Gå til innhold

[Løst] Lager nettverkskabel - 'uidentifisert nettverk'

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg prøver å dra en nettverkskabel fra ruteren i førsteetasje, ned til mancaven jeg har i kjelleren. Jeg har kikket opp koblingsskjema og har nå etter mye om og menn koblet til rj45kontakt i begge ender, og plugget den til pcen. Nettverkskortet blinker, og pcen får signal, men nettet vises som 'uidentifisert' og gir kun lokalt nett. Jeg har klippet av og satt på ny kontakter for å være sikker på at det er likt i begge ender, med samme resultat. Jeg har prøvd kabelen i flere pcer, samme resultat. Jeg har også prøvd andre nettverkskabler med ruteren, og da fungerer det fint.

Jeg aner ikke hva som er galt.

Her er "oppskriften" jeg har fulgt.

Om noen kan komme med tips eller forslag til hva jeg kan gjøre for å fikse dette, ville det være fantastisk.

post-57741-0-86380800-1396542431_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være problem med kontakt i pluggene. Man må trykke kabelen heeelt inn og klemme godt til med tanga. Det finnes rimelige kabeltestere til 3-4$ på ebay, ellers får man vel slike til under en hundrings på Biltema.
Har du ikke tester, så er vel det greieste å koble pluggene på nytt... Fargekodingen på det første eksemplet er den du skal bruke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

@TMB

Ja, jeg fulgte det første eksemplet, har ikke behov for krysset kabel.

Når jeg kikker på enden av pluggen så ser jeg at alle kablene er tredd så langt inn som de kommer. Det ser ut som om knivene treffer alle kablene, ja.

@Lars

Jeg har klemt ned til tanga sier stopp. ;)

Ang tester, så har jeg tenkt tanken. Problemet er at den ene enden av kabelen er i førsteetasje, og den andre i kjelleren. Ut fra hva jeg har forstått kobles begge endene inn samtidig i kabeltesteren, og det kan bli veldig problematisk.

Usikker på om det er relevant, men inngangene i kontakten ligger slik:

post-57741-0-62606200-1396544330.jpg

Hvorpå jeg har koblet slik:

post-57741-0-55400600-1396544339.jpg

Det kan umulig være meningen å koble slik?:

post-57741-0-51665700-1396544347.jpg

Beklager for labre tegneskills, avbildet fra fronten.

Endret av Deadringer
Lenke til kommentar

Ang tester, så har jeg tenkt tanken. Problemet er at den ene enden av kabelen er i førsteetasje, og den andre i kjelleren. Ut fra hva jeg har forstått kobles begge endene inn samtidig i kabeltesteren, og det kan bli veldig problematisk.

På den jeg har er det et avtakbart stykke som man kan bruke om andre enden av kabelen er langt unna.

Du skal koble som den øverste tegningen din ja. Men hva slags plugg er det du har hvor lederne ligger sånn hulter til bulter?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg aldri sett før.

Vel, hvis utstyret funker med en "fabrikk"-kabel men ikke den du har laget, er det enten på grunn av brudd i en eller flere ledere, eller feil rekkefølge på lederne. Kan ikke være andre årsaker.

Se etter om du ikke har klippet en av lederne i avmantlingen f. eks.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg aldri sett før.

Vel, hvis utstyret funker med en "fabrikk"-kabel men ikke den du har laget, er det enten på grunn av brudd i en eller flere ledere, eller feil rekkefølge på lederne. Kan ikke være andre årsaker.

Se etter om du ikke har klippet en av lederne i avmantlingen f. eks.

Det har jeg sjekket alt. Lurer på om jeg skal stikke innom Clas Ohlson elns i morra og kjøpe inn deres variant også, kanskje de er greiere å ha med å gjøre.

vist det er likt i begge ender så skal det uansett virke, selv om da "støyen" i kablen ikke blir helt optimalt, har du stiftet kabel eller trukket i rør? kan du ha stiftet gjennom kablen?

Nei, for øyeblikket henger den fritt, så den er ikke skadet,

Lenke til kommentar

Lagde nettopp en kort nettverkskabel for å teste om det kanskje kunne være selve kabelen det var noe galt med. Det er kabelen det er noe galt med, for jeg er lett på nett nå. Kjipt å kvitte meg med 30meter nettverkskabel, med da vet jeg ihvertfall hva problemet er, og drar ned en ny.

Hjertelig takk for hjelpa, til alle som har kommet med forslag. Setter veldig pris på det!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...