Gå til innhold

Noen ord til de usynlige menn

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Som mange av dere sikkert har forstått, var det noe som virkelig ble trigret i meg av å høre at flere og flere menn forble barnløse for et godt halvår siden. Siden jeg har bablet om det så mye fra tid til annen. Der 25% av menn på 40 år er barnløse og kun 12% kvinner, der det kanskje er økende, det har i vertfall vert det. Noen menn blir kanskje brukt på nytt, slik at andre ikke får noen familie. Noe som virkelig fikk meg til å bry meg om menns rettigheter, fordi at dette er ikke bare et tilfelle, det er så mye forskjellig, så mye å se på som ingen bryr seg om. For de usynlige, svakere menn, som ingen bryr seg om. For de som av en eller annen grunn ikke skriker ut, som ikke ser ut til å bry seg om seg selv en gang. Som bare tragiske universitetsstudenter som meg selv, ser ut til å tenke i disse deilige vårnettene.

Noen ord, for de usynlige menn

Du som sitter hjemme, en ensom mann. Du som bor for deg selv, og ikke har noe annet enn en jobb, kanskje noen venner og dine minner. Du som er blitt lært opp fra din barndom, at du ikke skal be om hjelp, at du ikke skal prate om deg selv. At du ikke er noe verdt, alt vondt er et tegn på svakhet og du har skyld. Du og dine likemenn har alltid vert en sten i muren, som er vårt samfunn. I gamle dager, der alt ble bygd på deres rygg og ikke ble husket, mens de store fikk æren. De fikk deres lønn, noen usle skrotter, for alt de så gjorde. Slik var det, og slik er det også til dels nå. Mens du er ryggraden bak statens finanser, du som er den største inntektskilden deres. Den minste utgiften, fordi du ikke en gang går til doktor når det kan være noe i veien med deg, du fikk ingen barn, du tok ingen utdanning, du er og var ingen utgift. Så får du ingen tanker, ingen hjelp, ingen fokus av samfunnet du er ryggraden til. Som alltid før, og som kanskje det alltid vil være.

I mens kvinner og til dels minoriteter har krevd sitt, for at de skal ha det like godt som det norske gjennomsnitt av menn. Står du igjen, uten å si et ord, uten å tenke at "jo jeg er like uheldig, om ikke mer, hva med meg?". Nei, det sier ikke du. Og om du så sa det, ville de høre? Forskjellene mellom norske menn er store, noen er rike andre er mindre heldige. Et gjennomsnitt vil ikke gi riktig indikasjon.

Så mens de har krevd sin rett, mens ble du sittende. Igjen fikk du flere likemenn. Flere brødre. Flere stille og usynlige borgere. Dere som de glemte. De som liksom skulle arbeide for dere.

Nei, til deg sier jeg, "segl til nye bedre hav". Reis til bedre plasser. I dag lever vi i en globalisert verden, der en kan finne bedre steder å være. Bruk din ansnitet, lær deg engelsk om du ikke kan det. Bruk ditt liv, på den beste måten. Ikke bli sittende, ikke være like glad. Reis til nye steder, lev livet. Slik som bare du kan. Hvorfor? Jo fordi du er verdt det. Uansett hva du er lært, uansett hva du er blitt fortalt, uansett hva du føler. Ja, det er du. Du er verdt det. Så bruk ditt liv, finn et bedre sted, i denne nye verden. I et land som passer for deg. Først da vil de legge merke til ditt fravær, om dere er mange nok, først da ser de hvem du egentlig var. Samfunnets ryggrad.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine første tanker var å lurte på hvorfor du ikke tok dette opp i en av de ti andre trådene du har startet hvor du klager over det samme. Men uansett..

For det første undrer det meg at du bruker ordet ”brukt” fordi en mann får barn med flere kvinner. Mener du at kvinner bare bruker menn for å få barn, eller hva er egentlig poenget ditt med å bruke slike ord?

Hvor har du det fra at disse single mennene ønsker å få barn? Kan det ikke like godt hende at de velger å ikke få barn fordi…. De ikke vil ha barn?

Hvor har du det fra at menn er lært opp til å ikke be om hjelp? Hvor har du det fra at menn blir lært opp til å ikke snakke om seg selv?

Hvor at du det fra at menn blir lært opp til at de ikke er noe verdt? Påstår du at foreldre generelt sier dette til guttene sine? At mødre og fedre her i landet lærer sønnene sine dette?

Så, du som igjen og igjen påstår at menn er fattigere enn kvinner? Nå kommer du å argumenterer med å menn er ryggraden bak statens finanser? Argumenterer mot deg selv her.

Hva mener du med den minste utgiften? Påstår du at menn som ikke har barn ikke klarer å gå til doktor selv? Da burde de kanskje ikke ha barn da…

Hvem er du til å påstå at single menn ikke får noe fokus? Å påstå at de har ett dårlig liv? Hva mener du med at de ikke får hjelp? Mener du at de ikke får penger fra NAV om de mister jobben, at de ikke får gå på sykehus eller nyte velferdsordningene vi har? Det du skriver her er bare vas.

Det er like stor forskjell mellom kvinner som det er mellom menn i Norge. Hvem er ”de” du lurer på om ville høre? Du bruker ordet ”de” hele tiden uten å forklare hvem du referer til.

Så usynlige menn (ikke at jeg enda har forstått hvem du mener med dette), er samfunnets ryggrad? Hvilken ryggrad? Har du noen eksempler på dette?

Lenke til kommentar

For det første undrer det meg at du bruker ordet ”brukt” fordi en mann får barn med flere kvinner. Mener du at kvinner bare bruker menn for å få barn, eller hva er egentlig poenget ditt med å bruke slike ord?

Nei nei nei...de bruker menn for å få finansielle muskler til å jobbe mindre. Samt få støtte av stat...

De er da ikke idioter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Andeith, jeg bare skriver om dem, og kanskje det er faktum at det er noen menn som blir brukt om igjen. Disse er samfunnets ryggrad, fordi det er de som er sliterne, de ingen tenker på. Som er relativt fattige og ofte barnløse, som ingen bryr seg om. Disse er vel de som går minst til lege mener jeg, og generelt er de som pumper alle pengene inn i statskassa og tar lite ut.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Andeith, jeg bare skriver om dem, og kanskje det er faktum at det er noen menn som blir brukt om igjen. Disse er samfunnets ryggrad, fordi det er de som er sliterne, de ingen tenker på. Som er relativt fattige og ofte barnløse, som ingen bryr seg om. Disse er vel de som går minst til lege mener jeg, og generelt er de som pumper alle pengene inn i statskassa.

Ja, hvem er dette? Kan du komme med noen konkrete eksempler. Ser ut som du bare har laget en lang historie basert på en statistikk over hvor mange menn som får barn. Hva legger du i å være samfunnets ryggrad? Hvis de tjener minst, hvorfor er det da de som pumper mest penger inn i statskassa? Ikke logisk i det hele tatt. Hva du mener om hvem så går til lege betyr heller ingenting. Du har jo bare skrevet hvordan en gruppe mennesker har det, ut i fra din egen fantasi.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja, hvem er dette? Kan du komme med noen konkrete eksempler. Ser ut som du bare har laget en lang historie basert på en statistikk over hvor mange menn som får barn. Hva legger du i å være samfunnets ryggrad? Hvis de tjener minst, hvorfor er det da de som pumper mest penger inn i statskassa? Ikke logisk i det hele tatt. Hva du mener om hvem så går til lege betyr heller ingenting. Du har jo bare skrevet hvordan en gruppe mennesker har det, ut i fra din egen fantasi.

Jeg går samfunnsøkonomi på UiB og kan en del om dette. Nei, de tjener lite. Men det er likevel de som skaper de reelle verdiene i Norge og verdier for andre. Mens mange andre sitter med papirer i byråkrati ol., noen andre i servicenæringen, butikkhandel ol. Alt dette tapper Norge for penger, det skaper egentlig ingen ting. Det er stort sett disse, bøndene, fiskerne, industriarbeidere og slikt som faktisk skaper noe. Og ofte er det slike dette er prat om. Andre ganger er de lavtlønnede i byen eller andre på bygd. De driver ikke på å springe til leger hele tiden, de tar ikke penger fra staten, de bare skaper verdier og penger for sine sjefer og nasjonen. Mange er likevel heldige og kan arbeide i oljenæringen som er en del bedre betalt. Dette er langt der i fra min frie fantasi.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jeg går samfunnsøkonomi på UiB og kan en del om dette. Nei, de tjener lite. Men det er likevel de som skaper de reelle verdiene i Norge. Mens mange andre sitter med papirer i byråkrati ol., noen andre i servicenæringen, butikkhandel ol. Alt dette tapper Norge for penger, det skaper egentlig ingen ting. Det er stort sett disse, bøndene, fiskerne, industriarbeidere og slikt som faktisk skaper noe. Og ofte er det slike dette er prat om. Andre ganger er de lavtlønnede i byen eller andre på bygd. De driver ikke på å springe til leger hele tiden, de tar ikke penger fra staten, de bare skaper verdier og penger for sine sjefer og nasjonen. Mange er likevel heldige og kan arbeide i oljenæringen som er en del bedre betalt. Dette er langt der i fra min frie fantasi.

Dette har jo ingen sammenheng med det du skriver. Fordi om man er bonde, fisker eller industriarbeider betyr det overhodet ikke at man er ensom, ønsker barn men ikke får det, at man er blitt fortalt at man ikke er noe verdt, at man ikke skal ble om hjelp, at ingen bryr seg om dem osv osv osv... Industriarbeidere og fiskere tjener da også ganske bra, så de er ikke akkurat fattige.

Ellers, jeg vil gjerne at du skal forklare hvordan det at mennesker i serviceyrker og butikkhandel tapper Norge for penger og ikke skaper noen ting, er disse yrkene da overflødige? Burde vi bare stenge alle butikker og restauranter?

Dette er også første gang i tråden du har nevnt yrkesgrupper. Hadde du opprinnelig ment dette hadde du da også nevnt det.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dette har jo ingen sammenheng med det du skriver. Fordi om man er bonde, fisker eller industriarbeider betyr det overhodet ikke at man er ensom, ønsker barn men ikke får det, at man er blitt fortalt at man ikke er noe verdt, at man ikke skal ble om hjelp, at ingen bryr seg om dem osv osv osv...

Dette er også første gang i tråden du har nevnt yrkesgrupper. Hadde du opprinnelig ment dette hadde du da også nevnt det.

Er du begynt å bli trøtt? Det betyr det ikke, men det er veldig ofte at det er slike menn av lav sosialøkonomisk status som er det. Det trenge ikke bare å være disse yrkesgruppene, plenty andre også. Og jo, det er en generell måte å oppdra gutter dette med at andre ikke bryr seg og at en ikke skal be om hjelp helst.

Lenke til kommentar

Dette har jo ingen sammenheng med det du skriver. Fordi om man er bonde, fisker eller industriarbeider betyr det overhodet ikke at man er ensom, ønsker barn men ikke får det, at man er blitt fortalt at man ikke er noe verdt, at man ikke skal ble om hjelp, at ingen bryr seg om dem osv osv osv...

Er du begynt å bli trøtt? Det betyr det ikke, men det er veldig ofte at det er slike menn av lav sosialøkonomisk status som er det. Det trenge ikke bare å være disse yrkesgruppene, plenty andre også. Og jo, det er en generell måte å oppdra gutter dette med at andre ikke bryr seg og at en ikke skal be om hjelp helst.

Ok, så det er ikke bare i de yrkesgruppene du nevnte, men alle yrkesgrupper? Så da har din påstand omkring yrkesgrupper ingen betydning altså?

Nei, det er overhodet ikke en generell måte å oppdra gutter på, det du kommer med her er bare vås.

Du har til nå ikke svart på 10 prosent av mine spørsmål. Du klarer heller ikke å vise hvem du egentlig snakker om, det eneste du har å komme med er at færre menn enn kvinner får barn.

Du skriver også at menn er lært opp til å ikke snakke om seg selv, mens du flere ganger har argumentert med at å snakke om føleleser er bortkastet.. Kan det hende at det bare er du som er oppdratt å ikke snakke om hvordan du føler deg?

Du har tidligere påstått at det er tortur at gutter får en slik opplæring det er skrevet her i artikkelen:

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Likestillingstiltak-har-skapt-folsomme-gutter-7310420.html#.U0CyJPl_voZ

Du har tidligere skrevet:

Du er sjuk om du driver på å berører kvarandre og verdsetter følelser over det som på nokon måte er realistisk. Følelser er kun ein opplevelse av ein situasjon, kvifor i all verden skal folk drive på å snakke om slikt? Eg opplever situasjonen som trist, buhu! Menn skal sjå realistisk på saken og forandre sin opplevelsenår den ikkje er sann, ikkje prate om det. Om noko faktisk er trist skal man ikkje gråte, kva positivt er det? Følelser har ingen ting å sei.

Men nå klager du over at gutter er opplært til ikke å be om hjelp og ikke snakke om seg selv... Men du mener jo at om de blir opplært til dette så er det tortur? Argumenterer mot deg selv igjen..

Denne gruppen av menn du snakker om (som du enda ikke har fortalt hvem er) du definerer dem som svake. Hvorfor gjør du dette?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Den nye studien peker på en tredje forklaring: Mange menn venter noen år med å få barn for å lykkes både hjemme og i yrkeslivet.

«Min kone ville ha barn raskere, og jeg ville vente litt. Så da giftet vi oss først. Det var nok min kone som var veldig ivrig på å få barn.»

– For denne mannen var giftemålet en strategi for å utsette å få barn. Ønsket om å vente lenge var fremtredende blant dem i øvre middelklasse, særlig mennene. Mange hadde hatt partner i 10-12 år, men var barnløse likevel.

– Men for en del menn fører utsettelsen til at planen om å få barn aldri blir realisert. Livet går sin gang og blir som det blir, sier Jensen til forskning.no.

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Har-lyst-pa-barn_-men-ender-opp-uten-7244792.html#.U0CkMqh_vTp

Kansje menn burde slutte å utsette å få barn da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-141789

Orker ikke å ta denne diskusjonen om hvorfor det er så mange flere barnløse menn. Det virker heller veldig snodig.

Lenke til kommentar

Orker ikke å ta denne diskusjonen om hvorfor det er så mange flere barnløse menn. Det virker heller veldig snodig.

Du gjør ikke det nei? Det er du selv som påstår at det er ett problem, men du vil ikke diskutere hvorfor? Hvorfor starter du en diskusjon om det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...