Gå til innhold

Sparesmart og Eika( tidligere Terra)

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er åpent for diskusjon, men kommunene er hva Terra-skandalen handlet om, ikke så mye om Terra Securities. Det var kommunene som valgte å investere i høyrisiko hedgefond og tapte i finanskrisen sin motvind. Så om man ser bort fra at Terra Securities tillot dette å skje, samt at de markedsførte hedgefond så vil jeg fortsatt kalle de pålitelige.

Eika Gruppen er dessuten Terra Securities sitt morselskap.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvis en bank er medlem av sikringsfondet er det uansett ingenting å bekymre seg om.

Er beløpet større enn 2 mill ville jeg vurdert å dele det opp. Særlig så lenge det finnes flere alternativer med omtrent de samme vilkår.

Lenke til kommentar

Selv før jeg åpnet konto i sparesmart visste jeg at Eika tidl het Terra. Forstår godt at de ville bytte navn.

Har faktisk alle de viktige kontoene mine i Eika nå, de tilbyr blant de aller beste innskuddsrentene. Om de er troverdige som bank? Ja, det vil jeg si. Pengene mine har det bra der. Dessuten synes jeg ikke gamle Terra gjorde noe verre enn DnB gjorde mot sine småsparere: http://e24.no/lov-og-rett/smaasparer-kjemper-videre-mot-dnb-nor/20091094

Man må ikke ukritisk ta bankenes råd for god fisk, de vil bare tjene penger på deg, enkelt og greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting å bekymre seg for nei. Du må bare anta at alle banker vil flå deg hvis de har sjansen. Jo større de her jo modigere er de som regel.

De som har hovedansvaret for Terra-skandalen var høyst ukvalifiserte og særdeles grådige kommunepolitikere og rådmenn som gamblet med innbyggernes penger.

Lenke til kommentar

De som har hovedansvaret for Terra-skandalen var høyst ukvalifiserte og særdeles grådige kommunepolitikere og rådmenn som gamblet med innbyggernes penger.

Var det noen politikerer som noen gang ble straffet for dette? I et parlamentarisk system burde vi ha en form for straff når de folkevalgte viser slik en høy grad av inkompetanse. Ingen konsekvenser? nei da er det vel heller ikke noen grunn til å ikke ta idiotisk høy risiko...

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Ingenting å bekymre seg for nei. Du må bare anta at alle banker vil flå deg hvis de har sjansen. Jo større de her jo modigere er de som regel.

Litt gammel tråd, men fant ikke så mye annet om dette.

Kommunene har fått noe ut av Terra-konkursboet:

https://e24.no/makro-og-politikk/terra-skandalen/terra-kommunene-faar-128-millioner-kroner-fra-konkursboet/24219914

Likevel mye mindre enn de hadde som krav. 

Fortsatt er det ingen politikere som har blitt straffet for dette, noe jeg synes er ganske spesielt.

Jeg mener hovedansvaret ligger hos kommunene.

Leser man f.eks. prospektet som bl.a. Narvik kommune fikk som en del av gjennomgangen, er det mange varsellamper som burde blinket.

Bare på side 1 listes det jo opp at man risikerer å tape mye.

Det hele er bygget opp under en feilprising i markedet, noe som jo i seg selv er risikabelt.

Når man i tillegg gearer 8-10 ganger, ref slide 20, burde man skjønne at dette er meget risikable greier.

Økonomer som ikke engang forstår dette, burde ikke få lov til å leke med millioner av en kommune sine penger....

(Edit: Merk særlig: "Vi ber Dem lese grundig gjennom prospektet" )

Kommuneskandale-2007-Prospekt-Citigroup.pdf

Kommuneskandale-2007-Saksdokument.pdf

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...