Gå til innhold

Hvor lenge etter "best før" kan man bruke egg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du legger dem i vann og de flyter så har det dannet seg gasser inni. Da må de kastes.

Og jeg siterer fra artikkelen jeg viste til:

Når tiden går, damper innholdet og vannmolekylene ut av egget og luften siver inn. Jo større luftboblen inni egget blir, jo lettere flyter egget.

Artikkelen er også rimelig tydelig, om enn implisitt, på at det er trygt å spise rå egg. Den riktige varmebehandlingen din virker dermed noe overdreven ... Just sayin'.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Spiser egg som har gått ut for en måned siden. Merker at de har en litt mindre viskøs konsistens, men ellers så merker jeg ingen forskjell på smak eller helse. Vil dog være litt forsiktig med å knekke et utgått egg rett i julebaksten din da du kan få en uhyggelig overraskelse. Hiv det i et glass først og lukt på det før du bruker det.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Best før datoen på egg er bare tull.

Nja.

Egg skal etter EU-regler stemples med best-før 22 dager etter leggetid, om jeg husker rett. Grunnen til dette er at noen land, som Italia og England (?), oppbevarer egg i rompemperatur. Da er 22 dager en fin regel å gå etter. Kjølte egg holder mye, mye lenger.

Men det er bare å teste egget. Legg det i et glass vann og se om det flyter. Nesen er også til hjelp.

Lenke til kommentar

Best før datoen på egg er bare tull.

Nja.

Egg skal etter EU-regler stemples med best-før 22 dager etter leggetid, om jeg husker rett. Grunnen til dette er at noen land, som Italia og England (?), oppbevarer egg i rompemperatur. Da er 22 dager en fin regel å gå etter. Kjølte egg holder mye, mye lenger.

Men det er bare å teste egget. Legg det i et glass vann og se om det flyter. Nesen er også til hjelp.

Nå er vel flytetesten ikke så relevant her i landet, i følge artikkelen linket til lengere opp. Og hovedgrunnen er visst salmonella, som vi ikke har her i landet. Nok et eksempel på at EU-regler er noe tull altså. Det må være tidenes mest idiotiske idé å ha like regler overalt, uavhengig av lokale forhold.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Ville ikke anbefalt noen å spise rå egg. Ikke bare er salmonella en distinkt mulighet, men rå egg har mindre næringsinnhold enn varmebehandlede egg.

Salmonella fra norske egg?

http://www.nrk.no/livsstil/eggene-varer-_nesten_-evig-1.7599686

"I Norge har ikke Folkehelseinstituttet registrert ett eneste syketilfelle av salmonella fra norske egg. Og det er ikke annet enn norske egg å få kjøpt i norske butikker."

3 år gammel artikkel, men det burde ikke bety så mye.

Lenke til kommentar

Nok et eksempel på at EU-regler er noe tull altså.

Hurra, her kan vi ekstrapolere.

EU er et fallittprosjekt i forhold til uttalt intensjon og visjon - selv om vi kun får litt nedfall i Norge, er det ingen grunn til ikke å påpeke det.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...