Glader Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Hei! Kjøpte min aller første bil i dag og må da tegne forsikring. Er 20 år gammel og tenker å ha en delkasko forsikring. Har sjekket litt rundt og fått med meg at det å være medlem i norsk turist forening gir meg en relativt god rabatt. Altså selv om jeg melder meg inn nå og betaler for det får jeg mer en det igjen på rabatten på forsikringen. Så langt har jeg kun sjekket på gjensidige sin forsikrings-kalkulator. Har kjøpt en Peugeot 307. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47597325&folderId=2434603 Gått 93 500 km Har en antatt markedsverdi på 52 000 ,- Årlig kjørelenge 5000 km Aldri hatt noen andre skader. Noen som har noe forslag? Med gjensidige og deres kalkulator hvor jeg også da er medlem i norsk turist forening får jeg en årlig pris på 7 772 ,-Takker på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Hvordan kommer du til antatt markedsverdi på 52k når bilen ligger på finn til 28k? 7700 for en som er 20 år gammel høres faktisk ikke så galt ut. Om du kjører skadefritt i et halv år kan du vel bytte forsikringsselskap og automatisk gå opp til 30% bonus istedetfor 20% som du har startet på. Om du ikke bytter selskap så må du vente i ett år på å gå opp i bonus. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F796&carmodelmake=1%2F796%2F7138&YEAR_MODEL_FROM=2005&YEAR_MODEL_TO=2005&MILEAGE_FROM=80000&MILEAGE_TO=100000&sort=0 De ligger en del høyere enn 52k også. Men den bilen du har kjørt er jo bulket og skrapet i øst og vest, mon tro hvordan standen er ellers. Ville ringt gjensidige, du får bedre tilbud over telefon enn via nett kalkulatoren. Som 18 åring hadde jeg forsikring på 6700,- som 19 6000,- som 22 5400,- Alle på forskjellige biler, men med gjensidige. Lenke til kommentar
Glader Skrevet 3. april 2014 Forfatter Del Skrevet 3. april 2014 Hvordan kommer du til antatt markedsverdi på 52k når bilen ligger på finn til 28k? 7700 for en som er 20 år gammel høres faktisk ikke så galt ut. Om du kjører skadefritt i et halv år kan du vel bytte forsikringsselskap og automatisk gå opp til 30% bonus istedetfor 20% som du har startet på. Om du ikke bytter selskap så må du vente i ett år på å gå opp i bonus. http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F796&carmodelmake=1%2F796%2F7138&YEAR_MODEL_FROM=2005&YEAR_MODEL_TO=2005&MILEAGE_FROM=80000&MILEAGE_TO=100000&sort=0 De ligger en del høyere enn 52k også. Men den bilen du har kjørt er jo bulket og skrapet i øst og vest, mon tro hvordan standen er ellers. Ville ringt gjensidige, du får bedre tilbud over telefon enn via nett kalkulatoren. Som 18 åring hadde jeg forsikring på 6700,- som 19 6000,- som 22 5400,- Alle på forskjellige biler, men med gjensidige. http://www.dinside.no/104523/hva-er-bilen-din-verdt/?id=104523&kalk2=&merke=1185&modell=1303&kjoerelengde=93500&aarsmodell=2005&type=10&fritekst= Takker for svar, brukte kalkulatoren på dinside. Se link ovenfor. @E.C: Det var det jeg også tenkte, at det ikke var så alt for verst. Og som du selv sier var det nogonlunde det som var planen. @Sampson: Vet det virker slik, kjørt av en gammel mann før jeg kjøpte den. Kan leve med riper/bulker her og der, var nærmest ingen rust. Og det fikser jeg evt selv. Men sier du da at jeg bør vente med å bestille forsikringen på nett i kveld og heller ringe i morgen? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Så ut som en kul og gøyal førstebil. spørsmålet er om du virkelig trenger delkasko på en bil i denne prisklasse. Sjansen for bilbrann er liten og bilen er vel ikke et attraktivt tyveriobjekt? Jeg hadde gått for kun ansvar Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Her kan du sjekke pris hos mange forsikringsselskap på en gang: https://www.finansportalen.no/Forsikring/Bilforsikring Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Får vel oftere bedre pristilbud per telefon enn på nett. Om du ikke skulle gjøre det så er det bare å bestille på nett, taper ingenting på å prøve. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Så ut som en kul og gøyal førstebil. spørsmålet er om du virkelig trenger delkasko på en bil i denne prisklasse. Sjansen for bilbrann er liten og bilen er vel ikke et attraktivt tyveriobjekt? Jeg hadde gått for kun ansvar Delkasko bør man uansett ha, det er gjerne spart inn i det man får en steinsprut eller liknende.. Ved tyveri er det også slik at du vil måtte betale penger for inntauing om du ikke har delkasko. Mitt råd er enkelt, sjekk med en haug av selskaper, noen eksempler: -Eika (gjennom en av bankene som eier Eika..) -Gjensidige (Selv om de aldri har klart å gi meg et konkurransedyktig tilbud) -If.. (Ofte billig på spesielle biler) -Storebrand (Crappy service, men greie priser da jeg hadde forsikring der sist) -Frende (Mitt nåværende selskap, funker alt like bra som med reiseforsikringen skal jeg holde meg til de i lang tid!) -Nemi -Codan -Tryg -Knif (Gode priser om du er medlem i en tilsluttet organisasjon..) -Sparebank1 -Evnt. andre selskaper. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Så ut som en kul og gøyal førstebil. spørsmålet er om du virkelig trenger delkasko på en bil i denne prisklasse. Sjansen for bilbrann er liten og bilen er vel ikke et attraktivt tyveriobjekt? Jeg hadde gått for kun ansvar Delkasko bør man uansett ha, det er gjerne spart inn i det man får en steinsprut eller liknende.. Ved tyveri er det også slik at du vil måtte betale penger for inntauing om du ikke har delkasko. Valg av forsikring må vurderes med hensyn på verdien på bilen og merkostnad ved å velge delkasko. Jeg tviler på at Tangaz bryr seg nevneverdig om du skulle komme en liten steinsprutskade på 307'en og som nevnt så vurderer jeg sjansen for tyveri av en slik bil som liten. Men dette blir selvfølgelig en individuell vurdering. Men med tanke på manglende bonusopptjening for ferske bileiere så vil jeg nok si at ofte lønner det seg med kun ansvarsforsikring på slike lavprisbiler. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 En steinsprutskade som må utbedres bør nok Tangaz også bry seg om.. Det er da selvsagt snakk om glass. Delkasko er som regel relativt billig selv uten bra bonus, det er kasko som virkelig koster penger. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Da er det igjen snakk om sannsynlighetsberegning...ikke ofte man får steinsprutskade i frontvindu som må utbedres. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Da er det igjen snakk om sannsynlighetsberegning...ikke ofte man får steinsprutskade i frontvindu som må utbedres.Ikke? Jeg har sluppet unna det siste året, men har opplevd å måtte bytte rute tre ganger på et år.. Om man slipper unna med reparasjon er det gratis om man har delkasko, mens det må betales om man har kun ansvar.. Tusenlappene flyr fort. Endret 4. april 2014 av Snylter Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Jeg har kjørt i 30 år og aldri fått en større skade i frontrute som må utbedres, kun kosmetiske skader. Kanskje du bør holde litt bedre avstand til forankjørende? Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Om man får steinsprutskade eller ikke, kommer nok mer an på HVOR man kjører enn HVORDAN man kjører... Lenke til kommentar
Glader Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 Takker alle for svarene som er blitt gitt, settes pris på Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Om man får steinsprutskade eller ikke, kommer nok mer an på HVOR man kjører enn HVORDAN man kjører... Tror nok det er en kombinasjon. Som regel er det andre kjøretøy som slenger opp småstein, enten møtende trafikk eller forankjørende. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Jeg har kjørt i 30 år og aldri fått en større skade i frontrute som må utbedres, kun kosmetiske skader. Kanskje du bør holde litt bedre avstand til forankjørende? Nå er jeg ganske så opptatt av å holde god nok avstand til forankjørende, jeg har opplevd hvordan det er å bli påkjørt bakfra selv. Om man får steinsprutskade eller ikke, kommer nok mer an på HVOR man kjører enn HVORDAN man kjører... Tror nok det er en kombinasjon. Som regel er det andre kjøretøy som slenger opp småstein, enten møtende trafikk eller forankjørende. Ja, jeg får nok vurdere å holde mer avstand til møtende trafikk... ? Det skal sies at jeg ikke finner meg i noe som helst av sår i frontrute, blir det ikke 100% etter reparasjon (det blir det sjelden..) bærer det fort mot bytte av rute. Heldigvis har jeg en kompis som driver med slikt, så de som ikke dekkes av forsikringen får jeg til omtrent samme pris uten forsikringsdekning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå