Abigor Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 (endret) Kjente jeg ble litt sånn småkvalm. Saksomkostningene på over 300 000,- går vel da til oss alle.... Lommerusk sammenlignet med hva det koster å ha ham innesperret. Lommerusk sammenlignet med hva det koster å ha ham fri. Endret 20. april 2016 av Abigor 1 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Hva i alle herrens navn og sky-guder skjedde her? delvis medhold? Umenneskelig behandling? Fjordlands? http://www.dagbladet.no/2016/04/20/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/rettssak/fengsel/43942329/ http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Oslo-tingrett-Soningsregimet-innebarerenumenneskelig-behandling-av-Behring-Breivik-8436665.html Kjente jeg ble litt sånn småkvalm. Saksomkostningene på over 300 000,- går vel da til oss alle.... Dommeren omtales som "Modig". Hvorfor det. Avgjørelsen var riktig! Kanskje feil bruk av ord. Men poenget er at det er et ytre press i denne saken i favør staten som selv dommerne må ha følt på. Hva slags ytre press snakker du om og hvordan har den kommet til uttrykk? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 (endret) Kjente jeg ble litt sånn småkvalm. Saksomkostningene på over 300 000,- går vel da til oss alle.... Lommerusk sammenlignet med hva det koster å ha ham innesperret. På en annen side er det en regning jeg gledelig er med på å betale. du vet, litt som de to forskjellige følelsene man sitter igjen med etter å ha betalt en ferieflyreise kontra parkeringsbot.. At han kjører igang rettsaker fordi han selvfølgelig ikke har noe bedre å gjøre der inne 3-romsen sin, kjenner jeg derimot er vanskeligere å svelge. Spesielt da dette bare kommer til å fortsette også. Vi snakker jo tross alt ikke om noen angrende synder her, bare en mann som politiet burde ha skutt på stedet og som kommer til å gjøre alt for å bedre egne soningsforhold, få ut budskapet sitt og samtidig gjøre det hele dyrest mulig for staten og oss alle så lenge han puster. Håpet mitt nå som jeg ser hvordan dette vil utspille seg videre er at det hele ender i åpen soning slik at han raskt blir tatt av dage av en med-fange elelr andre og at vi får oss en happy ending til slutt. Endret 21. april 2016 av Thoto79 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 The Young Turks synser om dommen https://www.youtube.com/watch?v=LfE70O97VbA Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 (endret) Kjente jeg ble litt sånn småkvalm. Saksomkostningene på over 300 000,- går vel da til oss alle.... Lommerusk sammenlignet med hva det koster å ha ham innesperret. På en annen side er det en regning jeg gledelig er med på å betale. du vet, litt som de to forskjellige følelsene man sitter igjen med etter å ha betalt en ferieflyreise kontra parkeringsbot.. At han kjører igang rettsaker fordi han selvfølgelig ikke har noe bedre å gjøre der inne 3-romsen sin, kjenner jeg derimot er vanskeligere å svelge. Spesielt da dette bare kommer til å fortsette også. Vi snakker jo tross alt ikke om noen angrende synder her, bare en mann som politiet burde ha skutt på stedet og som kommer til å gjøre alt for å bedre egne soningsforhold, få ut budskapet sitt og samtidig gjøre det hele dyrest mulig for staten og oss alle så lenge han puster. Håpet mitt nå som jeg ser hvordan dette vil utspille seg videre er at det hele ender i åpen soning slik at han raskt blir tatt av dage av en med-fange elelr andre og at vi får oss en happy ending til slutt. Yepp:) I flg. USAF - i en helt annen sammenheng, men ordvalget er relevant: "Freedom isn't free!" Endret 22. april 2016 av Thonord 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Staten anker dommen (suprise) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Staten-anker-dom-om-Behring-Breiviks-soningsforhold-8446105.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Ser bare positivt på at dette behandles i en høyere rettsinstans. Det må gjerne gå hele veien til høyesterett dette for min del. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 Staten anker dommen (suprise) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Staten-anker-dom-om-Behring-Breiviks-soningsforhold-8446105.html Som forventet, dog noe positivt kom da ut av dette; man fikk avklart hva konseptet "Rettsstaten" betyr Det kan nesten virke som Emberland mener at rettsstat betyr at staten alltid har rett. Det gis et inntrykk av at regjeringsadvokaten hever seg over, og ikke respekterer rettsapparatet og at de fortsatt mener å ha rett når retten mener de tar feil, sier Sulland. – Jeg skjønner godt at mange reagerer. Jeg har aldri hørt noen advokat uttale seg på den måten noen gang. Det var overraskende, sa Ingjerd Thune i Den norske dommerforening. Fra din link Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Staten anker dommen (suprise) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Staten-anker-dom-om-Behring-Breiviks-soningsforhold-8446105.html Som forventet, dog noe positivt kom da ut av dette; man fikk avklart hva konseptet "Rettsstaten" betyr Det kan nesten virke som Emberland mener at rettsstat betyr at staten alltid har rett. Det gis et inntrykk av at regjeringsadvokaten hever seg over, og ikke respekterer rettsapparatet og at de fortsatt mener å ha rett når retten mener de tar feil, sier Sulland. – Jeg skjønner godt at mange reagerer. Jeg har aldri hørt noen advokat uttale seg på den måten noen gang. Det var overraskende, sa Ingjerd Thune i Den norske dommerforening. Fra din link Kan det være fordi den opprinnelige dommen virket såpass absurd? Skjønner godt at de vil se nærmere på det hele, han slipper nok ikke unna så lett med disse oppkonstruerte sirkusene sine skal du se. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 Kan det være fordi den opprinnelige dommen virket såpass absurd? Skjønner godt at de vil se nærmere på det hele, han slipper nok ikke unna så lett med disse oppkonstruerte sirkusene sine skal du se. Det kan selvsagt være, det som reageres på derimot er holdningene til statsadvokaten som kommer klart frem idagen. Rettsstaten betyr at staten har rett, uansett hva dommeren skulle si. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Kan det være fordi den opprinnelige dommen virket såpass absurd? Skjønner godt at de vil se nærmere på det hele, han slipper nok ikke unna så lett med disse oppkonstruerte sirkusene sine skal du se. Det kan selvsagt være, det som reageres på derimot er holdningene til statsadvokaten som kommer klart frem idagen. Rettsstaten betyr at staten har rett, uansett hva dommeren skulle si. Hvorfor heter det retten når det hele er en feiltagelse liksom? Nei det betyr selvfølgelig ikke det og litt nedover i artikkelen der så beklaget jo Emberland også ordlyden og bekreftet at det ikke var dette han mente på noen måte. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Norge dreit på leggen når vi snillismebehandlet han i utgangspunktet. Han burde blitt stilt for krigsrett og avrettet på lik linje med Quisling. Resten av verden ser på oss som dumsnille og konfliktsky i forhold til vår offisielle innstilling til dødsstraff. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Norge dreit på leggen når vi snillismebehandlet han i utgangspunktet. Han burde blitt stilt for krigsrett og avrettet på lik linje med Quisling. Resten av verden ser på oss som dumsnille og konfliktsky i forhold til vår offisielle innstilling til dødsstraff. Resten av verden? Hvilken del av verden snakker vi om da? Dødsstraff er avskaffet i det meste av den vestlige verden. Også mange stater i USA har avskaffet dødsstraff. Hva kan det være du fant denne tråden, og gjenopplivet den med dette utbruddet? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Akkurat diskusjonen rundt dødsstraff i Norge er vel lagt død og i jorda for endel ti-år siden, heldigvis. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 (endret) Akkurat diskusjonen rundt dødsstraff i Norge er vel lagt død og i jorda for endel ti-år siden, heldigvis. Et sett med lover gjelder i fredstid. Et annet sett med lover gjelder i krig. Dødsstraff er tillatt i henhold til norsk krigsrett og de aller fleste andre lands krigsretter. Vi som har tjenestegjort i militæret vet også at vi øver på drap hver dag. Personlig mener jeg Utøya-terroren er en krigshandling og dermed burde komme inn under krigsrett. Endret 10. april 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Norge dreit på leggen når vi snillismebehandlet han i utgangspunktet. Han burde blitt stilt for krigsrett og avrettet på lik linje med Quisling. Resten av verden ser på oss som dumsnille og konfliktsky i forhold til vår offisielle innstilling til dødsstraff. Det finnes jo ikke belegg for dette, overhodet. Krigshandling? En enslig mann med våpen, uten noen backing overhodet - hverken fra en stat eller annet? At dødsstraff eksisterer som en del av krigsrett i Norge anno 2017 er direkte latterlig. Hva skal formålet være? Det må være en eller annen sovende paragraf, som ingen gidder ta tak i fordi å innføre nye avgifter tar så mye tid og oppmerksomhet. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Hva i alle herrens navn og sky-guder skjedde her? delvis medhold? Umenneskelig behandling? Fjordlands? http://www.dagbladet.no/2016/04/20/nyheter/innenriks/anders_behring_breivik/rettssak/fengsel/43942329/ http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Oslo-tingrett-Soningsregimet-innebarerenumenneskelig-behandling-av-Behring-Breivik-8436665.html Kjente jeg ble litt sånn småkvalm. Saksomkostningene på over 300 000,- går vel da til oss alle.... Haha. Nå vet du hvordan jeg føler det 24 timer i døgnet, 365 dager i året - hver gang jeg skrur på nyhetene, omtrent. Er du ikke glad for å være en del av et stort spleiselag? Et velfungerende rettssystem er langt mer fornuftig bruk av disse tilranede midlene enn svært mye annet staten soser bort penger på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Ka-anskje kommer Breivik hit til mid-dag her i dag vi har dekket på med Fjord-land og god mat av alle slag ! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Akkurat diskusjonen rundt dødsstraff i Norge er vel lagt død og i jorda for endel ti-år siden, heldigvis. Et sett med lover gjelder i fredstid. Et annet sett med lover gjelder i krig. Dødsstraff er tillatt i henhold til norsk krigsrett og de aller fleste andre lands krigsretter. Vi som har tjenestegjort i militæret vet også at vi øver på drap hver dag. Personlig mener jeg Utøya-terroren er en krigshandling og dermed burde komme inn under krigsrett. Hvis vi starter med Utøya, hvor skal vi da stoppe? Så lenge Norge ikke er formelt med i krig og vedkommende involvert i handlinger som bergrettigheter en slik straff (igjen i krig) så mener jeg at vi på ingen måte har rett til å ta livet hans. Jeg ser på ABB som en syk person som trolig aldri kommer til å bli frisk, og om han noen gang vil bli vurdert "frisk, så er de handlingene han uansett har foretatt seg tidligere såpass alvorlige at eventuelle konsekvenser av å ta en feilvurdering (altså at han ikke er frisk alikevell) så dramatisk store at han aldri kan gå "fritt" mellom andre mennesker. Treskelen for å ta et liv har vist seg å krympe i land hvor det er aksept for dette, vi trenger ikke å se lengre enn til religiøse land som Pakistan eller Iran der man faktisk tar livet av en person for ting som vi ikke straffer for her i Norge ( utroskap, seksuell legning osv ) , eller til land som Kina der det årlig blir tatt livet av mange mennesker som har blitt stilt til retten, i mange tilfeller uskyldig dømt og tilståelser pga tortur... Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Anders Behring Breivik har ifølge VG byttet navn til Fjotolf Hansen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/terrorangrepet-22-juli/anders-behring-breivik-har-skiftet-navn/a/24069167/ Noen som har en mening om det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå