Kontorpult (Øystein) Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Lurte på krav til brannvarsler i rekkehus. Er bekymret over bestemor, hun har en litt ustabil nabo, h*n bor i rekkehusleiligheten vedsidenav. Og sliter psykisk. Naboen ovenfor bestemor hadde observert at det brant på komfyren hos naboen til bestemor. Heldigvis gikk det bra denne gangen! Naboen nekter å slippe inn folk, så psykiatrisk hjelp blir vanskelig. Men over til det jeg lurer på: Er det krav til at brannvarslere i rekkehus seriekobles? For det er det ikke her. Det er kommunen som leier ut og eier rekkehuset. Takk for svar! Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Nei. Det er krav til brannskille mellom boenhetene, men ikke til at det skal være seriekobling av brannvarslere mellom dem. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 3. april 2014 Forfatter Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Huset ble bygget på 1970-tallet, var det vanlig med brannskille på den tiden? Endret 3. april 2014 av KontorPult Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Ja. Jeg har ikke full oversikt over hva som stod i bygningslov og forskrifter i 1970. Men av erfaring: Der jeg vokste opp i rekkehus og tomannsboliger fra tidlig 1960-tall var det brannmurer mellom enhetene. I noen hus var et svakt punkt at den ikke var ført opp til taket. Et felles kaldloft kan gjøre at taket sprer brann når en leilighet overtennes. På 70-tallet kan man ha gått over til to lag gips på hver side av skilleveggen. Det skal være tilstrekkelig til at det kan være full fyr i en time før brannen bryter gjennom veggen. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Ok, da kan man føle seg litt mer tryggere. Takk for et godt svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå