Gå til innhold

Linux for eldre og hjelp til enkle kommandoer.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal vel Bank-ID bort i fra Java på sikt, så det burde gjøre det enklere å bruke nettbank sammen med andre OS enn Windows.

Det er ikke noe lettere å sørge for å ha akkurat den javaversjonen nettbanken din krever på windows enn på andre os tror jeg?

Lenke til kommentar

Nå skal vel Bank-ID bort i fra Java på sikt, så det burde gjøre det enklere å bruke nettbank sammen med andre OS enn Windows.

Det er ikke noe lettere å sørge for å ha akkurat den javaversjonen nettbanken din krever på windows enn på andre os tror jeg?

Jeg har ikke påstått at det er vanskeligere eller enklere å ha rett versjon av Java med et bestemt OS. Hvis du ser innlegget mitt tidligere så skjønner du hva jeg mener med at det er enklere for enkelte andre OS at Java fjernes. Det var ikke akkurat fort gjort for noen med minimale forkunskaper til Linux (altså meg) å få Java til å fungere. Det er i alle fall ikke like lett som det er under Windows.

Hvis en løsning med HTML5 eller noe annet som kjører rett ut av nettleseren blir standard antar jeg det blir mindre mikk-makk. Det holdt i alle fall ikke å gå til java.com og klikke på en lenke (slik man gjør i f.eks. Windows).

Forsåvidt mener jeg at dette er det største problemet for Linux om det skal nå fram til et massemarked. Det skal ikke være nødvendig å sitte å søke seg fram til en løsning på noe så trivielt som å få Java til å virke (løsningen på java.com virket ikke for meg).

Lenke til kommentar

Mye av problemer er nok at mange er vant til Windows metoden å installere ting på, når ting avviker fra den så blir ting plutselig "vanskelig" uten at de nødvendigvis er det. Når noe er nytt (og muligens andreledes) vil det være en periode hvor ting ikke går like mye på skinner som man kanskje er vant til fra før av. Windows er heller ikke nødvendigvis veldig lett, har nok folk på jobben jeg må hjelpe med ganske elementære ting, da de rett og slett mangler forståelsen (og muligens også interessen til å ville forstå/lære, som kanskje er enda viktigere).

Oracle tilbyr ferdig rpm filer, det er bare å laste ned og (dobbelt)klikke på fila for å installere (veldig like msi/exe filer i Windows). Oracle burde nok ha ferdig deb filer også, slik at de har ferdige alternativer for de mest populære distro'ene, muligens også sine egne (offisielle) pakkebrønner for java.

Lenke til kommentar

Problemet for meg var ikke å få installert Java riktig nok. Det var å få det til å fungere. Dette må vist aktiveres i Firefox, noe som ikke fungerte for meg. Så jeg ble nødt til å finne en annen løsning for Java. Jeg er forsåvidt klar over at man kan få problemer med å få Java til å fungere på Windows også, så det er jo egentlig ikke noe nytt. Dog syns jeg det hele toppet seg for min del med Java, før Java måtte jeg plages med skjermkortdriver, hypersensitiv touchpad og Unity som gikk i heng konstant. Ingen skal si at jeg ikke har prøvd etter beste evne og lagt godvilje til. Hadde jeg betalt penger for dette hadde jeg hevet kjøpet for lenge siden.

Ja, Oracle burde absolutt ha en løsning som gjør det enkelt for folk flest. Det burde også nVidia ha, og alle de andre maskinvareprodusentene. Hver gang jeg har prøvd å installere Linux føler jeg at jeg tråkker i et minefelt av manglende og/eller dårlig kompatibilitet.

Det har blitt ekstremt mye enklere nå i forhold til hvordan det var da jeg prøvde Mandrake for over ti år siden, så utvikling har det absolutt vært.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke påstått at det er vanskeligere eller enklere å ha rett versjon av Java med et bestemt OS. ...

Forsåvidt mener jeg at dette er det største problemet for Linux om det skal nå fram til et massemarked. Det skal ikke være nødvendig å sitte å søke seg fram til en løsning på noe så trivielt som å få Java til å virke (løsningen på java.com virket ikke for meg).

Neida, skal ikke prøve meg på å fortelle deg hva du egentlig mener :-) Pointet mitt var bare at når det kommer til Bank-ID er man ikke nødvendigvis i mål bare fordi man har java installert, enkelte nettbanker er svært kresne på versjonsnummer også. Du kan godt passere kompabilitetstesten til Bank-ID uten at du får logget inn i din spesifike nettbank, som har sin egen kompabilitetstest. Og da må du altså finne ut akkurat hvilken java du trenger og få installert denne, same procedure uansett OS, det ...

Når det gjelder Linux generelt er det jo situasjonen stikk motsatt av det du beskriver. Stort sett all software du trenger er tilgjengelig fra samme kilde, officepakker, bredt utvalg av browsere, webtjenere, databaser, kompilatorer, tegneprogram, fotoredigeringsprogram osv. Det kan ikke bli enklere. Ulempen er at du ikke får Oracles Java rett i fletta, men det får du ikke med Windows heller. Der får du faktisk ingen Java i det heletatt, og hvordan du kan mene det er spesielt brukervennlig for brukere som trenger Java har jeg problemer med å se. Oracle distriburerer dessuten Java i rpm-format, og en linuxbruker (av rpm-basert distro, vel å merke) som da ikke klarer å installere Oracle Java er omtrent like brød-dum og talentløs som en windowsbruker som ikke klarer å installere Oracles exe-baserte setup av Java for Windows.

Lenke til kommentar

Det har blitt ekstremt mye enklere nå i forhold til hvordan det var da jeg prøvde Mandrake for over ti år siden, så utvikling har det absolutt vært.

Nå bruker jeg Windows i minst mulig grad av akkurat samme årsak som du styrer unna Linux og jeg må jo bare uttrykke mitt håp om at også WIndows har vært inne i en lignende utvikling. Sist jeg beskjeftiget meg med noe hardware-relatert på Windows brukte jeg tre timer på noe så banalt som å installere driver til min helt vanlige Epson blekksriver på Vista. Epson hevdet man skulle bruke Windows innebyggete driver og hadde ikke tilgjengelig noen for nedlasting, mens Microsoft refererte til Epsons hjemmesider for nedlasting av driver. Dette er en skriver som er oppe å kjøre på de fleste andre os på nullkommaniks.

Men, du har likevel et poeng, det er ikke alle skjermkort som støttes like sømløst. Utover det er min erfaring at Linux sklir rett inn og støtter det meste av hardware uten at man trenger å styre med noe som helst av drivernedlasting. Windows store fordel er ikke av teknologisk art i det heletatt, Windows kommer preinstallert og ferdigkonfigurert når du kjøper pc. Hadde situasjonen vært omvendt hadde alle pc'er vært noen hundrelapper billigere og Windows hadde ikke hatt en snøballs sjanse i helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...