Gå til innhold

Jeg er livredd for russen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 17 år og går 1 året på vgs. Jeg er over hode ingen fan av russen og nå har de satt meg på svartelisten. Jeg er livredd for å bli tatt og har helt angst. Jeg synest ikke det er greit med spruting/dynking av vann og å bli kjørt vekk osv. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg på skole/trening, når jeg bare går rundt og er redd for å møte på dem...

Hva skal jeg gjøre? Når kan jeg anmelde russen? Burde jeg ta kontakt med helsesøster og fortelle hvordan jeg har det, sånn at hun eventuelt kan ta det opp videre? Jeg føler ingen andre enn meg tar det seriøst, og at alle synest det er morro. Mamma bryr seg ikke, og mener det er uskylldig morro. Jeg er livredd og russetiden er ikke en gang begynt. Råd tas godt i mot! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en alvorsprat med rektor på skolen som kan gi beskjed til russen, eller snakk med selve russen. Om russen er klok nok i hodet må de skjønne at de gjør ei jente livredd og lar deg dermed være i fred.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Ta en prat med russepresidenten, han/hun burde være såppas oppegående at du kan ta kontakt og få ordna opp i dette. Vet at mange ser på svartelista som gøy og at det er "sånn det skal være", men om det går utover deg og din psyke burde dette taes alvorlig.

Lenke til kommentar

Hva er dette "random" du har gjort da?
En viss anelse burde du vel ha.

Men, jeg likte heller ikke russen, og fant det heller ikke så kult å vaere russ selv.

Ja da, en unnskyldning for å drikke i skoletiden og i hverdagen generelt, men noe annet enn det. Meh.

Snakk med helsesøster/rektor. Eventuelt 'sjefen' av russen. Fortell hvordan du har det, fortell hvordan du reagerte da du fant ut at du var blitt svartelistet.

For øvrig synes jeg det er dårlig av din mor å se på det som uskyldig moro.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er en jente på 17 år og går 1 året på vgs. Jeg er over hode ingen fan av russen og nå har de satt meg på svartelisten. Jeg er livredd for å bli tatt og har helt angst. Jeg synest ikke det er greit med spruting/dynking av vann og å bli kjørt vekk osv. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg på skole/trening, når jeg bare går rundt og er redd for å møte på dem...

Hva skal jeg gjøre? Når kan jeg anmelde russen? Burde jeg ta kontakt med helsesøster og fortelle hvordan jeg har det, sånn at hun eventuelt kan ta det opp videre? Jeg føler ingen andre enn meg tar det seriøst, og at alle synest det er morro. Mamma bryr seg ikke, og mener det er uskylldig morro. Jeg er livredd og russetiden er ikke en gang begynt. Råd tas godt i mot! :)

Fortell at du har seriøst angst til læreren din/helsesøster/russepresidenten. Så enkelt. Russen er 18 år +-, det klarer de å respektere når en voksen har snakket med de.

Russepresidenten kommer til å forstå, ellers er det bare å gå rett til en lærer.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Nå har jeg selv vært rødruss og vi hadde det jo artig. Men det å skulle gå rundt å være slemme har jeg aldri sett poenget med.. Det å dynke folk med vannpistoler funka for 15 år siden, men i dag har man mobiler, laptoper og verdisaker som blir ødelagte. Det å skulle plukke opp å kjøre vekk folk eller kneble små unger som enkelte også har gjort blir bare for dumt. De som pisser i vannpistolene og spyler på folk burde blitt stilt opp i gapestokk på Carl Johan.
Hele poenget med at russetida "skal være det villeste ever og vi skal overgå det foregående russekullet" er også helt sinnsykt.

Unger som bruker mange millioner på en buss de skal kjøre i noen få uker og som går i russebuksa allerede fra april har enda mye å lære om livet og hva som er viktig...

Selv tok jeg på russebuksa den 1 mai og av den 17, kjørte kassebil til 15 k og hadde en knallmorsom russetid uten å ødelegge for andre.

Men jeg husker selv at jeg hatet russen på første og andre året vgs.
Barnslige idioter som hyler etter oppmerksomhet og respekt.

Stikk til rektor og helsesøster og snakk med dem. Er derfor de er er. Å please punkter russebussen deres eller noe hvis de ikke oppfører seg.. Skal de ødelegge for deg i sin russetid så kan du ødelegge for dem du også, imo.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Be om et møte med russepresidenten og administrasjon/rektor/whatever. Fortell at du krever å bli fjernet fra listen, og forlanger å ikke bli plaget av russen. Du kan også fortelle at du kommer til å politianmelde forholdet om du blir utsatt for noe krenkende adferd.

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt, ta en prat med russepresidenten på skolen evt terrorsjef/styre. Satt i russestyret selv, og selv om russen er useriøs og vanskelig å styre, så bør terrorsjefen/russestyret ha innflytelse nok til å styre oppmerksomheten over på noen som fortjener (og vil ha) den. Kontakt russen direkte. Da viser du dem respekt og har større mulighet å få det samme tilbake. Å gå via skolens administrasjon bør være plan B. Hvis russen ikke respekterer ønsket ditt, etter at du forsøker å håndtere dette på en moden og voksen måte, så bør du kontakte rektor, administrasjonen og si ifra at alle forsøk på frihetsberøvelse vil belønnes med politianmeldelse med begrunnelsen over.

Er man derimot ett av de små selvopptatte midtpunktene som er særdeles glad i oppmerksomhet og sterke meninger, som etter å ha fått innvilget immunitet så deltar i krigen mot russen og påpeker immuniteten foran en mengde russ i en ertende tone etter å ha kastet egg, så har du misforstått din del av avtalen. Vi hadde en sånn en på vår skole. Han angret, og møtte døve ører hos både administrasjon og politi.

TL;DR: Snakk med russen først, deretter skolen. Hold en lav profil i russetiden.

Lenke til kommentar

Har du ikke foreldre. Be din far om og ta en prat med disse idiotene. Om ikke prat hjelper, så er grisebank det neste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjønner heller ikke hva du er så redd for, er ekstremt harmløse ting det er snakk om, vann og "kidnapping" AKA en kjøretur.

Ikke alltid det er så harmløst. Har vært tilstede hvor noen ikke ble behandlet pent. Ble sak på den skolen da det hendte.

Lenke til kommentar

å kneble eller å kjøre vekk er frihetsberøvelse, men etter hva jeg har lest i media vedrørende liknende saker har politiet en tendens til å ikke ta anmeldelser mot russen seriøst.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...