Gå til innhold

den andre tråden om Pi /Tau


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom vi antar at premisset ditt stemmer: Beregninger.

Og alt man bruker grader til. Og lære sammenhengen mellom vinkler, trigonmetri, enhetssirkelen, pi, cos, sin, derivering, integrasjon osv. Alt det forklares mye letter med radianer enn grader.

 

jeg ser bar ikke hvordan for jeg oppfatter ikke radianer som vinkler , men det gjør jeg med grader

hvis jeg da skulle bruke radianer så vil jeg miste kontrollen

Lenke til kommentar

Det er rart at du oppfatter grader som vinkler men ikke radianer for grader handler jo om temperatur.

 

La oss heller ta den diskusjonen. Det er jo ikke logisk at man bruker grader om vinkler.

 

Eller det er jo ikke logisk at vi bruker grader om temperatur.

 

Dette gir ikke mening i mitt hode. Ergo er det feil.

Lenke til kommentar

Ja, det vil du miste, fordi du gidder ikke å lære deg noe.

tøv . du ser ikke annet en dit syn på det

 

vinkler angitt i grader er et direkte tall

radianer er en en oppdeling av sirkeln , at det skal gi en letter forståelse av sirkelen er meg en gåte

 

enten så bruker man vinkel talet i grader og konverterer det til et tal innad i regnestykke og for ut et tall som kan brukes fleksibelt uten enda en konvertering

 

eller så bruker man brøk innad i allerede et komplisert beregning

 

 

beklager , men jeg ser virkelig ikke hva denne ekstra brøken skal være godt for

det er hvertfall ikke for å forbedre oversikten

 

 

og så lar vi julefreden komme

Lenke til kommentar

Det er rart at du oppfatter grader som vinkler men ikke radianer for grader handler jo om temperatur.

 

La oss heller ta den diskusjonen. Det er jo ikke logisk at man bruker grader om vinkler.

 

Eller det er jo ikke logisk at vi bruker grader om temperatur.

 

Dette gir ikke mening i mitt hode. Ergo er det feil.

kanskje ikke , men du legger deg litt for mye betegnelsen "grader" .

selvsagt kunne man ha kaldt det for noe annet uten at det hadde endre på noe

 

hvilken betegnelse vi du ha bruk for dele sirkelen inn i hele tall ?

Lenke til kommentar

Antar du er travelt opptatt med å oppdatere alle termometerene dine til Kevin så du slipper å bli forvirret med at rommets vinkel endrer seg hele tiden?

 

Edit: Egentlig burde du kjempe for å innføre Fareiheit i Norge, temperaturen vil nesten alltid ligge mellom 0 og 100, så slipper man alt dette styret med negative tall og desimaler.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

 

 

Jeg legger merke til at du ikke kommenterer på et par punkter. Kan jeg da anta at du er enig i følgende tre punkt?

  • hvorvidt en vinkel enklest uttrykkes i grader eller radianer er avhengig av hvilket utgangspunkt man velger.
  • Dersom man også er interessert i å regne ut avstanden området beveger seg rundt sentrum så er det helt klart en fordel å regne med radianer, og ikke med grader.
  • Bruk av radianer åpner opp for en bedre forståelse av sirkler enn grader.

ja,

vet ikke

hvis man har stor matematisk innpresse kanskje.

( å bruke radianer blir som å lære seg et helt nytt språk , ikke særlig givende når man ikke interessert )

 

 

Til å være "ikke interessert" har det blitt mange poster. Hvorfor ikke bare lære seg den greie konverteringsformelen r=v*pi/180, eventuelt motsatt: v=r*180/pi

 

Dette er ikke noe nytt språk, det er som å flytte fra Tåsen til Drammen.

Lenke til kommentar

Antar du er travelt opptatt med å oppdatere alle termometerene dine til Kevin så du slipper å bli forvirret med at rommets vinkel endrer seg hele tiden?

Kevin ?

du mener vel kelvin , men den brukes jo på å bestemme farge temperaturen.

 

akkurat nå viser gradestokken min omtrent 10% av en gløde lampe

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Skalaen har nada å si her. Celsius er praktisk da den gir tosifrede verdier i det området vi stort sett holder til. Kelvin er definitivt en mer kraftfull skala, dog. En kjekk sak med Celsius-skalaen er at den har samme "steg" som Kelvin-skalaen, så man kan benytte den der temperaturdifferanser er nyttige.

(det er mer enn man kan si om grader i en sirkel, som er ubrukelige i praksis dersom man gjør noe mer avansert enn å snekre en garasje)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...