Footy Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Jeg vet jo at forskriftene sier at skjøteledninger og "splittere" ikke er beregnet for permanent bruk. Er det noen som kan henvise til hvilke ledd av paragrafene dette står beskrevet? Takker! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. april 2014 Del Skrevet 9. april 2014 (endret) litt på siden, for NEK'en min ligger på jobben men: Tillegg 708A(informativt)Spesielle krav til skjøteledningerForbindelsen mellom stikkontakten for en oppstillingsplass og et fritids bo-kjøretøy skal være enskjøteledning sammensatt av følgende:− En plugg i samsvar med NEK EN 60309-2;− En fleksibel kabel av type H07RN-F er tilsvarende, med beskyttelsesjordleder og som harfølgende karakteristika:− Maksimalt 25 m lang− Ledertverrsnitt minst 2,5 mm2 CU for merkestrøm 16 A.For høyere merkestrøm skal ledertversnittet velges slik at overstrømsvernet løser ut vedminste feilstrøm beregnet på tamp av skjøteledningen.− Fargemerking i samsvar med NEK HD 308.− En skjøtekontakt i samsvar med NEK EN 60309-2. ANTALL KONTAKTER DSB har fått rapporter fra DLE om stadig økende bruk av skjøteledninger Det registreres ofte varmgang og branntilløp. Markedskontroller viser varierende kvalitet på skjøteledninger Utsatt for mekanisk slitasje Å redusere bruk av skjøteledninger er et målrettet brannforebyggende tiltak. Hensikten er å ha nok uttak der det kan forventes bruk. Lengde på kabel på utstyr bestemmes ofte av produktnorm: Vannkoker 0,6 m, annet utstyr ofte 1,8 m Kravet vil håndteres strengt men med fornuft. Skjøteledning er lov men bør bare brukes kortvaring ved belastning over 1000W Kilde: http://www.energinorge.no/getfile.php/FILER/KALENDER/Foredrag%202012/DLE%20-%20NEK%20400%20Bolignormen/Grav%20-%20NEK%20400%20Bolig%20Teknisk%20spes%20-%20Kontroll%20og%20NEK%20400%20Bolig%2028082012.pdf Det ser også ut til at det står noe i FEL, som jeg heller ikke har tilgang på ATM §16 og §22. Endret 9. april 2014 av SirAmp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå