rdan87 Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Hei, Jeg har startet opp en nettbutikk, under et enkeltpersonsforetak. Og jeg er litt usikker angående moms (merverdiavgift). Jeg vet at du ikke trenger å registrere/betale moms før du er momsregistrert, og for å bli momsregistrert må du ha hatt en inntekt på 50 000 kr i løpet av en 12-måneders periode - da er man også momspliktig. Jeg vet også at det ikke er lov å fakturere med moms før man er momsregistrert. Men det jeg ikke vet, er om det er lov å oppgi moms på prisene på produkter i nettbutikken? Det kan være en fordel å bare ha de med oppgitt moms fra før av, sånn at når jeg passerer grensen 50 000, så trenger jeg ikke betale av egen lomme eller "løpe etter kunden" for å få 25% av prisen. Det ser jo også kanskje litt "proffere" ut om det er moms på prisene. Mange kunder blir kanskje litt "skremt" når de ikke ser noen informasjon om moms - altså at de tror at prisene er ekslusiv moms, og momsregninga kommer ved betalinga. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
kops Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Du kan ikke spesifisere moms på prisene uten at du er registrert i merverdiavgiftsregisteret nei. Du slipper også å "løpe etter kunden" for salg som er gjort før du ble registreringspliktig, da det først er salget som gjør at du passerer omsetningsgrensen du må beregne mva for. Du må i mellomtiden fra du har passert grensen, til du har blitt registrert, ta forbehold om å etterfakturere mva. Om det er åpenbart at du kommer til å passere grensen senest tre uker etter at du har startet opp, eller du har gjort betydelige anskaffelser av varer med inngående mva., kan du søke om å bli forhåndsregistrert, jf. mval. §2-4. http://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§2-4 Endret 4. april 2014 av kops Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå