Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har lyst til og prøve og lage spill, men det eg lurer på er hva er den beste måten og lage spill på er det og code spille sjøl (kan litt Java men ellers nybegynner) :hmm: eller bruke en Engin som eksempel "Unreal Engin" eller annet??? :hmm:

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GameMaker is the best engine for merely creating a game, and a good start. Else there's modding which can give you a quicker result if you just want to make something awesome.

 

Unity is a very capable engine with lots of cool stuff you can do, and it's free. But it's way more complex, and really I think it's made for big and medium sized games, maybe some small ones, but not the tiny kinds of a single person. Not saying you can't do that, but you'll have to learn so many things, that it'll take you a lot of time to get anything done alone. Unless you already knows the stuff.

 

So I'd recommend GameMaker for starters. And perhaps take it from there.

 

EDIT: uhm, jeg glemte at dette var et norskt forum, så jeg tenkte ikke over at jeg skrev på engelsk xD lolz. Uanz, gidded dikke gjøre om, så satser på at du kan engelsk x)

Endret av A-Friend
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har prøvd Unity selv og mitt inntrykk av programvaren er at den er overkommelig for en nybegynner å lære seg. Det finnes noen guider/tutorials som viser hvordan man kan lage enkle 2D plattformspill o.l.

Nå er jeg riktig nok en nybegynner innen PC-programmering, men jeg skal driste meg til å anbefale Unity på det grunnlaget at jeg faktisk har fått ting til der på relativt kort tid.

Det finnes også noe som heter Pygame, en utvidelse til Python. Den fokuserer mer på programmering enn det Unity gjør (i Unity lager du maps osv. i en editor og ikke i kode). Hvis du kan Java burde det ikke være spesielt vanskelig å sette seg inn i Python. Begge to er forsåvidt helt overkommelige for nybegynnere å lære seg ved hjelp av guider på nettet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spørs hvilken type spill du vil lage. Skal du bare lære deg om det så er det samme hva du velger. Gamemaker er ikke helt noe jeg selv skulle anbefale (da Unity gjør det vel så enkelt, samt bedre imo). Unity kan brukes til å lage 2D spill med et svært intuitivt grensesnitt, eller 3D spill om du vil det.

 

Unreal Engine 4 er også en stor favoritt for meg. Det er helst ikke for nybegynnere forsåvidt, men den er utallige hakk enklere og bedre enn UDK.

 

Men tilbake til deg: Du vil begynne å lære. Modding for Valve sin "Source" motor er svært populært. Gamemaker er visstnok populært, og Unity.

 

Å kode et spill selv vil kreve en del tid uten særlige resultater og kan fort bli demotiverende om du ikke har god kunnskap om hvordan du skal gjøre det. Anbefaler sterkt at du unngår det (med mindre du vil bli programmerer. Da bør du i så tilfelle lære deg å programmere først, så bruke den kunnskapen til å lære deg hvordan spillprogrammering er. En lengre vei å gå, kan du si.

 

Bruker du feks Unity, så _scripter_ du (i javascript/C# syntaks). Dette, uten å gå mer innpå det, er gjort svært enkelt for deg, og tar ikke allverdens tid å lære. Mange spilldesignere som ikke kan programmere i den forstand, men dem kan kanskje et eller to skript-språk (LUA, Javascript, osv). Derfor er det mange spillmotorer som implementerer disse skript-språkene.

 

Det jeg ville ha gjort:

-------------------------

  1. Lastet ned gratis-versjonen av Unity
  2. Laget en playlist på Youtube med brukerveiledninger (tutorials) som begynner med å vise hvordan brukergrensesnittet til selve programmet fungerer (dette bør du få med deg først). Finnes sikker mangt med slike playlister. Om du vil betale for brukerveiledninger, så kan jeg anbefale "digitaltutors.com". Svært god ressurs for svært mange programmer. Her tar dem tak i Unity 2D og Unity generelt sett, blandt annet.
  3. Lag et tullespill som du legger til nye ting etterhvert som du lærer hvordan du skal gjøre akkurat det. Se på brukerveiledninger samtidig som du lager ting.
  4. Bygg på dette spillet med alt du kan tenke deg. La det være en sandkasse der du kan teste og eksperimentere.
  5. Ha en forståelse for hvordan du scripter (syntaks og regler), hvordan du bruker "Assets" (bilder / modeller / lydfiler) og gjerne hvordan spillmotoren du bruker fungerer i korte trekk (alltid greit å vite hva du kan gjøre, og hvordan du bør gjøre det).

Når du føler du har et godt tak på de fundamentale greiene, kan du begynne å tenke på å realisere spillideen din.

 

Jeg anbefaler at du lager det et såkalt "Game design dokument". Her skriver du inn hvordan spillet skal fungere, hvilke egenskaper spilleren, fiendene, kjøretøyene, våpene etc, skal ha. Hvilke spill-relaterte elementer det skal være, og hvordan dem skal fungere: feks. en "power-up", eller en gullmynt.

 

Dette dokumentet trenger ikke å være et ferdig verk før du begynner - og vil sannsynligvis endre seg en del - men du bør ha såpass med info at du vet akkurat hva som skal gjøres og hvordan gameplayet skal være. Det er fort demotiverende å ikke vite hva du skal gjøre, eller å ikke ha retningslinjer å følge.

 

Begynn med et sandkasse-spill som først nevnt, der du tester og tuller med det du lærer. Prøv nye ting, for visst du sliter med å forstå hvordan et "GameObject" i Unity fungerer på et fundamentalt nivå, eller hvordan du skal få spilleren til å bevege seg, plukke opp ting (kollidering), så vil det ta en god evighet å utvikle spillet du VIL lage.

 

Mye tekst her, beklager det, og bli heller ikke skremt av hvor mye det er å lære først. Det går faktisk ganske fort når du først setter i gang. Det er ikke kvantefysikk.

 

Ressurser:

Digital-tutors: Unity - Quick-start : Må betale abonnement, men det er verdt det, da denne siden har mye gull samlet på en fin måte. Slipper leting ;)

 

Youtube - Basic Unity : En haug med tutorials om unity

 

Unity Documentation - Selve dokumentasjonen av Unity. Denne er alfa-omega, spesielt scripte referansen.

 

Nå går jeg rent ut i fra at du hadde begynt med Unity her. Det er jo også fordi jeg kan anbefale Unity sterkt.

 

Lykke til!

Endret av Oyand
Lenke til kommentar

For å være 100% ærlig syns jeg ikke du bør hoppe rett inn i spillutvikling med Unity e.l. Skal du programmere trenger du å kunne de grunnlegende ferdighetene først.

 

De fleste spill skrives i C++ så jeg anbefaler å følge en C++ ( eller enda bedre : C++11 ) tutorial. Samtidig kan du eksperimentere på egenhånd. Du kan f.eks. lage et "gjett tallet" spill. Etterhvert som du blir komfortabel med å programmere kan du gå over til å lage grafiske spill. Det kan virke kjedelig, men når du har det grunnlegende på plass, er det mye lettere og mye morsommere å lage spill.

Endret av morslilleole
Lenke til kommentar

Spørs på hvilke spill han vil lage, men er det snakk om 2D spill, mobil spill, så er det å begynne å lage spill ved å gå C++ (fra grunn av, så lage egen spillmotor/modde en eksisterende) veien 500 ganger vanskeligere og mer tids-berøvende enn det å lære seg Unity, som er svært enkelt når du først fatter brukergrensesnittet. Det må jeg si er en dårlig anbefaling å starte opp med C++.

 

Skal du lage "gjett tallet" spill, så kan du like så greit gjøre det med Java, Javascript, C# eller noe simplere. Heller bør du ikke lære deg C++ for spillutvikling før du har peiling på selve språket, noe som i seg selv vil ta sin tid.

 

Men absolutt, skal du bli programmerer og lage din egen motor eller lignende, bør du kjøre på med C++.

Endret av Oyand
Lenke til kommentar

Spørs på hvilke spill han vil lage, men er det snakk om 2D spill, mobil spill, så er det å begynne å lage spill ved å gå C++ (fra grunn av, så lage egen spillmotor/modde en eksisterende) veien 500 ganger vanskeligere og mer tids-berøvende enn det å lære seg Unity, som er svært enkelt når du først fatter brukergrensesnittet. Det må jeg si er en dårlig anbefaling å starte opp med C++.

 

Skal du lage "gjett tallet" spill, så kan du like så greit gjøre det med Java, Javascript, C# eller noe simplere. Heller bør du ikke lære deg C++ for spillutvikling før du har peiling på selve språket, noe som i seg selv vil ta sin tid.

 

Men absolutt, skal du bli programmerer og lage din egen motor eller lignende, bør du kjøre på med C++.

Tror du misforstår meg. Jeg mente ikke at han skal lage spillet fra bunn av i C++. Jeg mener han bør kunne det grunnlegende innen programmering i C++ først. Generelle ting som pekere/referanser, klasser / structs, enums og standard-bibliotektet. Programmering er en ferdighet som krever øving. Jeg mener man bør kunne bruke språket til en grad før man begynner å dra inn andre ting.

 

Jeg har aldri brukt Unity eller Unreal, så det er godt mulig han ikke trenger så mye innføring i C++ først. Men ville uansett anbefalt å ta en titt på det mest grunnlegende før man hopper inn i spillutvikling.

 

Formålet med å lage "gjett et tall" var ikke å lage et spill, men å bruke det som en øvelse til å lære C++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...