jevli Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Hei, Har et problem med min ASUS N43SN (Windows 7 Home Premium x64). Når jeg belaster CPU'en, henger den ene kjerner seg opp i 100%. Der blir den til jeg restarter. Ved bruk av Process Explorer ser jeg at det er "System Interrupts" som forårsaker forbruket. Har søkt om hvordan jeg kan identifisere problemet nærmere, men klarer ikke å finne en løsning... Har lastet ned Windows Perfomance Toolkit, og kjørt en perfomance scan (xperf) for å lagre resultatet i en fil. Men klarer ikke å tyde problemet fra denne filen. Er det noen her som kan gi meg råd om hvordan jeg skal finne ut hva det er som forårsaker disse "System Interrupts"? Evt. andre tips til hvordan jeg kan gå fram for å løse dette problemet? Mvh StAkkar Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Har hørt om dette før... Har du prøvd "Svaret" i denne tråden? http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/system-interrupts-huge-cpu-usage/2197c025-b0b8-43f2-854b-72e576373607?auth=1 Ser att flere mener dette henger sammen med "real-time audio"... Verdt ett forsøk Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Kan du laste opp i tråden .edl filen fra xperf Lenke til kommentar
jevli Skrevet 7. april 2014 Forfatter Del Skrevet 7. april 2014 (endret) Har valgt "Disable all sound effects" som tråden foreslår, hjalp ikke. Ser også at det hjalp for noen å slå av "Nvidia Stereoscopic 3D Driver Service", men jeg finner ikke denne innstillingen (jeg har Nvidia GT550M). Skal få lastet opp et trace, men akkurat nå får jeg ikke trigget feilen (?). Vanligvis henger kjerner seg opp i 100% når jeg belaster CPU-en, skal ordne trace så snart den henger seg opp. EDIT: Ser videre hvordan han gikk frem i tråden nå, skal teste det slik han beskrev Endret 7. april 2014 av StAkkarr Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Mener det også dukker opp i listen over programmer du har installert, og dermed gjør det mulig å avinstallere denne. (gitt at du selvsagt har installert den) Lenke til kommentar
jevli Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Mener det også dukker opp i listen over programmer du har installert, og dermed gjør det mulig å avinstallere denne. (gitt at du selvsagt har installert den) Hva mener du? Avinstallere hva? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Mener det også dukker opp i listen over programmer du har installert, og dermed gjør det mulig å avinstallere denne. (gitt at du selvsagt har installert den) Hva mener du? Avinstallere hva? Å avinstallere "Nvidia Stereoscopic 3D" om du har dette installert. Nvidia driveren inkluderer jo masse tull som en ikke burde installere med mindre man trenger det. Og har vel 6-7 forskjellige programmer fra Nvidia installert som dukket opp på "legg til og fjern programmer"-lista, hvor jeg mener en av dem er denne "Nvidia Stereoscopic 3D". Lenke til kommentar
jevli Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Ah, jeg skjønner. "Nvidia Stereoscopic 3D" ligger ikke i i listen over installerte programmer. Skal prøve å trigge feilen senere idag, for å kjøre trace Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Har du Geforce Experience installert? Hvilken Nvidia driver er installert? Lenke til kommentar
jevli Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 "GeForce Experience" er installert. Har Nvidia driver 335.23 (nyeste som er ute, tror jeg) Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Jeg ville ha prøvd å avinstallere Geforce Experience, programmet har visstnok ført til slike problemer hos enkelte tidligere. DPC latency checker er et kjekt program å bruke for å feilsøke. Jeg er ganske sikker på at dine problemer skyldes en driver feil, hvis ikke GPU så kanskje wlan, sata, etc. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 (endret) Ja, det kan virke som om det er noe med driverne. Har prøvd å kjøre Linux Fedora på denne PCen, men da hadde jeg samme problemet. Fulgte noen guides på nettet og fikk forsåvidt bukt med problemet, men det viste seg at Nvidia-driverne ikke støttet Linux Fedora helt så jeg byttet tilbake til Windows 7. Her er link til et trace hvor system interrupts foråsaker 100% bruk av èn kjerne. http://158.38.101.73/div/trace.etl Endret 9. april 2014 av jevli Lenke til kommentar
jevli Skrevet 8. april 2014 Forfatter Del Skrevet 8. april 2014 Har slettet "GeForce Experience" og restartet. Nå klarte jeg ikke å trigge feilen, så det kan virke som om det var det programmet som foråsaket problemet... Lenke til kommentar
jevli Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 UPDATE: Feilen ble nå trigget igjen, til tross for at "GeForce Experience" er avinstallert. Noen som har kikket på .etl-filen? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Last ned, og kjør LatencyMon når du får 100% CPU bruk på en kjerne. Det er gode sjanser for at du vil se hvilken prosess, og dermed hvilken driver det er som skaper problemer. http://www.resplendence.com/latencymon Lenke til kommentar
jevli Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 LatencyMon viser (som xperf) at det er ACPI.sys som forårsaker system interrupts Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Ettersom du har denne feilen i både linux og windows kan det være noe med hardware eller BIOS. Sjekk om du har siste versjon av din BIOS installert. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Du bør uansett flashe bios med load defaults slik at du får en ny intreupt table og dmi / acpi pool table. Det er jo data som brukes av alle OS som ligger oppe på hardwaren. Man kan fint flashe over med samme versjon for å tvinge frem dette. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 9. april 2014 Forfatter Del Skrevet 9. april 2014 Ok, kan du si litt om fremgangsmåten her? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 Prøv kun dette først. Press DEL to enter BIOS setup page when ASUS white logo appears during system Boot-up procedure. After entering BIOS setup page, please go to Exit sub-menu and choose "Load Optimal Defaults". Then click "Save and Exit" and reboot system again. Sjekk deretter om det er kommet noen nyere bios til laptopen. http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage=en&m=N43SN&p=3&s=280&os=&hashedid=kF449KlaEsgljj6c&no=822 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå