Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

 

og så gjør det jo ikke saken bedre at de gangen jeg har hold på me det så har man hatt bruk for tallen i grader

Ja, men tenk om alle hadde byttet til radianer. Da hadde du ikke hatt det problemet.

 

det hadde nok blir problemer da og , men det hadde dreid seg om andre ting

 

poeng er å kunne se vinklene som en vinkler , ikke som bare tall i et regnestykke

en sak er nå beregningene .

noen ganger skal det tegnes nøyaktig opp og da kan man få 360 forskjellige brøker ( betegnelser ) å forholde seg til

og enda flere hvis vinklene er et sted mellom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

360 brøker? Man kan da få uendelige mange fler enn dette.

 

Akkurat man kan dele sirkelen opp i uendelig mye flere grader enn 360. Men som vanlig er det dine begrensninger som ødelegger for deg.

les :

 

noen ganger skal det tegnes nøyaktig opp og da kan man få 360 forskjellige brøker ( betegnelser ) å forholde seg til

og enda flere hvis vinklene er et sted mellom

i stedet for å trakassere meg

Lenke til kommentar

lol @ radianer er pugg.

Grader er pugg.

Radier er å lese av direkte. 2*Tau/9 = 4*pi/9 er 2/9 rundt sirkelen, trenger ikke pugge. Slå rett opp.

80 grader? Her må man pugge at 90 grader er rett opp og pugge ca hvor mye 10 grader er også må man ta alt på gefülen.

 

Og brøker er vanskelige å bruke? Brøker er mye lettere å bruke tau/3 sier at vi er 1/3 rundt sirkelen, 120 grader må man pugge for å vite hvor ligger. 1/3; trenger ikke tenke en gang, det er 1 av 3. 120; må regne eller pugge.

Lenke til kommentar

lol @ radianer er pugg.

Grader er pugg.

Radier er å lese av direkte. 2*Tau/9 = 4*pi/9 er 2/9 rundt sirkelen, trenger ikke pugge. Slå rett opp.

80 grader? Her må man pugge at 90 grader er rett opp og pugge ca hvor mye 10 grader er også må man ta alt på gefülen.

 

Og brøker er vanskelige å bruke? Brøker er mye lettere å bruke tau/3 sier at vi er 1/3 rundt sirkelen, 120 grader må man pugge for å vite hvor ligger. 1/3; trenger ikke tenke en gang, det er 1 av 3. 120; må regne eller pugge.

du unngår de vanskelige "oppgavene "

 

hvor mang ganger sirkelen er da 100 grader .

det holder ikke å si at det er rett opp pluss lit till , jeg vil ha en hel brøk på det

Lenke til kommentar

Elgen har rett i en sak her (faktisk): dersom man ikke KAN radianer så er det selvsagt enklere å bruke grader dersom man skal forklare noe ved hjelp av en vinkel (antar at vedkommende har litt forståelde av grader som vinkelmål). Det er dog langt derfra til å si at grader er best på noe vis. Hvis en person kan begge deler er grader og radianer ofte likeverdige, men dersom de ikke er det er radianer foretrukket - hver bidige gang. Grader har INGEN teoretiske fordeler overhodet.

Lenke til kommentar

 

lol @ radianer er pugg.

Grader er pugg.

Radier er å lese av direkte. 2*Tau/9 = 4*pi/9 er 2/9 rundt sirkelen, trenger ikke pugge. Slå rett opp.

80 grader? Her må man pugge at 90 grader er rett opp og pugge ca hvor mye 10 grader er også må man ta alt på gefülen.

 

Og brøker er vanskelige å bruke? Brøker er mye lettere å bruke tau/3 sier at vi er 1/3 rundt sirkelen, 120 grader må man pugge for å vite hvor ligger. 1/3; trenger ikke tenke en gang, det er 1 av 3. 120; må regne eller pugge.

du unngår de vanskelige "oppgavene "

 

hvor mang ganger sirkelen er da 100 grader .

det holder ikke å si at det er rett opp pluss lit till , jeg vil ha en hel brøk på det

 

Er det ditt forslag til en vanskelig oppgave, tok den i hode på noen sekunder,

5pi/9. 5/18 deler rundt sirkelen.

Lenke til kommentar

 

 

Ja hvordan skal du gjøre det med gradene dine uten å bruke brøk?

hvordan ser du for deg en gradskive der vinklene er merket som brøker i stedet for grader tall ?

 

slik jeg ser det så blir det trengt om plassen hvis man skal ha med like mye informasjon som med grader

Det er jo dette som er ditt problem her i denne diskusjonen. Du tenker kun på de aller enkleste ting. Det er da ikke en kjeft her som snakker om å måle en vinkel med en gradskive. Vi snakker om beregninger på sirkler.

 

Du tenker for enkelt fordi dine kunnskaper er begrenset.

Lenke til kommentar

og du gjør et stor nummer av at radianer bare fordi du kan det beder en de leste andre

 

 

for å illustre det slik at du forstår det bedre så kunne jeg ha brukt et helt annet tallsystem og påstått at det var så mye bedre

mennesker er vant med direkte tall ,ikke brøker

da er rene talle mere naturlig

 

når noen påstår at radianer , i form av brøk er bedre bruke så må de tenke seg litt om

 

 

jeg har hele tiden forsøk å få svar på hvorfor radianer er så mye bedre å bruke en ren grader for definere vinkler

det dere svarer med er brøk

en brøk er vanskeligere å lese en rene tall hvi den da ikke er helt opplagt ( som 1/2 1/4 eller 3/4 )

 

Da høres det som det er bedre å bruk 2* pi/n i stedet for sin(n*pi/180)

det er ikke noe forskjell

 

forskjellen er dog at ved grader så leser man vinkelen direkte

ved radianer så må man tenke seg lit om ( det tar lengre tid å regne ut )

og om man skriver 3pi/n så mister man lett oversikten

 

de fleste vet omtrent hvor mye 45 grader er men det er lit kinkig å lese det i form av en brøk

har man 90 grader så er det rett opp , her er jeg heler ikke sikker på om alle klarer å se det som radianer

 

har man en vinkel tilsvarende 135 grader så er det på skrått til venstre

det er jeg ikke så sikker på at noen klarer lese ut fra en brøk

 

det er mulig at dere foretrekker brøk fremfor rene tall , da er dere i mindre tall

 

jeg kan bare ikke se hvor retningen står hen i disse brøkene

 

0 grader høyre

90 grader opp

180 grader ned

270 grader høyre

 

å lese det ut fra brøk er heler ikke alltid like lett

 

det er dog ingen ting mot det å lese av en vinkel når den er et sted mellom disse retningene

 

 

så er det nok også at radianer har en veldig høy terskel for å forstå i forhold til vinkel grader

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...