Gå til innhold

Få jobb som 16-åring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig, men 6000,- er et par timer når du er 16 år med (mest sannsynlig) ganske lav lønn. Det viktigste er å søke på alt mulig du kan kvalifisere deg til, sjekk finn.no og nav.no for eksempel for ledige jobber. Søk på så mange du orker, og ikke bekymre deg for at "hva om jeg får jobb nummer 1, mens jeg egentlig vil ha jobb nummer 2", for det å være kresen i jobbmarkedet som 16-åring er ingen gunstig posisjon.

Du kan og gå direkte til en butikk/arbeidssted og spørre om de er på utkikk etter en ny ansatt, og at du gjerne vil snakke med sjefen. Var sånn jeg fikk min første jobb, selv om jeg ikke snakket med sjefen så fikk jeg lagt igjen en søknad jeg hadde med meg.

Du må også være frempå med å spørre venner og familie om de har noen tips, er vel den vanligste måten å skaffe seg jobb på i den alderen.

Endret av spinkeljaevel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

6000 kroner i måneden kan være vanskelig som 16-åring. For det første er arbeidsmarkedet dårlig som ung og uutdannet. For det andre må du vente en lav timelønn og arbeidsmiljøloven setter store begrensninger på hvor mye du har lov til å jobbe. Det er jo ikke umulig, men det vil være dumt å takke nei til en jobb for eksempel fordi du bare får tjent 4000 kroner i måneden.

Lenke til kommentar

Ikke heng deg så mye opp i lønn. Det er først når man har en jobb og man får tilbud om en annen man kan unne seg luksusen det er å velge den som betaler mest. Husk, 4000 kr/mnd er lang fra like gøy som 6000 kr/mnd, men det viktigste er at det er myyyye mer enn 0 kr/mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...