Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ladestrøm til campingvogn

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett plass å poste dette.

Lurer på om noen har peiling på hvordan jeg kan lade batteriet i campingvogna når den henger på bilen? Det er 7 pols kontakt på bilen og vogna. Etter en lengre kjøretur er batteriet tomt pga. kjøleskapet. Når jeg står parkert bruker jeg gass. Hadde vært greit å fått strøm fra bilen så jeg fortsatt har strøm og kulde i kjøleskapet når jeg stopper for å sove over natta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Njo, det er mulig på 7-pol også, i alle fall om vogna ikke har tåkelys. (og man bør helst ikke bruke andre hengere med tåkelys på bilen heller -da bør man i alle fall ha en bryter mellom batteri og hengerkontakt...). Pinne 54g i hengerkontakten har vært brukt til forskjellige formål, nemlig. Om bilen har tåkebaklys koblet opp i hengerkontakten kan det være så enkelt som å rett og slett slå på tåkebaklysene, samtidig som kontakten på vogna må kobles for ladestrøm. (En viss fare for å sprenge sikring til tåkebaklys er tilstede...)

Lenke til kommentar

hvorfor bruker du ikke gass under kjøring?

12v kan være "skummelt" (mye strøm og lange kabler)

hvor stort tverrsnitt er det på kablene til kontakten?

1,5 mm2 er for lite, 2,5 kan gå.. helst bør det være 4 mm2

husk også minuskabelen.. den blir ofte glemt

Lenke til kommentar

Synes at gass høres skumlere ut en elektrisitet. Der er det jo bare en sikring som ryker på strøm.

Det ligger opp 13-leder kabel i vogna. Var brukt på nybil før, men så ble det byttet til 7-pols kontakt da bilen ble byttet ut med en kia. Tror den ledningen til ladestrøm er 2.5mm2.

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...