VargAamo Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Teknologibilen Tesla Model S gir ny betydning til ordet «elbil».Fotoessay: Vi tok med Tesla på langtur (Ekstra) Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Jeg fikk selv min Model S i begynnelsen av desember, og har brukt bilen til flere langturer i vinter, har nå kjørt 6000 km. Lengste tur i vinter på en lading var på rundt 35 mil, fra utenfor Oslo til litt forbi Vang i Valdres. Vi var da fire personer i bilen med bagasje og ski. Hytten lå på rett under 1000 moh, var -15 grader når vi kom frem, hadde 70 km igjen på batteriet da. Bilen ble ladet fra vanlig 13A kurs. Får vår del så er dette den eneste bilen vi har. Er veldig fornøyd. For min del er det fullstendig uaktuelt å gå tilbake til fosilbil. 7 Lenke til kommentar
sikotryne Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Fikk min i midten av desember, har snart 9000 km på den. Også eneste bil, dekker mine behov helt fint (ihvertfall når årets superladere er på plass). Flotte bilder forresten Endret 4. april 2014 av sikotryne 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Disse batterikassene har visst blitt mote nå, formene appelerer vel til en del. Litt trist egentlig, jeg kunne i utgagngspunktet tenkt meg en, men nå er jo det uaktuelt. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 En får vel begynne å spare... Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Jeg fikk selv min Model S i begynnelsen av desember, og har brukt bilen til flere langturer i vinter, har nå kjørt 6000 km. Lengste tur i vinter på en lading var på rundt 35 mil, fra utenfor Oslo til litt forbi Vang i Valdres. Vi var da fire personer i bilen med bagasje og ski. Hytten lå på rett under 1000 moh, var -15 grader når vi kom frem, hadde 70 km igjen på batteriet da. Bilen ble ladet fra vanlig 13A kurs. Får vår del så er dette den eneste bilen vi har. Er veldig fornøyd. For min del er det fullstendig uaktuelt å gå tilbake til fosilbil. Hei Hva er dine erfaringer med det tekniske generelt? Hvor kan man lade/er det nok ladestasjoner rundt forbi til å dekke et "vanlig" kjørebehov? Hvor lang tid tar det å lade? Hvordan er det med service på den sammenlignet med en bensinbil? Kanskje litt vanskelig å svare på det siste spørsmålet her da du jo ikke har hatt den så lenge ... Endret 4. april 2014 av 96abrevs Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 (endret) Hei Hva er dine erfaringer med det tekniske generelt? Veldig bra så langt. Jeg har ikke hatt noen tekniske problemer med bilen, det eneste jeg hadde å klage på etter en måneds bruk var justeringen av spylerdyser. Tesla fikset dette kjapt, leverte bilen på vei til jobb, hentet den når jeg var ferdig for dagen. Så på listen over ting de hadde gjort på verkstedet at de også hadde fikset noen "service bulletins". Hvor kan man lade/er det nok ladestasjoner rundt forbi til å dekke et "vanlig" kjørebehov? Hvor lang tid tar det å lade? Model S kommer med en standard europeisk type 2 kontakt, den kan lade opp til 32A enfase 230A, og trefase 400V. Når du kjøper bilen får du med ladekabel med vanlig stikkontakt som du kan lade 13A med samt 32A enfase industrikontakt og 16A trefase industrikontakt. 13A lader med 3kW 32A enfase lader med 7,4kW 16A trefase lader med 11kW Batteriet på bilen er på enten 60kWh eller 85kWh. Har ikke hatt noen problemer med å finne ladestasjoner til bilen. Det er også kjempegode nettsider for dette (for eksempel ladestasjoner.no). Jeg lader på vanligvis på jobben med 13A, selv om det ikke er nødvendig. Har ca. 6 mil en vei til jobben, så da er bilen fulladet iløpet av en 5-6 timer. Hjemme har jeg montert opp en 32A enfase kontakt. Reiser man på lenger tur (som f. eks Oslo - Bergen) så kan man bruke en av Tesla sine 6 superladere. Da er batteriet ladet fra 20% til 80% på rundt en halvtime. Det er som jeg nevnte 6 superladere i Norge per dags dato, iløpet av året skal det være 15. Hvordan er det med service på den sammenlignet med en bensinbil? Kanskje litt vanskelig å svare på det siste spørsmålet her da du jo ikke har hatt den så lenge ... En elbil har mange færre deler å vedlikeholde en en fosilbil, så vedlikehold skal være enklere. Tesla tar 4500 for en årlig service av bilen. Jeg fikk for en 8-års service avtale. Det kostet 28400, den følger bilen, og alt av deler (med unntak av dekk) er inkludert. Når det gjelder garantier så kommer Tesla med 5-års garanti i Norge (noe de fleste gjør) batteriet er unntaket. I min versjon med det største batteriet (85 kWh) så er det 8 års batteri garanti (uendelig kjørelengde). Håper jeg svarte på noen av spørsmålene dine, det er bare å spørre mer hvis du ønsker presiseringer eller lurer på noe mer! Edit: Fikset typo Endret 5. april 2014 av HKS 6 Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 (endret) Hei Hva er dine erfaringer med det tekniske generelt? Veldig bra så langt. Jeg har ikke hatt noen tekniske problemer med bilen, det eneste jeg hadde å klage på etter en måneds bruk var justeringen av spylerdyser. Tesla fikset dette kjapt, leverte bilen på vei til jobb, hentet den når jeg var ferdig for dagen. Så på listen over ting de hadde gjort på verkstedet at de også hadde fikset noen "service bulletins". Hvor kan man lade/er det nok ladestasjoner rundt forbi til å dekke et "vanlig" kjørebehov? Hvor lang tid tar det å lade? Model S kommer med en standard europeisk type 2 kontakt, den kan lade opp til 32A enfase 230A, og trefase 400V. Når du kjøper bilen får du med ladekabel med vanlig stikkontakt som du kan lade 13A med samt 32A enfase industrikontakt og 16A trefase industrikontakt. 13A lader med 3kW 32A enfase lader med 7,4kW 16A trefase lader med 11kW Batteriet på bilen er på enten 60kWh eller 85kWh. Har ikke hatt noen problemer med å finne ladestasjoner til bilen. Det er også kjempegode nettsider for dette (for eksempel ladestasjoner.no). Jeg lader på vanligvis på jobben med 13A, selv om det ikke er nødvendig. Har ca. 6 mil en vei til jobben, så da er bilen fulladet iløpet av en 5-6 timer. Hjemme har jeg montert opp en 32A enfase kontakt. Reiser man på lenger tur (som f. eks Oslo - Bergen) så kan man bruke en av Tesla sine 6 superladere. Da er batteriet ladet fra 20% til 80% på rundt en halvtime. Det er som jeg nevnte 6 superladere i Norge per dags dato, iløpet av året skal det være 15. Hvordan er det med service på den sammenlignet med en bensinbil? Kanskje litt vanskelig å svare på det siste spørsmålet her da du jo ikke har hatt den så lenge ... En elbil har mange færre deler å vedlikeholde en en fosilbil, så vedlikehold skal være enklere. Tesla tar 4500 for en årlig service av bilen. Jeg fikk for en 8-års service avtale. Det kostet 28400, den følger bilen, og alt av deler (med unntak av dekk) er inkludert. Når det gjelder garantier så kommer Tesla med 5-års garanti i Norge (noe de fleste gjør) batteriet er unntaket. I min versjon med det største batteriet (85 kWh) så er det 8 års batteri garanti (uendelig kjørelengde). Håper jeg svarte på noen av spørsmålene dine, det er bare å spørre mer hvis du ønsker presiseringer eller lurer på noe mer! Edit: Fikset typo Takker for et flott og informativt svar, HKS Endret 5. april 2014 av 96abrevs Lenke til kommentar
Avean Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Planlegger å kjøpe den selv. Prisen er helt ellevill hvis man bare tenker kjøpsprisen men jeg kommer faktisk billigere ut hver måned med en 3x dyrere bil enn jeg har nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå