Gå til innhold

Kan noen fotelle meg forskjellen på disse to Dell maskinene

Anbefalte innlegg

Hei

Skal ha en alt-iett maskin til kontoret - denne maskinen brukes kun til noen få web-applikasjoner - regnskap/lønn

Hos dell har jeg funnet denne:

http://www.dell.com/no/p/inspiron-2350-aio/pd.aspx?c=no&l=no&s=dhs

Men når jeg chatter med de hos Dell mener de jeg må ha denne:

http://www.dell.com/no/bedrifter/p/optiplex-9020-aio/pd?refid=optiplex-9020-aio&baynote_bnrank=0&baynote_irrank=3&~ck=dellSearch&isredir=true

Er det noen eksperter der ute som kan fortelle meg hvorfor - jeg kan ikke se noe annet enn at den siste er mye dyrere :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåja, den dyreste vil nok være vesentlig raskere, mtp. en desktop-prosessor med dobbelt så mange kjerner, høyere frekvens og dobbelt så mye cacheminne.
Den rimeligste bruker en dual-core laptop-prosessor, og er ca 3-4 ganger svakere. Det dyreste alternativet vil kunne være en del raskere, spesielt om man driver med litt med multitasking og tyngre programmer.

Tyv, dine krav er ikke akkurat spesielt høye, så da holder nok fint det rimeligste alternativet, og slik jeg skjønte så følger det med en liten SSD-buffer som kan gi bedre respons i programmer du bruker ofte. Tviler på du vil se noe bruk for det ekstra minnet (8 GB på den rimelige mot 4 GB på den dyrere), men over tid, når det begynner å hope seg litt opp med prosesser, så kan den svakere prosessoren starte å slite. På dette tidspunktet så kan man alltids kjøre en rensk av PCen, slik at den er like rask som før, så det er i grunn ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar

Nåja, den dyreste vil nok være vesentlig raskere, mtp. en desktop-prosessor med dobbelt så mange kjerner, høyere frekvens og dobbelt så mye cacheminne.

Den rimeligste bruker en dual-core laptop-prosessor, og er ca 3-4 ganger svakere. Det dyreste alternativet vil kunne være en del raskere, spesielt om man driver med litt med multitasking og tyngre programmer.

Tyv, dine krav er ikke akkurat spesielt høye, så da holder nok fint det rimeligste alternativet, og slik jeg skjønte så følger det med en liten SSD-buffer som kan gi bedre respons i programmer du bruker ofte. Tviler på du vil se noe bruk for det ekstra minnet (8 GB på den rimelige mot 4 GB på den dyrere), men over tid, når det begynner å hope seg litt opp med prosesser, så kan den svakere prosessoren starte å slite. På dette tidspunktet så kan man alltids kjøre en rensk av PCen, slik at den er like rask som før, så det er i grunn ikke noe stort problem.

Er det jeg som misforstår eller du som tuller? i7 4700QM som er på den billigste har også 4 kjerner og i tillegg hyperthreading som i5en ikke har. Like mye cacheminne har den også. De er ganske like i ytelse.

Lenke til kommentar

Er det jeg som misforstår eller du som tuller? i7 4700QM som er på den billigste har også 4 kjerner og i tillegg hyperthreading som i5en ikke har. Like mye cacheminne har den også. De er ganske like i ytelse.

Hvor ser du hen? Trykker du på "velg", så kommer den billigste oppgitt med "Fjerde generasjon Intel® Core™ i5-4200M Prosessor (3 MB hurtigbuffer, opptil 3,1 GH" Og med mindre du legger til noe dyrere (og dermed blir sammenligningen feil) så sitter du med en svakere dobbelkjerne som er mobil-versjon.

Men for all del, jeg vet ikke om det er noe annet enn basiskomponentene som har blitt valgt av TS.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andrull har rett i at den billigste versjonen av OptiPlex 2350 har en i5-4200M med kun to kjerner. Dog finnes det også en dyrere variant med i7-4700MQ som koster 9395kr. Denne er bedre enn OptiPlex 9020 på alle måter, og er en 100-lapp billigere. :)

Prisene på maskinene er forresten uten 25% mva.

Lenke til kommentar

Andrull har rett i at den billigste versjonen av OptiPlex 2350 har en i5-4200M med kun to kjerner. Dog finnes det også en dyrere variant med i7-4700MQ som koster 9395kr. Denne er bedre enn OptiPlex 9020 på alle måter, og er en 100-lapp billigere. :)

Prisene på maskinene er forresten uten 25% mva.

Takk for alle svar da ble det Inspiron One 2350

den dyreste av de to 9395,- som er inkludert MVA -

Så får vi se hva den duger til - som jeg skrev er det ikke akkurat avansert oppgaver :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...