Gå til innhold

Universell utforming av matvarer!

Anbefalte innlegg

I disse dager så er det jo veldig populært med universell utforming på både det ene og det andre. Først var det nye boliger, og nå i det siste har jeg fått med meg at alle nye norske nettsteder må være tilpasset blinde. Dette er selvsagt flotte tiltak.

Nå har det seg slik at jeg nylig har fått diagnosen cøliaki. Dette er skikkelig travle greier! For en kar som er glad i brød, kjeks og og andre tradisjonelle gluten produkter så har denne diagnosen påført meg psykiske påkjenninger. Her om dagen spiste jeg litt smash, og det ble etter hvert en ufin opplevelse.

Men nok om mine lidelser. Det jeg ønsker å diskutere er om det kanskje hadde vært en ide å innføre en universell utforming av matvarer som selges i norske butikker. Er man for eks allergisk mot melk, egg eller gluten så bør alle nye matvarer komme med allergivennlige varianter. Jeg observerte for eks crispo kjeks her om dagen! Herregud så kos det hadde vært å kunne smake den! Men dette er ikke en mulighet jeg og mange andre allergikere har! På sikt kan man kanskje få en universell utforming på alle matvarer.

Hva mener folket?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil altså ha en 10-15 varianter av samtlige produkter, som dekker opp alle typer og kombinasjoner av allergier?

Jeg ser at dette kan være ett urimelig krav i starten. Kanskje man kan begynne med de 3-4 mest utbredte matallergier og ta det derfra? På lenger sikt bør derimot de fleste med en form for matallergi kunne ha like store valgmuligheter som de som ikke har matallergi. Dette er jo både rett og rettferdig.

Hvorfor skal ikke jeg og andre matallergikere ha like stor rett til å nyte en grandis på lørdagskvelden, slik som alle andre?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må allergikere kunne få nyte mat i samme grad som friske og velskapte mennesker. Og prisen på denne spesialutviklede maten må selvfølgelig være den samme som de originale variantene. Det er jo så populært med spleiselag for tiden. Her må alle bidra! Bare rett og rimelig at friske og velskapte tar regningen. Det vil gjøre opp for noe av urettferdigheten. Hvorfor skal en allergiker har større utgifter til mat, liksom? Som om det ikke er straff nok å ha disse skavankene.

:green:

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil altså ha en 10-15 varianter av samtlige produkter, som dekker opp alle typer og kombinasjoner av allergier?

Jeg ser at dette kan være ett urimelig krav i starten. Kanskje man kan begynne med de 3-4 mest utbredte matallergier og ta det derfra? På lenger sikt bør derimot de fleste med en form for matallergi kunne ha like store valgmuligheter som de som ikke har matallergi. Dette er jo både rett og rettferdig.

Hvorfor skal ikke jeg og andre matallergikere ha like stor rett til å nyte en grandis på lørdagskvelden, slik som alle andre?

Det er ingen menneskerett å spise grandiosa på fredag, eller kose seg med en pose smash når man vil. Det er enkelt å greit DITT problem at du har allergi. Lev med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at tilbodet er styrt av kapitalismen. Er det ikkje pengar i det, så blir det ikkje produsert. Eg har ikkje noko interesse av at staten skal bruke skattepengar på å finansiere det, så det blir til slutt snakk om nisjeprodukt for dei som måtte finne på å starte med sånt.

Sidan det er så mange forskjellige plager, allergiar, intoleransar osv., så er det utenkeleg å ha likt utvalg for alle. Det finnes hyller på butikkane med glutenfritt, eggefritt, mjølkefritt osv., men ikkje meir enn at det er økonomisk forsvarleg.

Livet er ikkje rettferdig i så måte, og vil heller aldri bli det.

Lenke til kommentar

Det er ingen menneskerett å spise grandiosa på fredag, eller kose seg med en pose smash når man vil. Det er enkelt å greit DITT problem at du har allergi. Lev med det.

Det har du rett i. Og det er sikkert trådstarter enig i. Tolket jeg ham rett, bruker han ironi for å poengtere at det er tåpelig å kreve universelle utforminger, på tross av at mennesker er forskjellige.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ærlig talt. Er det noen som blir diskriminert her i verden, så er det de smellfeite. Se deg om, hvor du enn snur deg så finnes det ikke en eneste stol utformet for dobbel størrelse. Tenk deg noe så ydmykende. Å miste kontrollen over matinntaket er noe som kan vederfare enhver, så dette bør det tas hensyn til ved produksjon av stoler og andre sitteinnretninger. Alle hjem må utstyres med stoler for doble rumper nå! Hvem vet når du selv blir feit. Eller når en tjukkas ringer på døra. Det kan skje når som helst!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil vel anse det som mer ansvarlig at man eliminerer de matvarene som ikke har universell utforming (dvs som ikke alle kan spise).

Man må tross alt være solidarisk, også i matveien.

Alternativt kan man beskatt (hardt) de matvarene som ikke har universell utforming, for deretter å subsidiere de matvarene som har universell utforming som første trinn i denne normaliseringen av den norske maten.

Det er tross alt ikke nødvendig eller rettferdig at noen spiser Beluga Kaviar, mens resten blir tvunget til å spise Kavli Kaviar. ;)

PS For de som ikke aner hva Beluga Kaviar er: http://en.wikipedia.org/wiki/Beluga_caviar

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tross alt ikke nødvendig eller rettferdig at noen spiser Beluga Kaviar, mens resten blir tvunget til å spise Kavli Kaviar. ;)

Jeg innser at du har helt rett her. Men trenger mennesker å spise forskjellig mat? Det beste og mest rettferdige vil være å lage en miks som alle mennesker kan spise. Kun én matvare, til alle måltider, året rundt. Så enkelt, så tidsbesparende.

Mulig vi må vente på de rødgrønne på å få dette gjennomført. Eller kanskje vi er så heldige ha statssekretær Paul Chaffey som interessert leser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er umulig å lage peanøtt-frie varianter av poser med peanøtter, og egg-frie varianter av pakker med egg. Det sier vel seg selv at det er umulig å lage allergivennlige varianter av alt mulig. Allergikere må uansett lese blant annet innholdsfortegnelsene for å se om de kan spise det. Jeg kan være enig i at innholdsfortegnelsene har forbedringspotensiale blant annet for allergikere. F.eks en rekke med kryss for de vanligste allergiene. Skulle man dekket alle allergier så hadde man ikke hatt nok plass på emballasjen og måtte levert en manual eller noe sånt med varene. Da snakker vi om veldig mange tonn unødvendig papiravfall.

Apropos avfall så kunne det godt vært noen retningslinjer* for utforming av emballasje som minimerer materialbruk og uheldige kombinasjoner som fører til at forpakningen går i restavfallet i stedet for til materialgjenvinning. De kunne standardisert høyde, bredde, lengde og varemengde i kg, liter, stykk eller lignende. Hensikten med noe sånt er for eksempel at frokostblandingsbokser ikke har hver sine høyder slik at hyllehøyden man har valgt alltid vil gi for mye dødplass over noen bokser samtidig som noen bokser alltid er litt for høye. Effektiv plassering i kjøkkenskap, pappesker, paller, butikkhyller, kjøkeskap etc. Det vil også være en fordel for plukkeroboter a la Komplett sitt lager. En teknologi som begynner å finne veien til dagligvarebransjen også. Tenk også standardbredde på melkekartonger, juice, ketchup og andre ting som skal stå i kjøleskapdøra. Med standardisert vekt og volum unngår vi at f.eks yoghurtbegere har ulik størrelse når de kommer fra ulike produsenter. I dag har vi små begre med 90, 95, 100, 115, 120 og 125 gram. Det ville blitt lettere å sammenligne priser hvis alle brukte samme volum. Standard størrelser vil hindre "juks" som at produsentene slanker diameteren nede på produktet og beholder topplokkdiameteren for å gi inntrykk av like mye vare. Noe som også gir ineffektiv plassbruk.

*Ikke lov eller forskrift, men mer som en anbefaling. På lengre sikt kan man pålegge et gebyr til de som ikke følger anbefalingene. F.eks 1 krone emballasjeavgift.

Lenke til kommentar

Mat,skal som alt annet, i all hovedsak være utviklet for den gemene hop.

Har man en eller annen defekt så er det kjekt at man får produkter tilpasset sine "krav", men det skal ikke gå på påkostning av resten av befolkningen.

Så dermed kan de gjerne lage "alle" produkter tilgjengelig for trådstarter, så lenge han og hans "type" betaler det ekstra produktet koster og det ikke medfører økte kostnader eller redusert kvalitet for resten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...