Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

 

 

Antar du er travelt opptatt med å oppdatere alle termometerene dine til Kevin så du slipper å bli forvirret med at rommets vinkel endrer seg hele tiden?

Kevin ?

du mener vel kelvin , men den brukes jo på å bestemme farge temperaturen.

 

akkurat nå viser gradestokken min omtrent 10% av en gløde lampe

Retter du på andres skrivefeil?

 

Du har ikke bare begrensede kunnskaper, du er frekk som få også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Antar du er travelt opptatt med å oppdatere alle termometerene dine til Kevin så du slipper å bli forvirret med at rommets vinkel endrer seg hele tiden?

Kevin ?

du mener vel kelvin , men den brukes jo på å bestemme farge temperaturen.

 

akkurat nå viser gradestokken min omtrent 10% av en gløde lampe

Retter du på andres skrivefeil?

 

Du har ikke bare begrensede kunnskaper, du er frekk som få også.

 

slet ikke , jeg vil bare forsikre meg om at det ikke var noe som drev med noen form for spøk her

Lenke til kommentar

 

Poenget gikk deg dog over hodet, i Kelvin bruker man ikke grader.

vanligvis ja, men det er fult mulig

 

 

Den linken der viser jo det stikk motsatte av hva du sier, det er bare F og C som har gradsymbolet foran.

 

Etter ørten år på campus kan jeg hvertfall også bekrefte at man ALDRI sier "grader Kelvin". Det er omtrent like teit som å si "grader Celsius" når man driver med trigonometri.

Lenke til kommentar

"Jeg forstår ikke hva radianer er"

Da har du et alvorlig kunnskapshull som gjør deg uegnet til denne debatten. Hadet bra!

 

La oss som driver med matematikk avgjøre hvilke matematiske sammenhenger som best lar seg supplementere matematiske uttrykk, så kan du sitte med gradskiven din og aldri gjøre en eneste trigonometrisk beregning eller analyse, og vi alle er fornøyd.

 

Grunnen til at man benytter radianer fremfor grader, er fordi det lettere lar oss beskrive:

 

Buelengder

Forhold mellom kateter

Trigonomiske uttrykk (sinus, cosinus, tangens)

Transformasjoner i et plan

Bølgelengder og bølgeforskyvning

Og masse, masse, masse mer.

 

Dette er det egentlig ikke et spørsmål om engang, og du vet jo ikke hva noen av disse tingene er, så jeg tror debatten er ferdig og forsåvidt var så for 12 sider siden.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Du ser hvor stor andel det er av 2Pi. For eksempel Pi er halvparten, altså halvveis rundt en sirkel. Pi/2 er en kvart, altså en rett vinkel. Osv.

men det er jo det samme som pugging

man husker jo bare noen få av de tallene

 

jeg kan gi deg en liste med tall i grader klarer du på 10 sekunder da å vite hvilke verdi de vi ha som radianer ( desimal eller brøk ) ?

 

f eks.

10°

12°

22,5°

33°

33.5°

48°

55°

77°

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Nei. Du ser hvor stor andel det er av 2Pi. For eksempel Pi er halvparten, altså halvveis rundt en sirkel. Pi/2 er en kvart, altså en rett vinkel. Osv.

men det er jo det samme som pugging

man husker jo bare noen få av de tallene

 

Akkurat der er jeg enig med Elgen. Det er pugging.

 

Men, altså, hele poenget med radianer, er at du ikke trenger dette. I steden legger du bare et målebånd rundt en sirkel med radius 1 for å måle radianene.

 

F.eks. en sirkel med radius 1 meter og et målebånd som måler i meter. Måler du en bue som er 0,5 meter så er den vinkelen 0,5 radianer. Måler du en bue som er 3.14 meter så er den vinkelen 3.14 radianer.

Lenke til kommentar

 

 

Nei. Du ser hvor stor andel det er av 2Pi. For eksempel Pi er halvparten, altså halvveis rundt en sirkel. Pi/2 er en kvart, altså en rett vinkel. Osv.

men det er jo det samme som pugging

man husker jo bare noen få av de tallene

 

Akkurat der er jeg enig med Elgen. Det er pugging.

 

Men, altså, hele poenget med radianer, er at du ikke trenger dette. I steden legger du bare et målebånd rundt en sirkel med radius 1 for å måle radianene.

 

F.eks. en sirkel med radius 1 meter og et målebånd som måler i meter. Måler du en bue som er 0,5 meter så er den vinkelen 0,5 radianer. Måler du en bue som er 3.14 meter så er den vinkelen 3.14 radianer.

 

fryktelig tungvind og upraktisk

det er jo ingen som bruker den metoden

og hvem går rund med sirkler på 1 i diameter og måleband når man driver med matematikk

 

de fleste handverkere bruker enten tomme stokk eller elektroniske hjelpemidler

eller så bruker man ikke så mye måleband

Lenke til kommentar

 

 

Nei. Du ser hvor stor andel det er av 2Pi. For eksempel Pi er halvparten, altså halvveis rundt en sirkel. Pi/2 er en kvart, altså en rett vinkel. Osv.

men det er jo det samme som pugging

man husker jo bare noen få av de tallene

 

Akkurat der er jeg enig med Elgen. Det er pugging

 

 

Da er jeg uenig med deg. Dette er nemlig ikke 'pugging' på noen som helst annen måte enn hva grader er.

 

Hvor stort er 45vinkel-grader?

 

Hvor stort er pi/4?

 

Det er ingen forskjell på å se det ene eller det andre. I den sak er det akkurat det samme.

 


 

Elgen forstår forsåvidt såpass lite at han konstruerer et eksempel der vi skal gjøre omregninger fra grader til radianer, som om det på noen som helst måte illustrerer noe som helst. Det eneste det forteller oss er at omregning mellom grader og radianer er tungvindt, og noe man helst vil unngå. Dette kan man unngå ved å ikke benytte grader overhodet. Radianer må man før eller siden benytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...