Gå til innhold

Hva er meningen med et nettbrett?


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter mange år med kjøp av de nyeste og beste telefonene ved hver lansering, samt et par kjøp av nettbrett har jeg begynt å lure veldig. - På hvorfor folk anskaffer seg nettbrett i det hele tatt...

 

Forskjellen i mine øyne mellom et nettbrett og en mobiltelefon er skjermstørrelsen og SIM slot-en. Hvorfor i alle dager sitter folk med et ønske om å plukke og trykke på en stor brødfjøl som er mer tungvint å håndtere enn en mobiltelefon?

 

Etter å ha vært innom tenkelige scenarioer som feks når man er på vei hjem fra Oslo med toget og skal slappe av til litt nettsurfing på nettbrettet, når man sitter på flyet og skal behandle dokumenter, når man sitter i bilen og skal se på en TV-serie mens kona kjører, så kommer jeg aldri til en konklusjon om at et nettbrett vil være mer passende enn en hendig laptop eller mobiltelefon.

 

Nettbrettet må man holde med begge hender for å ikke, over tid, få karpaltunnellsyndrom i håndleddet, og komfortabelt med å holde det i begge hender blir det heller ikke. Så glem det da. Å legge det på fanget er ei heller komfortabelt for da får man fort nakkeproblemer. Legger man det på bordet foran seg ser man jo ikke noe om man ikke vil sitte veldig bøyd over det.

 

Nei, den eneste løsningen jeg klarer å se for å bruke et nettbrett komfortabelt er om man kjøper ekstrautstyr slik som en holder etc, og da er man plutselig tilbake på laptop-plattform hva det fysiske angår. Eller om men ligger på sofaen i en stilling der nettbrettet på sett og vis står eller ligger nesten av seg selv med retning mot øynene til den som bruker det.

 

 

Hvorfor ikke heller bruke en hendig laptop?

Da har man ordentlig software som Office-pakken til arbeid, Chrome med Flash-støtte til surfing, cpu/gpu-power til spilling, harddiskplass til nedlasting etc etc.

 

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg håper noen kan klare å frelse meg litt for nettbrett slik at jeg får brukt mitt eget for det det er verdt.

 

 

Først kjøpte jeg meg et Samsung Galaxy Tab P1000, 7" med SIM slot og det hele. Var det nyeste og beste på markedet, som etter 5-10 timers bruk havnet på hyllen frem til jeg ville teste å roote det for å få Android 4.0.4 på det.

 

Kjørte så på med litt testing, overclocking etc for å forbedre det, men fristet fortsatt aldri å bruke det som et nettbrett.

 

Kjøpte litt senere en Asus Transformer TF700T med tastatur docking til nesten seks lapper. Men det ble også liggende og støve ned etter noen timers bruk. Hvorfor? Fordi jeg har laptop-er og en stasjonær PC som dekker mine behov.

 

Så fortell meg gjerne, hva kan jeg bruke det til? Ønsker å bruke det så det ikke ligger å mister verdi uten videre. Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selg de på finn.no først som sist.

 

A - Et nettbrett har touch-skjerm, det har (some regel) ikke lap-top.

B - Og et nettbrett har større skjerm enn en mobil-telefon.

 

Hvis du ikke har behov/bruksområder der A og B er en stor fordel for så har du vel egentlig ikke behov for nettbrett.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig. Jeg tror nok mange kjøper det som et "leketøy". Det er bare en kul dings og har en høy grad av nyhetsverdi. Jeg la nylig nettbrettet til side og kjøpte en 11 tommers datamaskin i stedet. Den veier ett kilogram og har bedre funksjonalitet og enklere tastaturlayout enn nettbrettet. Smarttelefonen får duge om jeg ikke har datamaskinen hendig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Du svarer egentlig på ditt eget spørsmål i spørsmålet.

 

Noen ganger vil man ha noe større enn mobliltelefonen. Jeg vil ikke ha en Note 3 med ørten tommer stor skjerm. Jeg vil ha en mindre telefon som passer i lomma.

 

Så bruker jeg iPaden eller Xperia Tablet Z når jeg sitter på sofaen eller på toget for å se film eller lese. En laptop blir for stor og knotete for den typen bruk. Dessuten kan ikke de fleste laptoper skryte av 10 timers batteritid.

 

Ett nettbrett tar i tillegg mindre plass og veier mindre enn en laptop. Når jeg skal jobbe med noe viktig tar jeg frem datamaskinen, men for meg er nettbrett et veldig godt alternativ for underholdning.

 

Det nettbrettet du kjøpte først, Galaxy tab har jeg også liggende i en skuff. Fordi det er for dårlig. På stort sett alt. Jeg har vært innom de fleste typer nettbrett som finnes de siste 4-5 årene, og det er mye skrot der ute.

Jeg bruker aller mest min iPad Mini, selv om jeg har andre nettbrett som er "bedre".

Lenke til kommentar

Du svarer egentlig på ditt eget spørsmål i spørsmålet.

 

Noen ganger vil man ha noe større enn mobliltelefonen. Jeg vil ikke ha en Note 3 med ørten tommer stor skjerm. Jeg vil ha en mindre telefon som passer i lomma.

 

Så bruker jeg iPaden eller Xperia Tablet Z når jeg sitter på sofaen eller på toget for å se film eller lese. En laptop blir for stor og knotete for den typen bruk. Dessuten kan ikke de fleste laptoper skryte av 10 timers batteritid.

 

Ett nettbrett tar i tillegg mindre plass og veier mindre enn en laptop. Når jeg skal jobbe med noe viktig tar jeg frem datamaskinen, men for meg er nettbrett et veldig godt alternativ for underholdning.

 

Det nettbrettet du kjøpte først, Galaxy tab har jeg også liggende i en skuff. Fordi det er for dårlig. På stort sett alt. Jeg har vært innom de fleste typer nettbrett som finnes de siste 4-5 årene, og det er mye skrot der ute.

Jeg bruker aller mest min iPad Mini, selv om jeg har andre nettbrett som er "bedre".

 

 

10", touchskjerm, 11 timer batteritid, avtakbart fulltastatur, Win8 med full datamaskin funksjonalitet, veier omtrent det samme som en iPad.

Pris: 3790,-.

https://www.komplett.no/asus-transformer-book-t100-101-hd/795095?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87

 

Hvorfor velge et nettbrett istedenfor ovennevnte om de har samme størrelse?

 

Jeg kverulerer ikke, bare spør for å bli mer opplyst :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

For meg er det veldig enkelt.

LG G-pad (8.3"):

Hendig størrelse, men samtidig stor nok til å faktisk kunne lese aviser etc.

Dette nettbrettet står alltid på, og mine nyheter / Facebook / G+ er aldri mer enn 5 sekunder unna, spesielt kjekt hvis du liker å lese fort igjennom nyhetene hver morgen.

 

Asus TF101 (10,1"):

Svært enkel å hive ned i baggen hvis jeg er på farten. Et helt brukbart tastatur til å skrive enkle notater (For min del i forelesninger), men det som virkelig gjør at jeg fortsatt bruker den er batteritiden.

Jeg mener at Asus reklamerte i sin tid med 18 timer videoavspilling i 720p. Gi meg en PC som klarer det du ;) Nå ser jeg riktignok ikke video på Asusen, men det står også på 24/7, og jeg lader den en gang i uken, og jeg ender opp med å gjenta meg selv; "Gi meg en PC som klarer det". Da står skjermen på i ca. 20 timer pr. uke + noe bruk utenom forelesninger. Merk: Wifi står på konstant. Slår aldri av.

 

PC (15"):

Stor og tung, men mer power. 4-6 timer batteri.

Det er alt jeg har å si om PC :p

Men sant skal sies: Jeg bruker naturligvis PCen også daglig. På de tingene nettbrett ikke passer til, må en ha pc i tillegg.

 

Det virker ikke helt som at du har prøvd noen av nettbrettene dine noe særlig. Har ikke sett mulighetene.

Og hvorfor kjøpte du en TF700 hvis dine behov allerede var dekket av PCen din? Og i tillegg ikke likte Samsungen?

PS. Lysten på å selge TFen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ingeting galt med det nettbrettet du linker til fra Asus.

 

For meg er det en ting som trekker ned derimot. Og det er Windows. Windows har sine bruksområder, og det er for meg med mus og tastatur. Uten disse synes jeg det er veldig knotete. Har selv et Win8 nettbrett fra Acer og et Win RT nettbrett fra Dell.

 

RT brettet begrenses av at det finnes skrekkelig få gode apper til denne typen.

 

Win8 brettet fra Acer er mye mer anvendelig i så måte. Men jeg er ikke noen stor fan av Metro grensesnittet til Microsoft, og desktopen på et nettbrett blir fort veldig klønete i mine øyne.

 

Men om du er glad i Windows(noe jeg overhodet ikke er for å være ærlig) så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe nettbrettet fra Asus. Jeg kaller det nettbrett jeg fordi det er frivillig å bruke tastaturet, selv om det jo egentlig er en PC.

 

Du og jeg har sannsynligvis ikke samme bruksmønster og samme behov.

 

Jeg bruker iPad fordi jeg ikke bruker den til jobbing. Jobbing med data gjør jeg hjemme. På toget til jobb har jeg kun bruk for underholdning og der synes jeg iPad er uslåelig.

 

Men som arbeidsverktøy kan jeg glatt innrømme at et Win8 nettbrett som det fra Asus er mye mer anvendelig. Så du må se litt på hva du skal bruke det mest til.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om "små" nettbrett, så er jeg enig i din "konklusjon": Hva er vitsen? Etter hvert som man får telefoner opp mot 6" så er jo spranget fra telefon til nettbrett relativt lite.

 

Dog, da nettbrettene av nåværende type ble lansert av Apple, så fylte de et hull: De var betydelig større enn smarttelefonene, og dermed bedre for konsumering av innhold som bøker og filmer. Størrelsen tillot også et noenlunde praktisk virtuelt tastatur som gjorde at man til en viss grad kunne "jobbe" (= lese dokumenter og svare på epost) på farten uten å måtte dra på en stor, tung PC, eller knote med de derre dårlige, små PC'ene som var populære en periode.

 

Etter min mening fyller (de større) nettbrettene fremdeles omtrent den samme rollen; Man KAN selvsagt ta med seg "ekte" PCer med 11 eller 13" skjerm, men på farten så er det fremdeles mer upraktisk enn et nettbrett på 0.5 (iPad Air) eller 1 kg (Surface Pro)

Lenke til kommentar

 

Jeg mener at Asus reklamerte i sin tid med 18 timer videoavspilling i 720p. Gi meg en PC som klarer det du ;)

 

Lett :grin2:Lenovo x240 med 6-cells batteriet klarer drøyt 20 timer (også snakker vi ikke om pris i sammenligningen) :p

 

 

17 timers bruk i følge PC World Norge sin artikkel, but still: WOW! Skulle bare vært 14-15" så tror jeg nok at denne hadde blitt valgt (nesten) uavhengig av pris.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Den laptopen har imponerende batteritid. Ingen tvil om det. men den veier 3 ganger mer enn et nettbrett, og skjermoppløsningen er 1366 x 768. Ikke spesielt imponerende på en 12,5 tommer skjerm, men dog mulig at bildekvaliteten er bra allikevel.

 

Og jeg vil fortsatt si at det er mer behagelig å ha et nettbrett i fanget når du skal se film enn en laptop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Mitt valg er en liten telefon (ca 4"), en middels Ultrabook (ca 14') og et nettbrett (ca 8"). Jeg vil ha en liten telefon, en laptop jeg kan jobbe med hele dagen, og et nettbrett som funker bra til det meste, og som kan brukes til jobb i kortere perioder (noen timer). Telefonen har jeg alltid med, den holder for enkel surfing, og sjekke epost etc. Når jeg er på reise, har jeg sjelden med laptopen, men bruker nettbrettet med Citrix mot jobben, og det funker fint med mindre man skal jobbe en full dag. Telefonen er for liten til å dekke behovet for jobbing (prøv å kjør Citrix med Windows uten touch på en 4"). Når jeg reiser, og vet jeg kommer til å jobbe lenge hver dag, tar jeg med ultrabooken. Stort sett dekker nettbrettet behovet ved reising til/fra jobb, og når jeg er på ferie/fritidsreiser, og som regel har jeg nå med kun mobil og nettbrett når jeg reiser. Vektforskjellen er stor mellom nettbrett og ultrabook, spesielt dersom jeg tar med vekten på lader, så det er en stor "lettelse" å kunne reise kun med nettbrett. Til mitt bruk, og for mitt bruksmønster, er nettbrett flott som alternativ til laptop på de fleste reiser.

Lenke til kommentar

17 timers bruk i følge PC World Norge sin artikkel, but still: WOW! Skulle bare vært 14-15" så tror jeg nok at denne hadde blitt valgt (nesten) uavhengig av pris.

Det som er virkelig nice med x240 er at den har innebygget 3-cells batteri, og en kan bytte det eksterne i fart :) En får den forøvrig også med full hd skjerm.

 

Lenovo sin T440s er en 14" ultrabook som en også får med full hd, med internt og eksternt batteri som kan byttes i fart, men sannsynligvis trekker den større skjermen mer, for batteriet varer ikke fullt så lenge, "bare" 14 timer i denne testen som sikkert er noe optimistisk i forhold til vanlig bruk, men fortsatt veldig bra for en laptop.

 

Angående hvorfor nettbrett, så blir telefonen (SGS4) for liten til nettlesing annet enn i nødsfall, og større telefon er fullstendig uaktuelt (jeg kunne heller tenkt meg en Z1 Compact), og da er nexus 7 veldig hendig da den går i innerlommen på alle jakkene mine, og den akkurat stor nok til at det går helt fint med nettlesing. Til det meste annet foretrekker jeg laptop med tastatur, så alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en iPad Air. Litt fordi jeg var nysgjerrig på nettbrett, og litt fordi jeg egentlig hater Apple, og ville prøve å begynne å elske det istedet (noe som er umulig (hvor pokker er FLÆSH))

Anyways...var det verdt pengene? Nja...njææ...kanskje. Jeg bruker det mye på jobb, for der er det ikke så skrikende som å dra fram laptopen. Bruker det også litt på kafébesøk i forbindelse med jobb (jobber langs veiene) til å lese litt nyheter og e-post, også her passer det jo mye bedre enn en laptop, og en god del mer oversiktlig enn telefonen (Ihvertfall om man har iPhone 5S som meg, som har helt latterlig dårlig oppløsning og knøttliten skjerm!)

Hjemme bruker jeg den til sløvesurfing og Airplay ved vorspiel o.l., da den er mobil og hendig til det formålet. Det kunne jeg forsåvidt også gjort med iPhonen, men igjen - den er knøttliten, og f.eks Spotify-appen fungerer ikke like bra som på Pædden.

Nå sitter jeg på den stasjonære PCen og føler meg som i himmelen. Her kan jeg gjøre alt ^^, . Om alle "var som meg", hadde jeg fortsatt å brukt den som musikkformidler koblet til hjemmekinoen, etc. Men Pædden gjør den jobben veldig mobilt og lettvindt om noen skal bytte musikk, er jo bare å hive den over til andre enden av sofaen, man slipper å reise seg og gå helt bort til PCen 3m unna.. Eneste som er litt kjipt, er at det er vanskelig å "bygge opp en Youtube-hit i bakgrunnen" uten å stoppe musikken, for å kalle det dét :p

......så ja, latskapen lenge leve, søndagshilsen fra meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...