Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

Enhver utdanning som omhandler fysikk vil kreve kompetanse innen radianer. Merk: her kreves det SPESIFIKT at det skal regnes i radianer. Ingen utdanning setter det som et absolutt krav at man skal regne i grader, for å ta moteksempelet. Godt mulig det er vanlig praksis, men man mister ikke informasjon om det benyttes radianer istedet. I fysikkens og matematikkens verden gir ikke utregninger mening overhodet om det regnes med grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis hele poenget med å måle vinkler er å få hele og pene tall, ja, da diskvalifiserer man selvsagt grader. Dog er vel gradianer foretrukket i de tilfellene, siden det går 400 av dem på en omdreining - det må ergo være den foretrukne varianten?

 

Elgen kan igjen ha et (snevert, men likevel legit) poeng. Problemet er bare at det er en særdeles overfladisk metode for å skille det bra fra det dårlige. I det øyeblikket man kan noe mer enn det HELT grunnleggende er radianer numero uno, og det med langt mer tungtveiende argumenter enn at "tallene blir jo så pene i grader". Selv arealet av en sirkel baserer seg på vinkelmålet radianer, ikke grader.

 

Så, hva kan man en eller annen gang konkludere med? At for en enkeltperson kan en subjektiv konklusjon være at grader er best, da vedkommende sliter med å regne ut sin egen netto månedslønn og alt som har med brøker og desimaltall å gjøre blir sirup, mens den rent objektive konklusjonen er at radianer er best på grunn av mulighetene man har utover det rent måletekniske?

 

hvordan i verden kan det bli penere tall når man kan få desimaler ut i det ukjent også med radianer

 

 

Jeg skrev da vitterlig det motsatte - nemlig at man oftere får heltall med grader enn med radianer, og at dette er den eneste forskjellen - som utelukkende er av praktisk art.

 

Lenke til kommentar

 

 

Hvis hele poenget med å måle vinkler er å få hele og pene tall, ja, da diskvalifiserer man selvsagt grader. Dog er vel gradianer foretrukket i de tilfellene, siden det går 400 av dem på en omdreining - det må ergo være den foretrukne varianten?

 

Elgen kan igjen ha et (snevert, men likevel legit) poeng. Problemet er bare at det er en særdeles overfladisk metode for å skille det bra fra det dårlige. I det øyeblikket man kan noe mer enn det HELT grunnleggende er radianer numero uno, og det med langt mer tungtveiende argumenter enn at "tallene blir jo så pene i grader". Selv arealet av en sirkel baserer seg på vinkelmålet radianer, ikke grader.

 

Så, hva kan man en eller annen gang konkludere med? At for en enkeltperson kan en subjektiv konklusjon være at grader er best, da vedkommende sliter med å regne ut sin egen netto månedslønn og alt som har med brøker og desimaltall å gjøre blir sirup, mens den rent objektive konklusjonen er at radianer er best på grunn av mulighetene man har utover det rent måletekniske?

 

hvordan i verden kan det bli penere tall når man kan få desimaler ut i det ukjent også med radianer

 

 

Jeg skrev da vitterlig det motsatte - nemlig at man oftere får heltall med grader enn med radianer, og at dette er den eneste forskjellen - som utelukkende er av praktisk art.

 

 

Nå har jeg uthevet det jeg spurte om

Lenke til kommentar

 

Alt som har med telekommunikasjon. Signalbehandling.

hvis det var snakk om signal kurver , som jeg fikk prøve meg litt på på skolen så bruket man ikke radianer der for å regne på dem

da regnet man ut hvor stor spenningen ble hvis man kutte strømmen før hele sinuskurven var fullført

men dette har du ikke peiling på

 

Dette har ikke jeg peiling på? Hva skal dette bety?

Jeg er elektroingeniør med fordypning i telematikk. Det du beskriver er grunnleggende elektroutdanning på lavere nivåer.

Det jeg lærte om dette går laaangt over hodet på deg. Det bygger på ting du ikke har hørt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva dere har sagt er nå en ting . det som er værer er at der er ikke alltid like presise når dere skriver det slik at jeg ikke får helt frem meningen dere ønsker å gi

 

hvilke yrker hver enkel har er det heller ikke mange som vet

 

og så er det noen her inne som demontrer hvor høyt på strå de er.

hadde de bare hold en lit lavere profil så hadde det gå bedre

Det blir nesten som man skal del deltageren i en vanlig gruppe og en som er adelen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

Alt som har med telekommunikasjon. Signalbehandling.

hvis det var snakk om signal kurver , som jeg fikk prøve meg litt på på skolen så bruket man ikke radianer der for å regne på dem

da regnet man ut hvor stor spenningen ble hvis man kutte strømmen før hele sinuskurven var fullført

men dette har du ikke peiling på

 

Dette har ikke jeg peiling på? Hva skal dette bety?

Jeg er elektroingeniør med fordypning i telematikk. Det du beskriver er grunnleggende elektroutdanning på lavere nivåer.

Det jeg lærte om dette går laaangt over hodet på deg. Det bygger på ting du ikke har hørt om.

 

du har ikke nevnt noe sted at du er elektroingeniør .

hva er det du konstruer da ?

 

jeg skulle bare ha vist hvilen type signal behandling som bruker radianer når man bregner.

dette med tanke på at så godt som alt i dag er digitalt

Lenke til kommentar

Hva dere har sagt er nå en ting . det som er værer er at der er ikke alltid like presise når dere skriver det slik at jeg ikke får helt frem meningen dere ønsker å gi

 

hvilke yrker hver enkel har er det heller ikke mange som vet

 

og så er det noen her inne som demontrer hvor høyt på strå de er.

hadde de bar hold en lit lavere profil så hadde det gå bedre

Det blir nesten som man skal del deltageren i en vanlig gruppe og en som er adelen

Det er ikke så unormalt å ha høgskoleutdanning, er ikke akkurat så veldig høyt på strå.

 

Men å begynne å slenge rundt seg at grunnleggende pensum på første klasse på elektro er ting jeg (eller andre) ikke har peiling på er jo litt komisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Alt som har med telekommunikasjon. Signalbehandling.

hvis det var snakk om signal kurver , som jeg fikk prøve meg litt på på skolen så bruket man ikke radianer der for å regne på dem

da regnet man ut hvor stor spenningen ble hvis man kutte strømmen før hele sinuskurven var fullført

men dette har du ikke peiling på

 

Dette har ikke jeg peiling på? Hva skal dette bety?

Jeg er elektroingeniør med fordypning i telematikk. Det du beskriver er grunnleggende elektroutdanning på lavere nivåer.

Det jeg lærte om dette går laaangt over hodet på deg. Det bygger på ting du ikke har hørt om.

 

du har ikke nevnt noe sted at du er elektroingeniør .

hva er det du konstruer da ?

 

jeg skulle bare ha vist hvilen type signal behandling som bruker radianer når man bregner.

dette med tanke på at så godt som alt i dag er digitalt

 

Digitale signaler er også bygd opp analoge signaler. Alle analoge signaler er bygd opp av frekvenser, og alt i telekommunikasjon som omhandler frekvenser bruker sinus/cosinus og RADIANER.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis hele poenget med å måle vinkler er å få hele og pene tall, ja, da diskvalifiserer man selvsagt grader. Dog er vel gradianer foretrukket i de tilfellene, siden det går 400 av dem på en omdreining - det må ergo være den foretrukne varianten?

 

Elgen kan igjen ha et (snevert, men likevel legit) poeng. Problemet er bare at det er en særdeles overfladisk metode for å skille det bra fra det dårlige. I det øyeblikket man kan noe mer enn det HELT grunnleggende er radianer numero uno, og det med langt mer tungtveiende argumenter enn at "tallene blir jo så pene i grader". Selv arealet av en sirkel baserer seg på vinkelmålet radianer, ikke grader.

 

Så, hva kan man en eller annen gang konkludere med? At for en enkeltperson kan en subjektiv konklusjon være at grader er best, da vedkommende sliter med å regne ut sin egen netto månedslønn og alt som har med brøker og desimaltall å gjøre blir sirup, mens den rent objektive konklusjonen er at radianer er best på grunn av mulighetene man har utover det rent måletekniske?

 

hvordan i verden kan det bli penere tall når man kan få desimaler ut i det ukjent også med radianer

 

 

Jeg skrev da vitterlig det motsatte - nemlig at man oftere får heltall med grader enn med radianer, og at dette er den eneste forskjellen - som utelukkende er av praktisk art.

 

 

Nå har jeg uthevet det jeg spurte om

 

 

Greit, jeg ser poenget. Skulle stått radianer øverst der. Blings fra min side.

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Alt som har med telekommunikasjon. Signalbehandling.

hvis det var snakk om signal kurver , som jeg fikk prøve meg litt på på skolen så bruket man ikke radianer der for å regne på dem

da regnet man ut hvor stor spenningen ble hvis man kutte strømmen før hele sinuskurven var fullført

men dette har du ikke peiling på

 

Dette har ikke jeg peiling på? Hva skal dette bety?

Jeg er elektroingeniør med fordypning i telematikk. Det du beskriver er grunnleggende elektroutdanning på lavere nivåer.

Det jeg lærte om dette går laaangt over hodet på deg. Det bygger på ting du ikke har hørt om.

 

du har ikke nevnt noe sted at du er elektroingeniør .

hva er det du konstruer da ?

 

jeg skulle bare ha vist hvilen type signal behandling som bruker radianer når man bregner.

dette med tanke på at så godt som alt i dag er digitalt

 

Digitale signaler er også bygd opp analoge signaler. Alle analoge signaler er bygd opp av frekvenser, og alt i telekommunikasjon som omhandler frekvenser bruker sinus/cosinus og RADIANER.

 

hvis du bruker "forkant" bølger der man leser topp og bunn ,eventuelt flere nivåer på kurven , da her det ikke så mye analogt med seg

 

man noe for pokker forklar meg hvorfor ( slik at jeg forstå hensikten ) man bruker radianer i bergningene

hvis legger ut en reell beregning så ser jeg kanskje sammenhengen.

hva de forskjellige variablene står for er dert ikke så farlig med , men det er hvordan man bruker dem som betyr noe

 

i det ene øyeblikket ble det sagt uten at ( uten at alle var enige ) at tallen så mye penere ut med radianer ( hva man nå menr med det )

i det andre øyeblikk ble det påstår at det var letter å regne med radianer selv om eksemplene som kom ikke har vist den store forskjellen

 

da blir det en udokumentert påstand , noe jeg tror ingen av dere er så begeistret for

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Forkantbølger? Hvordan lager man "forkantbølger"? Jo, man lager alle typer bølger med analoge signaler.

For pokker? Er det slik du skal spørre nå? Du har fått mange forklaringer, du ha bare ikke utdannelsen til å forstå dem.

Derivasjon og integrasjon er nøkkel. Og at det beskriver en omdreining, frekvensenhet. Og flere fordeler.

 

Jeg har ikke til intensjon å starte en laaaang opplæring i elektro/telematikk med en som ikke har hørt om derivering. Det er håpløst. Så ikke forvent at jeg går dypere, hvis du ikke forstår derivering, integrering, sinus og all den andre grunnleggende matematikken man må lære på vgs før man i det heletatt begynner å rote med dette.

 

I høyere utdanning bruker man kun radianer, og det er ikke fordi man skal være bedre enn andre, det er fordi det er det som er fornuftig å bruke. Ingen er uenig i dette. Det er ingen som tviler på dette. Dette er fakta fra ende til annen. Det er ikke en teori en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...