Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med Russland?

Anbefalte innlegg

Dagbladet: Sverige frykter Russlands krigsforberedelser

Men i Norge ønsker myndighetene å legge ned norges største flystasjon f.eks.

Jeg vet at Norge ville hatt lite å stille opp med mot Russland uansett, men her tenker de bare på å spare penger. Men det er ikke umulig at Russland en dag vil prøve seg på et NATO-land. Hadde de f.eks sendt store styrker til Norge så raskt som mulig, så ville de ha tatt over hele landet før NATO hadde reagert. Det ville ikke blitt lett for NATO-landene å hjulpet oss videre da, siden et angrep vil gått ut over oss sivile. Vi hadde kanskje blitt tvunget til å kjempe med russerne og. Hvem vet.

Men det blir egentlig feil å tenke at noe så usansynlig vil komme til å skje i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagbladet: Sverige frykter Russlands krigsforberedelser

Men i Norge ønsker myndighetene å legge ned norges største flystasjon f.eks.

Jeg vet at Norge ville hatt lite å stille opp med mot Russland uansett, men her tenker de bare på å spare penger. Men det er ikke umulig at Russland en dag vil prøve seg på et NATO-land. Hadde de f.eks sendt store styrker til Norge så raskt som mulig, så ville de ha tatt over hele landet før NATO hadde reagert. Det ville ikke blitt lett for NATO-landene å hjulpet oss videre da, siden et angrep vil gått ut over oss sivile. Vi hadde kanskje blitt tvunget til å kjempe med russerne og. Hvem vet.

Men det blir egentlig feil å tenke at noe så usansynlig vil komme til å skje i nær fremtid.

Dersom Russland invaderer Norge vil det være en enorm interesse konflikt som ville ha involvert mer enn bare NATO-land og innenfor forsvarsavtalen som er i mellom NATO-land. Den Norske kystlinjen er ett sentralt punkt i Europa og med mye av de geogfiske utgangspunktet Norge har kunne Russland truet både England og USA på ett helt annet stadie enn det idag gjør.

Tror ikke det er realistisk at Russland angriper Norge de neste 10 årene. Men på sikt burde nok dere i mellom 15-20 være forberedt på at dere blir kalt inn til tjeneste.

Lenke til kommentar

Om man skal vektlegge E-tjenesten sin siste rapport, og det bør man jo, så er ikke Russland noen trussel om man ser bort fra det "vanlige". (dataangrep ol.) Det er fremdeles terrortrusselen fra gamle kjenninger som står i fokus.

Så i overskuelig fremtid har vi lite å frykte fra Russisk side om det ikke skjer noe helt uforutsett i nærmeste fremtid. Og siden jeg har ingen forutsettnigner for å si noe annet en det som de skriver i sin rapport så gidder jeg ikke begynne å smøre bootsa og pusse børsja enda.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles terrortrusselen fra gamle kjenninger som står i fokus.

All den tid jeg oppholder meg på norsk jord er jeg faktisk mest redd for høyreekstreme gærninger. Islamister blir vel ansett som en større trussel, men sant og si tror jeg ikke lille Norge står øverst på lista deres. Når de er ute etter å skape rabalder i vesten så velger de seg nok heller en verdensmetropol.

All erfaring her til lands tilsier at når det først smeller så er det ekstreme høyrekrefter som står bak. Jeg ser ingen grunn til å tro at det har endret seg.

Lenke til kommentar

All den tid jeg oppholder meg på norsk jord er jeg faktisk mest redd for høyreekstreme gærninger. Islamister blir vel ansett som en større trussel, men sant og si tror jeg ikke lille Norge står øverst på lista deres. Når de er ute etter å skape rabalder i vesten så velger de seg nok heller en verdensmetropol.

All erfaring her til lands tilsier at når det først smeller så er det ekstreme høyrekrefter som står bak. Jeg ser ingen grunn til å tro at det har endret seg.

Tjah vi har hatt en høyreekstrem gærning som har handlet i den grad at det virkelig er terror. Ellers så er det jo nok av faretruende momenter der i nynazistiske miljøet som i bunn og grunn er voldelige. Det nye problemet er jo ikke bare at vi har islamister (slik som vi har nazister), men at et titalls mennesker av disse reiser til Tyrkia og inn i Syria for å delta i krigshandlinger sammen med andre islamister og når da disse kommer tilbake har de en helt annen måte å se samfunnet og andre mennesker på med en mye mye lavere terskel for å ty til drastiske voldelige midler.

Lenke til kommentar

Tjah vi har hatt en høyreekstrem gærning som har handlet i den grad at det virkelig er terror. Ellers så er det jo nok av faretruende momenter der i nynazistiske miljøet som i bunn og grunn er voldelige. Det nye problemet er jo ikke bare at vi har islamister (slik som vi har nazister), men at et titalls mennesker av disse reiser til Tyrkia og inn i Syria for å delta i krigshandlinger sammen med andre islamister og når da disse kommer tilbake har de en helt annen måte å se samfunnet og andre mennesker på med en mye mye lavere terskel for å ty til drastiske voldelige midler.

Mja, frykten er vell heller at dem radikaliseres mer. Det å yte vold på ett slikt nivå det ofte blir ytt genererer ikke nødvendigvis mer vold. Selv om der finnes en del tilfeller der det har forekomt så har man veldig lite empirisk på akkurat temaet. Selvmordsraten fyker derimot i taket.

Men dersom dem radikaliseres mer og kommer tilbake for å ta en lignende prosess som ble gjort når Norge ble kristnet engang i tiden så har vi ett lite problem.

Uansett så vil jeg tro at de fleste som reiser ut og blir kartlagt får ganske påpasselig oppfølgning av PST når dem kommer hjem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Putin har vel som intensjon om å forene det som kalles Russiske territorier historisk sett, men det er fint lite lille Norge kan gjøre. Fint at vi får en Nato-leder fra vårt land, men generelt sett har vi lite som skulle være sagt. Vi kan protestere over det Russland bedriver, men rent teknisk har vi lite å si.

Når det er sagt så er en del på Krim enig i det som har skjedd, og valget om å annektere ble faktisk valgt av folket, gjennom valget. Nå skal jeg ikke påstå at Russland er et demokrati, da det langt fra er det.

Lenke til kommentar

Putin har vel som intensjon om å forene det som kalles Russiske territorier historisk sett, men det er fint lite lille Norge kan gjøre. Fint at vi får en Nato-leder fra vårt land, men generelt sett har vi lite som skulle være sagt. Vi kan protestere over det Russland bedriver, men rent teknisk har vi lite å si.

Når det er sagt så er en del på Krim enig i det som har skjedd, og valget om å annektere ble faktisk valgt av folket, gjennom valget. Nå skal jeg ikke påstå at Russland er et demokrati, da det langt fra er det.

Det er jo et poeng som vi ikke må glemme. Store deler av befolkningen på Krim ønsker faktisk en gjenforening med Russland. måten det skjedde på kan helt sikkert diskuteres men det forandrer likevel ikke det faktum at Krimhalvøyen har en overveldende Russisk vennlig befolkning. Så spørsmålet er om det er folket som er midt oppe i dette som skal bestemme, eller om det er vi som sitter på den grønne gren med alle svarene som skal diktere andre hva de skal, og ikke skal gjøre.

Lenke til kommentar

Vi er primært trent for gerilijakrig i tillegg til å kunne angripe egne strategiske mål.

Stemmer ikke helt med mitt bilde. Mitt inntrykk er at vi er trent for å konsentrere vår innsats mot å forsvare de få objektene som mest av alt trenger et forsvar når landet står foran en eventuell invasjon.

Da jeg var inne på 90-tallet, ble i hvert fall vi trent i å sprenge veier i de sannsynlige innfallsveiene fra Russland. Enkelte av disse veiene lå det eksplosiver i permanent fra 60-tallet til slutten av 80-tallet.

Lenke til kommentar

Det er jo et poeng som vi ikke må glemme. Store deler av befolkningen på Krim ønsker faktisk en gjenforening med Russland. måten det skjedde på kan helt sikkert diskuteres men det forandrer likevel ikke det faktum at Krimhalvøyen har en overveldende Russisk vennlig befolkning. Så spørsmålet er om det er folket som er midt oppe i dette som skal bestemme, eller om det er vi som sitter på den grønne gren med alle svarene som skal diktere andre hva de skal, og ikke skal gjøre.

Spørsmålet her er vel heller hvor troverdige de undersøkelsene og valgene har vært. På dette forumet har det vel blitt presentert statistikk som tilsa at rundt 30% (?) kunne tenke seg gjenforening og under valget har det plutselig blitt en oppslutning på 95%. Ble de helt absurd skremt av Ukrainske maktomveltningen eller er det mer sannsynlig at russiske styrker i området gjorde det veldig farlig å stemme feil? For å ikke nevne hvor sannsynlig det er at valget har blitt rigget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet her er vel heller hvor troverdige de undersøkelsene og valgene har vært. På dette forumet har det vel blitt presentert statistikk som tilsa at rundt 30% (?) kunne tenke seg gjenforening og under valget har det plutselig blitt en oppslutning på 95%. Ble de helt absurd skremt av Ukrainske maktomveltningen eller er det mer sannsynlig at russiske styrker i området gjorde det veldig farlig å stemme feil? For å ikke nevne hvor sannsynlig det er at valget har blitt rigget.

Jeg ville nok gått for det siste punktet. Putin har jo tidligere vært litt sleivkjeftet når det kommer til demokratiske prosesser.

Nå skal jeg ikke gjengi sitatet helt 100%, jeg fant det ikke på google heller. Men han uttalte engang noe lignende som

'Our election system is superior to the americans. They use several days after the election to decide who won. We have the result several weeks before the election is held'

Mener det var Putin som knekte dette utav seg for en stund siden :-)

Endret av Priim
Lenke til kommentar

NATO-landene, inkludert USA, kan komme til å sende soldater til Øst-Europa som svar på Russlands annektering av Krim. Det opplyser alliansens øverste militære leder.

http://www.nrk.no/verden/kan-sende-soldater-til-ost-europa-1.11659985

Blitt kjedelig i Irak og Afghanistan nå.......

Har vel fått drept noen Norske soldater i Afghanistan for en tid siden.

Skal vel sende noen nå til tidligere østblokk-land........

Lenke til kommentar

Tror dere har svelget litt for mye Russisk propaganda.

Det var ikke et åpent og demokratisk valg på Krim etter en normal og åpen demokratisk prosess hvor begge sider fikk promotere sitt syn.

Valget på ny leder av Krim parlamentet som krevde folkeavstemning forgikk under press.

Parlamentet bestående av 60 representanter krever et flertall på 56 representanter for å velge ny parlaments leder - det var ca. 36 representanter til stedet ved valget som foregikk ved at representantene fikk en telefon om morgenen med beskjed om å møte i parlamentet innen en time (og klar beskjed om å stemme på en måte "som var best for dem") - møtet forgikk bak lukkede dører etter at de var fratatt sine mobiltelefoner, og det var væpnede vakter ved døren av en type ingen av representantene hadde sett før.

Den nye lederen som ble valgt - det var ingen motkandidat - hans parti fikk 4% oppslutning ved forrige valg.

Dette var et klart kupp orkestrert av Russland.

Den videre prosessen frem til folkeavstemningen tok ti dager - ingen land bruker ti dager på å bestemme om en hel landsdel plutselig skal bli en del av nabolandet.

All Ukrainisk media ble aktivt blokkert i de ti dagene.

Soldater uten opprinnelse identifikasjon var overalt på Krim.

Valgseddelen hadde to alternativer - ingen av dem var for å fortsette som en del av Ukraina - da er det jo ikke vanskelig å vinne et valg.

To gallup undersøkelser i Februar viste at rundt 35% av Krims befolkning kunne tenke seg å bli en del av Russland - som er stor forskjell fra "valgresultatet" som viste over 90% for å bli en del av Russland (bare i Sevastopol var valgdeltagelsen på 128%) - og opptellingen av stemmesedler ble foretatt bak lukkede dører så ingen andre enn de som var tilstede på opptellingen vet det egentlige resultatet.

Dette "folkevalget" var ikke mer et folkevalg enn det vi ser i Nord-Korea.

Hadde prosessen frem til valget og valget foregått i en tid hvor Ukraina ikke var inne i en regjeringskrise - uten direkte undergraving fra Russland - og med en normal prosess, så hadde resultatet vært et helt annet.

Ikke la dere lure av Putin - og la vær å poste referanser til "valget" på Krim som om det skulle være legitimt - dere blir bare støttespillere for Putins fascist diktatur - Putinisme.

For tiden så bor det ca. 6% Russere i Finnmark - hvor mange må det bo der før Putin kan bruke det som påskudd til annektere Finnmark for å beskytte Russerne der mot overgrep - samme unnskyldning han brukte på Krim - og nå bruker i Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar

NATO-landene, inkludert USA, kan komme til å sende soldater til Øst-Europa som svar på Russlands annektering av Krim. Det opplyser alliansens øverste militære leder.

http://www.nrk.no/verden/kan-sende-soldater-til-ost-europa-1.11659985

Blitt kjedelig i Irak og Afghanistan nå.......

Har vel fått drept noen Norske soldater i Afghanistan for en tid siden.

Skal vel sende noen nå til tidligere østblokk-land........

De landene er jo faktisk NATO land så det er helt naturlig at det er NATO tropper der - som det har vært siden landene ble medlem av NATO - og at når Russland mobiliserer store invasjons styrker ved NATO landenes grenser så øker også NATO landene sine tropper - dog er det betydelig færre US/UK NATO tropper i nærheten av tidligere øst-blokk land som f.eks. Tyskland enn det var for bare et tiår siden.

Nå er vel du kanskje av den oppfatning at man bare skal sitte å se på at Russland bygger opp en invasjonstyrke og okkuperer NATO land - men jeg regner med at det er fordi du drømmer om å leve under samme fascist diktatur som Russerne er så begeistret for.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

De aller fleste har fått med seg hele om Ukraina, hva Russland har gjort, og hvordan Vesten reagerer på det. Men hva mener folk her på forumet om hva det er vi skal gjøre med Russland?

Er det greit at Russland kan annektere land uten videre, og dersom nei hva skal vi gjøre med med? Hva skal NATO gjøre?

Nato skal vise sin politiske misnøye, men for Ford's skyld - Nato må holde seg unna!

Russland driver storpolitisk "Trusselleri". Vestlige "ForStåSegPåere" sluker agnet og nører opp med det ene skrekk scenario etter det andre.

Enden på visa blir at de samme vestlige "ForStåSegPåere" slår seg på brystet og hevder: "Takket være oss, nøyer Russland seg nå med Sevastopol" (med eller uten resten av Krim).

Gjett hva som var Russlands mål hele tiden?

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...