Gå til innhold

Lappen gjør meg psykisk dårlig...

kenpet

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver med lappen. Har holdt på siden August i fjor, og har "bare" kommet til avsluttende del trinn 3. Når jeg er ferdig med den har jeg jo så å si kun igjen langkjøring (og teorien er ennå ikke tatt).

Problemet er at jeg blir skikkelig dårlig og nervøs før en kjøretime. Jeg har hatt hele 4 kjørelærere, og jeg blir like nervøs med alle lærerne. Følte at hun første ble skikkelig irritert innvendig når jeg gjorde en feil, så jeg bytta og fikk en hyggelig gammel mann som tok det med et smil hver gang jeg gjorde noe feil, og som gjorde at jeg fikk troa på lappen igjen. Dessverre ble han syk, så jeg måtte bytte til en annen. Den tredje ble skikkelig sinna når jeg gjorde noe feil (og han viste det skikkelig). Sa lavt til seg selv "Jesus Christ", og gjentok jeg en feil sa han: "Skjerp deg'a!", og "hadde du gjort dette under oppkjøring hadde du stryki". Det er jeg jo klar over, er en grunn til at jeg betaler 550 kroner i timen, nettopp for å lære å kjøre bil!

Så nå sitter jeg med min 4. kjørelærer. Så langt virker han hyggelig og blid, og tar det med et smil hvis jeg gjør noe galt. Men det er det som er problemet. Når jeg kjører med lærer kommer nervene ut av kontroll. Det er sjeldent jeg har en bra kjøretime. Jeg feiler så mye på ting som jeg egentlig kan. Får skikkelig hjerneteppe noen ganger. For et par uker siden hadde jeg veiledningstime trinn 3, og alt gikk galt. Må legge til at jeg var syk, men han var så snill og ga meg den timen gratis, så da kunne jeg nesten ikke avlyse den. Sa på slutten av timen at jeg blir nervøs når jeg kjører med lærer og ikke kunne slappe av lite godt som jeg gjør når jeg kjører med foreldrene mine slik at han kunne forsøke å roe meg ned litt. Men da svarte han bare: "Hvordan skal det bli når du skal ta oppkjøring da?"...

Med foreldrene mine blir jeg helt avslappet og kjører 99% bra. Da er det gøy å kjøre. Jeg har alt automatisert når jeg kjører med foreldrene. Men jeg gruer meg skikkelig til hver kjøretime, og da gjør jeg feil som jeg ellers aldri gjør, som sagt.

Har brukt så mye tid og penger, og nå begynner jeg å bli utålmodig med meg selv. Føler jeg er så nærme, men allikevel så langt unna. Jeg spurte læreren om jeg kunne ringe når jeg ville ha min neste time, siden jeg hater kjøretimer mest av alt. Men har tenkt å ringe i dag og avtale en time til uka, for jeg får jo ikke lappen hvis jeg utsetter timene hele tiden.

Hvordan kan jeg bli mer rolig under kjøretimene og kjøre like bra som jeg gjør med foreldrene? Ingen av lærerne har fortstått meg når jeg sier jeg blir nervøs når jeg kjører med en lærer, bortsett fra han som ble syk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan trøste deg med at dette er helt normalt!

Husker jeg var kvalm i flere måneder i strekk når jeg holdt på med lappen, og ble like ille når min bror holdt på med lappen :p

Push på, og gled deg til lettelsen når alt er ferdig :)

Lenke til kommentar

Kanskje du burde prøve å øvelseskjøre med andre en foreldrene dine, bare litt.

For når du er oppe til oppkjøring vil ikke kjørelæreren sitte sammen med deg, men en kar som er ifra trafikk etaten. Er bare en tanked da.

Kanskje du må prøve å dedikere ALT fokuset til selve kjøringen og ikke tenkte på eller ense personen ved siden av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du dårlig kjemi med en kjøreskolelærer ville jeg byttet, du betaler for en tjeneste og service og hvis ikke læreren leverer en god nok kvalitet og opplæring til deg så fortjener han ikke pengene dine. Når du gruer deg til kjøretimen er det ikke holdbart.

Du kan prøve å snu de nervøse følelsene og kanskje heller bli litt sur istedenfor, det er din kjøretime og dine penger og du betaler for å kunne kjøre og lære av feil i trygge omgivelser. Alle som lærer å kjøre bil gjør trafikkfarlige ting, helt normalt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en kjørelærer som var blid de første timene. Etterhvert ble han irritert på ting jeg gjorde, og jeg hatet å ta kjøretimene, men jeg klarte meg igjennom det. Tok det rolig, prøvde å kjøre så pent som mulig, og ga faen i han rett og slett.

På oppkjøring grudde jeg meg veldig dagen før, men når jeg satt meg i bilen kjørte jeg skikkelig rolig, det var rimelig stille i bilen, etterhvert begynte vi å prate litt. Kjørte veldig rolig, og kjente at det gikk bra.

Det går nok bra, bare stress ned :)

Lenke til kommentar

Ser flere brukere på forumet har det slik som deg, bare ta det med ro å prøv å lag en samtale mellom deg og kjørelærer.

Var selv nervøs når jeg kjørte, men med en gang jeg begynte å lage en samtale med kjørelærer og alt begynte å bli bedre.

Slapp av og prøv å ha det hyggelig.

Prøv å ta en langtur i forskjellige omgivelser med en i familien du ikke har kjørt med, som har erfaring bak rattet =) , Selv kjørte jeg en tur med onkelen min (utrolig kleint) men utrolig nyttig, da han la merke til ting jeg burde forbedre, som ikke foreldrene mine "fant".

Når du kjører med foreldrene dine, er det "vanlige" kjøreruter eller variasjon med nye veier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...