 

X = 1

Y = 2

 

=>

 

Y/X = 2

 

=> (snu om)

 

Y = 2 * X

 

Dette er pensum på ungdomsskolen...

 

Har du en konstant som kan defineres ut fra en annen konstant så trenger du bare en av dem og kan gjøre akkurat det samme...

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

De "enkelte miljøene" du snakker om er vel stort sett hele den matematiske og vitenskapelige verden som i stor grad foretrekker bruk av radianer i kalkulus og svært mange andre sammenhenger innenfor matematikken. Både fordi det er enklere og fordi det er langt mer logisk.

Nå har da matematikerne og de vitenskaplige alltid vært lit sære .

De ville ha egne betydninger på det meste

 

At noen foretrekker å bruk tau eller andre betegnelser ( jeg har ikke satt meg god nok inn i dette ) kommer nok heller av hva en er vant med

Hadde alle begynt helt på nyt så er det ikke godt å vit hva man fik ut av det

 

for min del så kan det noen gnager virke som man vil bruke et av disse begrepene mest fordi det ser fannsy ut gremfor nytteverdien

 

men det her nok med hva man er vant med

Lenke til kommentar

Man bruker ikke radianer fordi "det ser fancy ut", eller fordi man er vant til det, man bruker fordi det er bedre.

 

AtW

Bedre og bedre ?

Når noen påstår at det ene er bedre en det andre så er det nesten alltid fordi de føler det slik , som betyr at det er an vanesak

 

jeg forstår da ikke hvorfor en ukjent og vanskelig begrep , som tau skulle være så nye bedre

2pi ( 6.283185307179586476925286766559) er heller ikke så mye bedre en 90°

 

det jeg vil frem til ar at det ene eller det andre generelt sett ikke bedre en det andre

det som dog gjør forskjellen er hvordan man bruker det

og da kan enkelte regnestykker bare forflytte problemet hvis man ensidig velger å gå for et av begrepene i hele regnestykket og man ikke kan bruke begrepet som en hel enhet

 

forstår du det eller skal jeg forklare det på en annen måte

( påstander om jeg tar feil uten forespørsel om bedre forklaring blir tolket som en misforståelse)

Lenke til kommentar

 

 

jeg forstår da ikke hvorfor en ukjent og vanskelig begrep , som tau skulle være så nye bedre

2pi ( 6.283185307179586476925286766559) er heller ikke så mye bedre en 90°

 

 

Det får deg ikke til å tenke deg om en ekstra gang at dette "lange" "kompliserte" tallet som er brukt, IKKE er en tilfeldighet?

Skulle man gjort det "enkelt", og (kanskje?) logisk for slike som deg, så burde man kanskje brukt 100 eller 1 som antall grader i en sirkel? Hvorfor liker du 360?

Lenke til kommentar

 

 

 

jeg forstår da ikke hvorfor en ukjent og vanskelig begrep , som tau skulle være så nye bedre

2pi ( 6.283185307179586476925286766559) er heller ikke så mye bedre en 90°

 

 

Det får deg ikke til å tenke deg om en ekstra gang at dette "lange" "kompliserte" tallet som er brukt, IKKE er en tilfeldighet?

Skulle man gjort det "enkelt", og (kanskje?) logisk for slike som deg, så burde man kanskje brukt 100 eller 1 som antall grader i en sirkel? Hvorfor liker du 360?

 

nå var valget mellom 2pi eller 90° som det var snakk om

2pi er det samme som 6.283185307179586476925286766559 bedre å bruke

det er nå man bruker 2pi i stedet for 90° eller motsatt jeg ikke ser hvorfor den skal ha så høyere betydning

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

nå var valget mellom 2pi eller 90° som det var snakk om

2pi er det samme som 6.283185307179586476925286766559 bedre å bruke

det er nå man bruker 2pi i stedet for 90° eller motsatt jeg ikke ser hvorfor den skal ha så høyere betydning

Nå blander du epler og bavianer.

 

Vi kan velge mellom tre måter å måle vinkler på:

Grader: 90°

Radianer: 1.57

Brøk (også kalt rotasjoner): 1/4

(Alle disse er den samme like store vinkelen.)

 

Og så kan vi velge mellom to måter å måle forholdet mellom omkretsen og sirkelens størrelse på:

pi: 3.14 (omkrets/diameter)

tau: 6.28 (omkrets/radius)

 

Man kan ikke velge mellom grader og tau.

 

PS. Greit nok at det er upraktisk å si "sving 1.57 radianer til venstre!", men "sving en kvart mot venstre" er ikke noe dårligere enn "90 grader mot venstre".

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

spørmålet er altså hvorfor Tau skal være bedre en PI

Nå skal jeg vise hvorfor Tau skal være bedre enn Pi, og hvorfor brøk er bedre enn grader.

 

Radianer skal jeg ikke trekke inn.

 

VuW5lmR.png

 

La oss anta at man blir frenetisert (ihvertfall det motsatte av paralysert) av en trang (eng. narrow) til å finne lengden på den rosa buen. Radius er 7 og vinkelen er 90 grader, eller 1/4 rotasjon. Da kan man gjøre det på mange måter.

 

Rotasjoner og tau:

chart?cht=tx&chl=\frac{7\tau}4

 

Rotasjoner og pi:

chart?cht=tx&chl=\frac{7\cdot2\pi}4

 

Grader og tau:

chart?cht=tx&chl=7\tau\cdot\frac{90}{360}

 

Grader og pi:

chart?cht=tx&chl=7\cdot2\pi\cdot\frac{90}{360}

 

Det blir altså et enklere oppsett om man regner med Tau i dette stykket.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Man kan ikke velge mellom grader og tau.

Alle betyr det samme :

90°

2 x pi

1 x T

 

Så hvorfor kan man ikke velge ?

Når du så drar inn radianer blir jo kaoset komplett

 

Du har en liten feil, som faktisk er en stor feil, og enda en stor feil. Egentlig skal det være sånn:

 

360°

2 x pi radianer

1 x T radianer

1 rotasjon

 

betyr det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...