Gå til innhold

ABBs rehabilitering og tilbakeføring i samfunnet

Anbefalte innlegg

Det norske rettsystemet bygger som kjent på at kriminelle skal rehabiliteres og tilbakeføres til samfunnet som første prioritet.

Tilfredstillelsen av hevnlysten til ofrene og etterlatte er derimot "uverdige" motiver som ikke skal tas hensyn til utover en viss avskrekkende effekt av straffen.

Hvordan har det seg at dette ser ut til å ha blitt snudd på hodet som når det er herskerklassen som har blitt utsatt for kriminalitet?

Bør ikke ABB også rehabiliteres og komme ut igjen så snart som mulig?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norsk-fengselsstraff-folger-to-grunnleggende-prinsipper-AHva-skjer-nar-disse-moter-en-mann-som-har-drept-77-mennesker-7523422.html#.Uz1tGbuXSkQ

Så er det vel også spørsmålet om det er mulig for han å bli rehabilitert og komme tilbake til samfunnet da. (Som sikkert er en vurdering psykologer tar). 

Har man gått rundt og skutt 8-åringer i ansiktet med dum-dum kuler så er det nok en ganske lang vei å gå til man kan slippes ut i samfunnet igjen. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det norske rettsystemet bygger som kjent på at kriminelle skal rehabiliteres og tilbakeføres til samfunnet som første prioritet.

Tilfredstillelsen av hevnlysten til ofrene og etterlatte er derimot "uverdige" motiver som ikke skal tas hensyn til utover en viss avskrekkende effekt av straffen.

Hvordan har det seg at dette ser ut til å ha blitt snudd på hodet som når det er herskerklassen som har blitt utsatt for kriminalitet?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norsk-fengselsstraff-folger-to-grunnleggende-prinsipper-AHva-skjer-nar-disse-moter-en-mann-som-har-drept-77-mennesker-7523422.html#.Uz1tGbuXSkQ

Nei, han bør ikke komme ut igjen. Noen personer bør sitte inne resten av sitt liv. Han er høyst truende til å finne på noe galskap på nytt igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, han bør ikke komme ut igjen. Noen personer bør sitte inne resten av sitt liv. Han er høyst truende til å finne på noe galskap på nytt igjen.

Helt enig! Han har påført enormt mye i samfunnet, utenkelig mye. Tap ingen kan få tilbake. Norge må virkelig revurdere lovene, og skape et unntak, for hendelser som denne. 

Uansett vil ikke ABB ha noe å gjøre i samfunnet, hvis han faktisk slipper fri. Jeg vil ikke tro at noen arbeidsplasser ansetter han, og dermed vil han bli værende på NAV, bli adskilt på gata og bli kalt ting på vei til butikken. I tillegg vil han nok bli påført skade, som en konsekvens av hat. Dermed vil ikke en rehabiliteringsprosess hjelpe ABB, da navnet hans er verdenskjent og "alle" vet hvem han er, og hva han har drevet med. Han vil bli utestengt fra samfunnet, for å si det enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg tror han kan tjene grovt på å selge selvbiografi eller lignende, så NAV trenger ikke bekymre seg for å møte ham på kontoret sitt. Men jeg tror ikke ABB overlever lenge i fengselet. Hvis ikke han dreper seg selv, så vil nok noen andre gjøre det før eller siden.

Er han ikke ganske isolert?

Lenke til kommentar

Uansett vil ikke ABB ha noe å gjøre i samfunnet, hvis han faktisk slipper fri. Jeg vil ikke tro at noen arbeidsplasser ansetter han, og dermed vil han bli værende på NAV, bli adskilt på gata og bli kalt ting på vei til butikken. I tillegg vil han nok bli påført skade, som en konsekvens av hat. Dermed vil ikke en rehabiliteringsprosess hjelpe ABB, da navnet hans er verdenskjent og "alle" vet hvem han er, og hva han har drevet med. Han vil bli utestengt fra samfunnet, for å si det enkelt.

Tja, det er noe ussikkert, hans synspunkter er det vel relativt stor støtte for blandt folk, om ei hans virkemidler.

Lenke til kommentar

Tja, det er noe ussikkert, hans synspunkter er det vel relativt stor støtte for blandt folk, om ei hans virkemidler.

Tror ikke en relativt stor del av Norges befolkning syntes hans hat mot sosialdemokrater, Korsfarer ideologien han forfektet eller Åsatro som han nå mener han følger, er det helt store.

Om han tror han kan tusle rundt i full åpenhet i Norge de nærmeste tiår uten beskyttelse og uten nytt navn/fjes, vil han nok få seg en ubehagelig overraskelse.

Lenke til kommentar

Tror ikke en relativt stor del av Norges befolkning syntes hans hat mot sosialdemokrater, Korsfarer ideologien han forfektet eller Åsatro som han nå mener han følger, er det helt store.

De tingene er vel omtrent like relevante som påpeke at hele Norges befolkning er enige i hans tro om at 2+2=4.

Eller kanskje man burde konsentrere seg om innvandringsmotstanden?

Lenke til kommentar

De tingene er vel omtrent like relevante som påpeke at hele Norges befolkning er enige i hans tro om at 2+2=4.

Eller kanskje man burde konsentrere seg om innvandringsmotstanden?

Han er nok litt mer kompleks enn en vanlig rasehater denne forvirrede karen her skal du se, mye rart som har foregått inne i hodet hans, det absurde korsfarer manifestet hans vitner om det.

Lenke til kommentar

Det er virkemidlene han er dømt for, ikke synspunktene. Jeg vil gå så langt å si at det er totalt irrelevant hvilke synspunkter han hadde.

La meg ta et tenkt eksempel: Person A er motstander av pelsdyrsoppdrett og mener at Parti P sin støtte til dette er forferdelig. Person A planlegger og gjennomfører en terroraksjon mot Parti P hvor mange mennesker tilknyttet Parti P dør. Person A vil bli trukket for retten hvor han forklarer at han måtte gjøre dette for å få lys på den forferdelige pelsdyrsoppdretten. Person A dømmes til forvaring for handlingene.

Så kommer spørsmålet: Vil alle som er imot pelsdyrsoppdrett være potensielle terrorister eller nødvendigvis være tilhengere av terroristen kun fordi de deler noen av synspunktene til Person A?

Folk ser ut til å legge altfor stor vekt på synspunktene til gjerningsmannen når de diskuterer terroraksjonen, men de kunne igrunn vært hva som helst. Det er ikke synspunktene som er ulovlige, men handlingene terroristen utførte den fredagen i 2011.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tror han kan tjene grovt på å selge selvbiografi eller lignende, så NAV trenger ikke bekymre seg for å møte ham på kontoret sitt. Men jeg tror ikke ABB overlever lenge i fengselet. Hvis ikke han dreper seg selv, så vil nok noen andre gjøre det før eller siden.

Han har store erstatningskrav retta mot seg, så det blir neppe noe til overs.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter rettsaken hans mot staten er det absolutt ingen tegn til at han vil forandre seg eller rehabiliteres som det så fint heter. Tvert imot har han, på godt engelsk, spilt media som en fiolin. Verden ler av norge, samtidig som hans status i enkelte miljøer rundt forbi i verden antakeligvis forsterkes. Et spill for galleriet hele greia. Flaut.

I tillegg er det stadig vekk en horde av folk som så gjerne vil være like ille som han ved å ønske han tortur, død osv. Ingenting godt kan komme ut av noenting som denne fyren videreformidler til media.

Lenke til kommentar

Hadde i mitt hode vært langt mer bekymringsverdig om folk viste forståelse, vi snakker om tidenes massemorder som prøvde å senke det norske demokratiet ved å avlive så mange politisk engasjerte ungdommer han kunne. Noen ganger skal man ikke skjemmes for å glede seg over gjengjeldelsesprinsippet som vi har i Norge.

Jeg må legge til at jeg kjente denne jævelen når jeg var yngre og spilte fotball med ham i flere år, det er klart det er vanskelig og ingen har rett til å ta ifra meg det hatet jeg føler mot ham og ideologien han pisser oss i trynet med. Slipper han noen gang ut så står jeg og mange med meg klare for ham om han aldri så mye har blitt formelt frikjent. Han krysset grensen for det utilgivelige med skremmende god margin. Det er best for alle parter at han dør, nest beste er at han blir sittende innelåst i en celle for godt.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg ser på ham som en syk mann.

En person som var klar over at han måtte begå grusomme ting og valgte å "trene seg opp" til å begå nettopp dette.

Jeg tror heller ikke at han kan bli frisk eller kommer til å kunne være "normal" igjen , jeg mener også at han ikke var så "syk" at han ikke viste hva han gjordet.

Så summa sumarum : Ingen benådning , ingen mulighet til å slippe fri , kanskje en tur i ny og ne for å vise at samfunnet fungerer bra uten ham eller hans ideologi.

Lenke til kommentar

Hadde i mitt hode vært langt mer bekymringsverdig om folk viste forståelse, vi snakker om tidenes massemorder som prøvde å senke det norske demokratiet ved å avlive så mange politisk engasjerte ungdommer han kunne. Noen ganger skal man ikke skjemmes for å glede seg over gjengjeldelsesprinsippet som vi har i Norge.

Jeg må legge til at jeg kjente denne jævelen når jeg var yngre og spilte fotball med ham i flere år, det er klart det er vanskelig og ingen har rett til å ta ifra meg det hatet jeg føler mot ham og ideologien han pisser oss i trynet med. Slipper han noen gang ut så står jeg og mange med meg klare for ham om han aldri så mye har blitt formelt frikjent. Det er best for alle parter at han dør, nest beste er at han blir sittende innelåst i en celle for godt.

Det beste er at han blir behandla i tråd med den rettsstaten vi bor i, og som han ikke klarte å knekke. Han vil aldri slippe ut igjen, så det hatet vil bare tære på deg selv. Ja, der vil koste samfunnet mange millioner å holde han innesperret i alle de tiår der vil ta fram til han dør, men alternativet er å gi han rett i at rettsvesenet ikke kan anerkjennes.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på ham som en syk mann.

En person som var klar over at han måtte begå grusomme ting og valgte å "trene seg opp" til å begå nettopp dette.

Jeg tror heller ikke at han kan bli frisk eller kommer til å kunne være "normal" igjen , jeg mener også at han ikke var så "syk" at han ikke viste hva han gjordet.

Så summa sumarum : Ingen benådning , ingen mulighet til å slippe fri , kanskje en tur i ny og ne for å vise at samfunnet fungerer bra uten ham eller hans ideologi.

Det tar du sjansen på? Ny og ne...? Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...