Gå til innhold

Ang. Merverdiavgifts-plikt/registrering

rdan87

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har startet opp en nettbutikk, under et enkeltpersonsforetak. Og jeg er litt usikker angående moms (merverdiavgift).

Jeg vet at du ikke trenger å registrere/betale moms før du er momsregistrert, og for å bli momsregistrert må du ha hatt en inntekt på 50 000 kr i løpet av en 12-måneders periode - da er man også momspliktig. Jeg vet også at det ikke er lov å fakturere med moms før man er momsregistrert.

Men det jeg ikke vet, er om det er lov å oppgi moms på prisene på produkter i nettbutikken? :huh:

Det kan være en fordel å bare ha de med oppgitt moms fra før av, sånn at når jeg passerer grensen 50 000, så trenger jeg ikke betale av egen lomme eller "løpe etter kunden" for å få 25% av prisen. Det ser jo også kanskje litt "proffere" ut om det er moms på prisene. Mange kunder blir kanskje litt "skremt" når de ikke ser noen informasjon om moms - altså at de tror at prisene er ekslusiv moms, og momsregninga kommer ved betalinga.

Takker for alle innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke spesifisere moms på prisene uten at du er registrert i merverdiavgiftsregisteret nei.

Du slipper også å "løpe etter kunden" for salg som er gjort før du ble registreringspliktig, da det først er salget som gjør at du passerer omsetningsgrensen du må beregne mva for. Du må i mellomtiden fra du har passert grensen, til du har blitt registrert, ta forbehold om å etterfakturere mva.

Om det er åpenbart at du kommer til å passere grensen senest tre uker etter at du har startet opp, eller du har gjort betydelige anskaffelser av varer med inngående mva., kan du søke om å bli forhåndsregistrert, jf. mval. §2-4.

http://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§2-4

Endret av kops
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...