Gå til innhold

Nå må alle norsk virksomheter følge WCAG 2.0

Anbefalte innlegg

Ser ut som det er jobb tilgjengelig en god stund fremover, virksomheter tvinges over på WCAG 2.0 (link til DIFI)

Alle nye nettsteder som opprettes i år må følge det fra 1. juli 2014, mens allerede eksisterende nettsteder må følge dette fra 2021.

Endelig kan vi se frem til responssive nettsteder og enkel måte å finne frem informasjon. Finnes alt for mange mindre virksomheter, borettslag, fotballklubber osv... som har nettsider siden 2005 og bakover...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om noen trodde at reguleringskåtheten kun var ett sosialistisk fenomen, kan man nå se på hvordan de Borgerlige skal tvinge folk til å utforme sine internetsider til å passe inne i de Statlige estetiske formater, noe som vil koste ca en halv milliard kr ekstra for de som blir "utvalgte".

Selv lurer jeg på om fargevalget på internetsidene til byråkratene vil bli bedre enn fargevalget til Ola og Kari.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Tvinger-alle-virksomheter-til-a-skaffe-seg-nye-nettsider-7526952.html#.U0A03buXSkQ

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det jeg syns er litt pussig er at utdanningssektoren er unntatt fra kravet.

Difi skriv:

Krava gjeld ikkje der utforminga vert regulert av anna lovgjeving, som til dømes innan kringkasting, bygg- og undervisningssektoren. Med unntak for automatar, vil krava heller ikkje gjelde for samferdslesektoren.

Løysingar som ikkje blir omfatta av forskrifta, er sosiale medium som bloggar brukt i privat samanheng. Også løysingar som er tilpassa eller tilrettelagt for enkeltpersonar er heller ikkje omfatta.

Lenke til kommentar

Jeg har slått sammen to tråder som omdiskuterte det samme. Det kan derfor være noen uregelmessigheter når det kommer til svarene frem til nå.

Dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

Endelig kan vi se frem til responssive nettsteder og enkel måte å finne frem informasjon. Finnes alt for mange mindre virksomheter, borettslag, fotballklubber osv... som har nettsider siden 2005 og bakover...

Responsive eller "mobiliserte" nettsteder er ikke implementert i kravene: http://uu.difi.no/veiledning/nettsider/uu-skolen/mobile-losninger

Vær nøye med gruppering og plassering av objekter. Mange mobile plattformer har skjermleser for blinde som leser opp det brukeren peker på. Brukeren holder da fingeren på skjermen, og gjør dobbel berøring for å aktivere et objekt. Tester viser at mange blinde brukere på mobil starter oppe til venstre og beveger seg primært nedover langs venstre kant. Dermed er det ugunstig med høyrejustering av objekter, spesielt hvis de dekker liten del av skjermbredden.

Det burde etter mitt syn vært viktig i 2014.

Dyrt blir det i alle fall. Skal ikke være lett å være bedrift i Norge.

Noen mener at det ikke blir dyrt. Det kan bli svært dyrt om store nettsteder må føkge uu kravene innen 2021.

Første som slo meg var "aprilspøk", men det er visst ikke det? Vedtatt av de rødgrønne, videreføres entusiastisk av de blåblå. Bred politisk enighet om dette, altså. Kunne forstått det om det var et EU-pålegg, men dette har visst norske politikere "tenkt" ut på egen hånd?

Så ikke denne tråden før nå. Siden dette er politikk opprettet jeg en egen tråd om temaet:

Når politikerne koker suppe og oppretter skoler som lærer oss å koke suppe

i politikk forumet som ble flyttet til underforumet, oppslagstavlen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...