Delvis Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Den populære høyrentebanken Sparesmart har fått ny nettside. Der står det også at de er en del av Eika kredittbank. Det var de som tidligere sto bak Terra skandalen. Gjør det Sparesmart mindre troverdig som bank? Har en god del på konto der. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 (endret) Det er åpent for diskusjon, men kommunene er hva Terra-skandalen handlet om, ikke så mye om Terra Securities. Det var kommunene som valgte å investere i høyrisiko hedgefond og tapte i finanskrisen sin motvind. Så om man ser bort fra at Terra Securities tillot dette å skje, samt at de markedsførte hedgefond så vil jeg fortsatt kalle de pålitelige. Eika Gruppen er dessuten Terra Securities sitt morselskap. Endret 5. april 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Svaret er ganske enkelt, og ganske åpenbart: Nei. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Heh, før sto det da at de var en del av Terra, såvidt jeg husker, og det har alltid vært ganske synlig informasjon. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Hvis en bank er medlem av sikringsfondet er det uansett ingenting å bekymre seg om. Er beløpet større enn 2 mill ville jeg vurdert å dele det opp. Særlig så lenge det finnes flere alternativer med omtrent de samme vilkår. Lenke til kommentar
Pengebingen Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Selv før jeg åpnet konto i sparesmart visste jeg at Eika tidl het Terra. Forstår godt at de ville bytte navn. Har faktisk alle de viktige kontoene mine i Eika nå, de tilbyr blant de aller beste innskuddsrentene. Om de er troverdige som bank? Ja, det vil jeg si. Pengene mine har det bra der. Dessuten synes jeg ikke gamle Terra gjorde noe verre enn DnB gjorde mot sine småsparere: http://e24.no/lov-og-rett/smaasparer-kjemper-videre-mot-dnb-nor/20091094 Man må ikke ukritisk ta bankenes råd for god fisk, de vil bare tjene penger på deg, enkelt og greit. 1 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Ingenting å bekymre seg for nei. Du må bare anta at alle banker vil flå deg hvis de har sjansen. Jo større de her jo modigere er de som regel. De som har hovedansvaret for Terra-skandalen var høyst ukvalifiserte og særdeles grådige kommunepolitikere og rådmenn som gamblet med innbyggernes penger. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 De som har hovedansvaret for Terra-skandalen var høyst ukvalifiserte og særdeles grådige kommunepolitikere og rådmenn som gamblet med innbyggernes penger. Var det noen politikerer som noen gang ble straffet for dette? I et parlamentarisk system burde vi ha en form for straff når de folkevalgte viser slik en høy grad av inkompetanse. Ingen konsekvenser? nei da er det vel heller ikke noen grunn til å ikke ta idiotisk høy risiko... 1 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Ikke såvidt jeg vet. Flere av de ble faktisk gjenvalgt på at de skulle føre kampen for å saksøke bankene i USA.. og de påførte dermed innbyggerne ytterligere tap i advokatutgifter... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 Når jeg sjekket linken til banken her nå, kom denne opp: Nå jeg klikken linken på min egen startside, kom jeg til den gamle siden deres igjen. Hva er det de driver med for noe? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Heh, jeg sendte mail til supporten deres ang. dette på søndag. Fikk mail igår tidlig om at det var fikset.. men det er kanskje ikke det likevel? SSL-sertifikatfeil i en nettbank er en rimelig stor brøler, særlig når det vedvarer.. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Ingenting å bekymre seg for nei. Du må bare anta at alle banker vil flå deg hvis de har sjansen. Jo større de her jo modigere er de som regel. De som har hovedansvaret for Terra-skandalen var høyst ukvalifiserte og særdeles grådige kommunepolitikere og rådmenn som gamblet med innbyggernes penger. Litt gammel tråd, men fant ikke så mye annet om dette. Kommunene har fått noe ut av Terra-konkursboet: https://e24.no/makro-og-politikk/terra-skandalen/terra-kommunene-faar-128-millioner-kroner-fra-konkursboet/24219914 Likevel mye mindre enn de hadde som krav. Fortsatt er det ingen politikere som har blitt straffet for dette, noe jeg synes er ganske spesielt. Jeg mener hovedansvaret ligger hos kommunene. Leser man f.eks. prospektet som bl.a. Narvik kommune fikk som en del av gjennomgangen, er det mange varsellamper som burde blinket. Bare på side 1 listes det jo opp at man risikerer å tape mye. Det hele er bygget opp under en feilprising i markedet, noe som jo i seg selv er risikabelt. Når man i tillegg gearer 8-10 ganger, ref slide 20, burde man skjønne at dette er meget risikable greier. Økonomer som ikke engang forstår dette, burde ikke få lov til å leke med millioner av en kommune sine penger.... (Edit: Merk særlig: "Vi ber Dem lese grundig gjennom prospektet" ) Kommuneskandale-2007-Prospekt-Citigroup.pdf Kommuneskandale-2007-Saksdokument.pdf Endret 5. mars 2018 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå