Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva skjer om jeg stryker i studier?

Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Hei!

Jeg går for øyeblikket på UIS å studere forkurs for ingeniør. Men jeg tar kun matten og fysikken da jeg har fullført de andre fagene på videregående.

Det jeg lurer på er hva som skjer om jeg stryker på fysikken? Vil det komme opp en stryk-karakter på vitnemålet mitt? Det vil dra snittet mitt betraktelig ned. Jeg trenger ikke fysikken for det studiet jeg skal søke videre så motivasjon er litt lav. Matten derimot går strålende og jeg forventer god karakter på eksamen.

Det samme spørsmålet har jeg om videre studier. Hvis jeg tar et års-studium før jeg søker meg inn på en bachelor. Skjer det noe om jeg stryker?

Jeg er sikker på at jeg kommer til å få en dårlig karakter på eksamen viss jeg prøver på fysikken. Men jeg vil heller ha en toer enn en ener. Vitnemålet mitt er jo godkjent fra før så jeg ser ikke hvordan det er en mulighet, men hva skjer med fysikken eksamenen som jeg aldri møtte opp på?

:)

Endret av Slettet-PJ426FqLv6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående forkurs så har jeg ingen svar, men årsstudium er enklere. Stryker du på årsstudiumet har det egentlig ingen ting å si. Du får ikke lånet gjort om til stipend hos Lånekassen, men årsstudium gir ikke rett på vitnemål så at du har fire kontra seks fag på karakterutskriften din har ingen ting å si. Det er selvfølgelig kjipt med tanke på studiepoeng hvis du vil bruke det i en grad senre. Si at du velger en bachelor med 60 frie studiepoeng siste året. Hvis du først har tatt et årsstudium, så kan du i teorien bruke det årsstudiumet som tredje år, og være ferdig med bacheloren på to år. Hvorfor velge et årsstudium i et emne du tror du stryker på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Takk for svar. Nei, jeg bare lurte. Har merket at det skjer for mye rundt meg her hjemme, og at jeg må reise bort for å greie å studere skikkelig, noe jeg har gjort tidligere. Studiet er et nettstudium som gir 60 studiepoeng. Jeg er ganske sikker på å stå med god karakter da det er fag jeg interesserer meg for.

Men det er ikke før neste år jeg skal søke meg inn på bachelor. Med alderspoeng og studiepoengene (= +4 tilleggspoeng) etter neste år har jeg godt nok snitt til å komme inn :)

Men det hadde uansett vært kipt om fysikken skulle dra snitte ned selv om jeg ikke tror det gjør det. Fysikk er et realfag så man skulle jo tro at de bare droppet å gi meg realfagspoeng siden jeg ikke sto.

Lenke til kommentar

Er dette videregåendefag du tar eller emner på universitetsnivå?

Om dette er fysikk fra videregående så tror ikke jeg at det vil komme med på vitnemålet i det hele tatt om du ikke skulle få ståkarakter. På universitetet så kan det være litt forskjellig, man kan ofte velge noen emner inn på frie emner eller bruke emner fra eventuelle årsstudier som man har tatt før inn i graden sin, da blir man som nevnt over gjerne fortere ferdig med bachelor enn på 3 år.

Uansett så ville jeg gitt fysikken en sjanse til, om man setter seg litt inn i det så kan det være ganske spennende og det forklarer mange ulike fenomener som foregår rundt deg til enhver tid :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Det er fysikk fra videregående. Så jeg håper det er slik du sier at det ikke kommer med på vitnemålet. Men skal gi fysikken en sjanse til. Føler jeg det går rett vest så droppet jeg det. Har dessverre ikke motivasjonen.

Jeg skal søke meg inn på data- og informasjonsteknologi, (som gir den samme IT-faglige kompetansen som dataingeniør) og da trenger jeg kun matten. Tror de følger litt andre planer enn vanlig ingeniørstudie som gjør at jeg kan droppe realfagene.

Endret av Slettet-PJ426FqLv6
Lenke til kommentar

Hvordan skal du unngå fysikk på ingeniørstudiene?

Det er ganske vanskelig. Jeg fant ut det på den harde måten med å ikke ta F1 eller F2 og så begynne på et elektroingeniørstudie, fullt av elektromagnetisme og andre ting som jeg ikke skjønner bæret av... :lol:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er fysikk fra videregående. Så jeg håper det er slik du sier at det ikke kommer med på vitnemålet. Men skal gi fysikken en sjanse til. Føler jeg det går rett vest så droppet jeg det. Har dessverre ikke motivasjonen.

Jeg skal søke meg inn på data- og informasjonsteknologi, (som gir den samme IT-faglige kompetansen som dataingeniør) og da trenger jeg kun matten. Tror de følger litt andre planer enn vanlig ingeniørstudie som gjør at jeg kan droppe realfagene.

Kan du gi en link som viser et studieløp på høgskoleingeniør som ikke har fysikk?

Har selv gått på høgskole og fysikk var da et av fellesfagene. Dvs. et fag som alle linjene hadde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Kan du gi en link som viser et studieløp på høgskoleingeniør som ikke har fysikk?

Har selv gått på høgskole og fysikk var da et av fellesfagene. Dvs. et fag som alle linjene hadde.

Her har du timeplan til første, andre og tredje året for Informasjonstknologi på HIB.

https://no.timeedit.net/web/hib/db1/aistudent/ri1W759Q165ZQ2Q0105Y5Z50y673677Q7.html

https://no.timeedit.net/web/hib/db1/aistudent/ri10789QX11Z05Q5Z26g6780y5016Y7Y804gQY5Q5.html

https://no.timeedit.net/web/hib/db1/aistudent/ri10789QX11Z05Q5Z86g6780y5016Y7Y804gQY5Q5.html

Om det er helt korrekt å kalle det ett ingeniørstudie vet ikke jeg, men det har jeg heller ikke påstått. Det er vertfall oppført under avdeling for ingeniørutdanning, og R1 (S1-S2) er eneste kravet når det kommer til realfagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Slik jeg ser det etter å ha sammenlignet timeplanene så er det kun fysikk og kjemi for data(i andre klasse) og valgfag matematikk(tredje klasse) som er de eneste forskjellene i fag for vanlig dataingeniør og informasjonsteknologi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Har ikke sjekket noe, men det står jo at kravet for å komme inn er generell studiekompetanse + R1. Forkurs dekker jo kravene til andre(mer krevende) ingeniørlinjer så jeg regner nå med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...