Gå til innhold

trenger hjelp til valg av kamera

Anbefalte innlegg

Tenker og kjøpe et speilrefleks kamera. dette skal mest brukes til og ta bilder i naturen. alt fra fiske til andre dyr.

blir nok endel avstandsbiler også, så må ha noe med god rekkevidde.

skal heller ikke koste alt for mye..

er ikke veldig flink på dette, så spør ekspertene her inne :)

Endret av Yippee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du et speilrefleks/systemkamera i det rimelige segmentet så pleier det og følge med et kid-objekitv på 18-55mm "3x zoom", disse kamerapakkene får du fra en 2000.- og oppover, dette objektivet gir dårlig zoom, middelmådig bildekvalitet og du måtte nok kjøpe en telezoom i tillegg, en telezoom i grei kvalitet koster fra en 2000.- og oppover.

Du kan kjøpe et kamera uten objektiv og en superzoom "18x zoom" i tillegg, da får du meget god brennviddeomfang men bildekvaliteten blir bare enda dårligere siden disse objektivene innehar mange kompromisser, disse er også relativ store så du får mye og drasse på.

Har du lyst på speilrefleks/systemkamera for og få mye bedre bildekvalitet må du også kjøpe et par gode objektiver for og dekke en viss brennviddespekter, minnekort, veske, etc. og da kommer totalbeløpet fort opp mot en 7000/10000.- hvis du skal forsvare kjøpet opp mot forventet bildekvalitet.

Du har også et annet alternativ og det er en entusiastkompaktkamera, disse kameraene har en bildesensor som er helt på høyde med systemkameraene og gir bildekvalitet som du blir mer en godt fornøyd med, fordelen er kompakte, du får disse i forskjellige typer og brennvidder, de er også lette og ta med og du trenger ikke å kjøpe mange objektiver.

Edit: superzoomkamerene begynner også og bli bra.

Edit2: la til et par linker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

FO2RE: takker! dette skal sjekkes ut.

Nautica: takker for svar!

skal ha et kamera med good zoom funksjon, gjerne noe som kan ta bilder i fart. vil også gjerne kunne se bildene klart på tv'n.

men tenker ikke bruke over 3000 kr..

Hvor gode er disse kompakte?

og hva anbefaler du der?

Lenke til kommentar

jeg forstår.. da blir det ikke noe kamera på meg med det første.

men tusen takk for hjelpen! :)

Du trenger ikke gi opp, eller eventuellt utsette kjøpet bare fordi du får beskjed om at et kamera + objektiv som skal kunne ta gode bilder i fart er dyrt.

I dagslys vil du kunne klare dette med et objektiv til 2 - 3 tusen og med de fleste speilreflekshus.

Kjøp et hus som er nivået over innstegsmodell f.eks Nikon D5300 med kitobjektiv og så kjøper du en telezoom med rekkevidde 200 eller 300 mm allt etter hvor lang zoom du ønsker.

Senere når du har brukt utstyret og ikke minst lært deg å bruke det kan du vurdere å bytte ut telezoom objektivet med et mere lyssterkt som egner seg best til action fotografering. Da mener jeg de som er 70 - 200 mm med en fast lysstyrke f/2,8.

Lenke til kommentar

okey, men daså, jeg har ikke så mye greie på dette her, så må nesten bare høre på hva det mener.

men hvis du mener et sånt kamera er bra nok for den bruken, så hører jeg på det.

hvor anbefaler du og handle?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...