Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] 1 vifte på skjermkortet har tatt kvelden..

Anbefalte innlegg

Halla.

Jeg bygde meg en gaming-pc for lenge siden. Etter å ha logget inn på komplett "Min Side" var dette i midten av desember 2011.

Det var tiden med Intel i7-2600k og GeForce GTX 580 som var tingen.

Jeg kjøpte skjermkortet mitt fra Gigabyte og det var en superclocked verision.

Den har 3 små vifter samt en massiv kjøleribbe imellom som sørger for god kjøling.

De siste 6 mnd, har jeg hatt en PC som ikke kunne spille grafikk-krevende spill ettersom pcen krasjet 10 min etter spill, men den slo seg ikke av, skjermen ble bare sort og jeg hører en statisk lyd som høres ut som ett elektrisk maskingevær som skyter 3000 skudd i minuttet.

Jeg fikset dette problemet som jeg egentlig gjorde en gang før. Støv er ikke noe særlig å ha i kabinettet. Heldigvis har jeg en bra kasse (CM Storm Trooper) så er litt filter her og der. Lånte kompressor og fikk spylt alt ut.

Men jeg fant ut at bare ene vifta i midten på skjermkortet gikk rundt når jeg testkjørte pcen med strømkabel. Etterhvert når jeg kom hjem igjen klarte jeg utrolig nok å få den andre vifta til å gå også (den til høyre).

IMAG0767_zpsa9231403.jpg

Jeg kjøpte mesteparten av delene på komplett, men skjermkort på Netshop (sparte en tusenlapp på å bytte leverandør siden jeg bor i SF som har både komplett og netshop).

Spørsmålet er egentlig nå.. Hva gjør jeg her? Pcen krasjer ikke lengre men det er vanvittig irriterende å ikke ha den tredje vifta i gang. Den virker hard å få i gang hvis jeg hjelper til med finger. Kan jeg få noe på garantien?

Netshop var konk. en gang før men er nå tilbake, MEN selger ikke nå PC komponenter lenger.

De fleste ville vel sikkert si at så lenge ting går stabilt bør jeg ikke klage, men jeg er sånn som liker å fikse mest mulig og ha alt på stell.

Finnes det noe software for overclocking til skjermkortet? Kan det være en strømsparingsfunksjon? Det som er interessant nemlig er at jeg har ikke gjort noe fysisk for at viftene har blitt sånn.. Etter å ha lest litt på google var mange av Gigabytes skjermkort slik og man kunne få igjen på garantien.

Er jeg fucked her, eller bør jeg prøve å fikse det, eller bare kjøpe ett nytt?

(Lommeboken fristes ikke akkurat til dette nå :) men kunne vært "gøy" :D)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke noe garantihjelp hos Netshop etter det jeg har lest så da må du evt, kontakte Gigabyte direkte.

Alternativt så kan man kanskje bytte ut hele kjøleren.

Jeg er i utgangspunktet litt tvilende til at dette er mulig å få dekket på garantien såfremt kortet ikke er helt nytt og vifta bare døde, det høres jo ut som den har blitt pakka med støv pga dårlig vedlikehold og da ryker viftene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste og kjappeste ville nok vært og revet av den plastanordningen med viftene på, og tatt 2 stykk 120 mm vifter som du skrur eller stripser fast til kjøleribben.

Litt ghetto, dog ganske billig og kjøleeffekten ville nok blitt like god som før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei alle og takk så mycket for svar så langt :)

Jeg har vært litt i tenkeboksen og nå vurdert at jeg beholder kortet slikt det er..

FRAM TIL det eventuelt vil bli noe mer kluss.. Som kan skje..

Kikket litt og det er mange fine skjermkort som nå er priset mer vennlige enn det som var for 3 år siden.

Problemet er jeg har PCI-Express 2.0, og socket LGA1155 med hovedkortet Asus P8Z68-V Pro.

https://www.komplett.no/asus-p8z68-v-pro-socket-1155/633060

Nå er det visst allerede PCI-Express 3.0 som er tingen. Vil jeg miste noe ytelse ved å kjøre PCI 3.0 på ett 2.0 Hovedkort?

Det frister faktisk med f.ex ett EVGA GTX 770 2GB vil jo være mye råere enn ett GTX 580, er jeg helt sikker på.

Og ikke mer enn mellom 2-3 lapper vil det koste heller..

Men jeg er jo ikke akkurat interessert i å måtte bytte hovedkort og prosessoren bare for ett bedre skjermkort, er ikke såpass trend-freak.

Noen som anbefaler ett godt skjermkort? Er åpen for det meste.. Bortsett fra Gigabyte såklart ;)

edit: Det er jo forresten så mange GTX 770 kort at blir helt gærn om hvem man sku velge!

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Problemet er jeg har PCI-Express 2.0, og socket LGA1155 med hovedkortet Asus P8Z68-V Pro.https://www.komplett...ket-1155/633060

Nå er det visst allerede PCI-Express 3.0 som er tingen. Vil jeg miste noe ytelse ved å kjøre PCI 3.0 på ett 2.0 Hovedkort?

Problem ?

Det er da da virkelig ikke.

Bare bytt skjermkort , og behold de andre delene. Ett gfx kort blir ikke begrenset av pci express 2.0.

Kanskje du kan bruke penger på SSD.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta kontakt med Gigabyte selv å få nytt kort :)

Om dem ikke har egen ordning, så fikser dem det gjennom en annen butikk.

Skjedde hvertfall med Asus, pga butikken jeg kjøpte skjermkortet mitt fra var konk, så fikk de en annen butikk til å fikse det. Super service :)

Lenke til kommentar

Det frister faktisk med f.ex ett EVGA GTX 770 2GB vil jo være mye råere enn ett GTX 580, er jeg helt sikker på.

GTX 770 er nok dessverre ikke voldsomt mye kraftigere enn et 580, ca 33%, du må opp i 780 for å få en noenlunde merkbar oppgradering dessverre. Vent heller til 20nm-GPUene kommer ut, da vil du få et greit hopp.

Om det ikke løser seg med Gigabyte kan du også vurdere en ny kjøler fra Arctic Cooling, eller NZXT Kraken G10 + lukket annkjøling.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er egentlig nå.. Hva gjør jeg her? Pcen krasjer ikke lengre men det er vanvittig irriterende å ikke ha den tredje vifta i gang. Den virker hard å få i gang hvis jeg hjelper til med finger. Kan jeg få noe på garantien?

Hmm... Snakker vi så hard at det kan være noe som støter borti den? Altså, oe kabel, metallbit, støvkorn eller annet som har lurt seg inn i motor eller som viftebladene stanger borti.

En utbrent vifte burde ikke være vanskelig å dytte rundt.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta kontakt med Gigabyte selv å få nytt kort :)

Om dem ikke har egen ordning, så fikser dem det gjennom en annen butikk.

Skjedde hvertfall med Asus, pga butikken jeg kjøpte skjermkortet mitt fra var konk, så fikk de en annen butikk til å fikse det. Super service :)

Skal prøve, kan hende jeg er så heldig.. Spørs vel litt hvor lenge man har garanti osv..

GTX 770 er nok dessverre ikke voldsomt mye kraftigere enn et 580, ca 33%, du må opp i 780 for å få en noenlunde merkbar oppgradering dessverre. Vent heller til 20nm-GPUene kommer ut, da vil du få et greit hopp.

Om det ikke løser seg med Gigabyte kan du også vurdere en ny kjøler fra Arctic Cooling, eller NZXT Kraken G10 + lukket annkjøling.

Jeg så det nå.. Hitman Absolution gikk rundt 48FPS på average på ultra.

Prøvde å leke meg litt med overclocking igår (kortet er ekstremt bygd for det) og fikk samme resultat med mitt GTX 580 ;S da hadde jeg bare stilt fra 855 som er core clock til 900mhz.

Er ikke helt sikker på om jeg skal gå for noen ekstrern type kjøling, nå har jeg på en måte fått vifta til å gå rundt igjen..

Hmm... Snakker vi så hard at det kan være noe som støter borti den? Altså, oe kabel, metallbit, støvkorn eller annet som har lurt seg inn i motor eller som viftebladene stanger borti.

En utbrent vifte burde ikke være vanskelig å dytte rundt.

Vi snakker sånn at de andre rører seg når man såvidt har fingern borti dem, mens den siste helt til venstre er sånn at man merker en liten motstand, ikke mye men man må hjelpe med fingern for at den skal kunne gå rundt i det hele tatt.

Er veldig sikker på at det er støv som har knerta den over en lenger tid. Det er kun vifta i midten som virker mest frisk. Den helt til høyre går ikke på full hastighet, men den hjelper.

Nå har jeg fått den helt til venstre til å gå rundt faktisk takke være OC Guru II, satt alle viftene på 100% max og etterhvert løsna det for vifta.. Men hvor smart vet jeg ikke siden nå lager den nesten sånn bitteliten snorkelyd hver 2. sekund som skyldes at den går rundt, stopper og starter igjen. Hva som har skjedd er ikke godt å si, men det viktigste for meg er at jeg har fått gamle pcen min tilbake og kan spille BF3 osv uten at pcen bare får blackout å må startes på nytt hvert 10 min :)

Ellers så frister det jo fortsatt på en måte med nytt skjermkort da :D

(men trenger jeg det? er jo akkurat på grensa til ett ja og nei!)

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg tatt ut kortet og sett om det lar seg gjøre å rengjøre viftene enda bedre.

Om det har lagret seg støv i "kulelageret" så kan dette forårsake at viften ikke går rundt som den skal, det finnes også andre ymse muligheter som Andrull påpeker som kan stoppe viften.

Slike vifter kan også byttes ut forresten og man kan få kjøpt tilsvarende ofte på nettet for noen få kroner om man søker på rett plass.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg trenger egentlig ett nytt skjermkort, det har masse av god ytelse allerede, men fortsatt meget irriterende at det ligger akkurat på grensa til vippe.

Til deg Malvado så har jeg allerede prøvd å skru ut kortet + vifta, det er 3 små skruer som holder "socketen" på plass.

Den vifta er ikke til å koble ut og erstatte, da må jeg lodde isåfall. Jeg prøvde å trykkblåse med luft men til liten hjelp.

Vifta er heller ikke til å "snappe" ut av plastikken for rens. Det står "Brushless fan". Så det er lite jeg får gjort, men er nok helt sikkert støv som har ødelagt den. Nå går hvertfall 2 av viftene og kortet blir ikke spesielt varmt lenger.

Fikk svar fra GIGABYTE idag!

Thank you for your kindly mail and inquiry. About the issue you mentioned, because our product is distributed by the distributor in that area, for warranty issue, different local resellers or distributors may have their own warranty policy. Please contact your supplier for more details about the warranty for your product. If they cannot help, please kindly provide us the reason they reject you and also your purchase receipt. We will try our best to see how we can assist further. Thank you for your cooperation.

Regards,
GIGABYTE

Lenke til kommentar

Når du har blåst rent viftene, har du holdt de fast så de ikke spinner altfor fort?

Ja erru gærn, ellers ødelegger man jo lager på de.

Men da tenker jeg at jeg må ta kontakt med netshop imorgen å høre om de kan gjøre noe for meg..

Og det tviler jeg på blir lett, fordi saken er følgende. Jeg får ikke logget inn lenger med brukernavnet mitt, og det er ETTER byttet av nye eiere siden det gikk konkurs, (De selger ikke engang PC komponenter som de gjorde før).

Alt har med nye eiere og ny side, eller siden ligner veldig den forrige men uten en god del kategorier. Da er jeg redd for at all brukerinformasjonen min er helt vekk som alle andre sin.

I og med at de ikke engang selger PC deler så kan jeg ikke få noe heller. Får håpe på penger tilbake ellernoe da.

Lenke til kommentar

Netshop har allerede bekreftet at de ikke har noe ansvar ovenfor kunder av gamle netshop så det tror jeg det bare er å glemme. Jeg holder en knapp på og fikse det selv med en tredjepartskjøler slik andre har nevnt.

Da må jeg gå Gigabyte's vei. De skrev jo at de kanskje kan gjøre noe men det krever en kvittering og årsak fra netshop (vil sikkert ha den skriftlig fra dem) før de kan gjøre noe.

Lenke til kommentar

Du kontakter ikke netshop.

Du kontakter mellomleddet mellom gigabyte og netshop.

Dette måtte jeg gjøre med mitt skjermkort etter PCKISOKEN hadde gått konkurs.

Komplett o.l bruker jo hattelco. Gamle netsop vet jeg ikke, men du kan jo spørre Netshop om de vet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...