Gå til innhold

Lektorutdanning i realfag

Balooo1

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg går nå i 1. klasse på sivilingeniør på NTNU i trondheim men jeg er ikke helt fornøyd, og har tenkt mer og mer på å begynne på lektorudanningen i realfag. Men jeg vil forsikre meg om at jeg da begynner på den beste i landet så er det noen har som går LUR og kan fortelle litt om opplegget og skolen de går på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går lektorutdanning i realfag, og begynner i "4 klasse" nå til høsten. Syntes spørsmålene du stiller noe rare og uklare, hva mener du med beste? Hva ligger i best, klassemiljø, karakterer, penest jenter etc.. Det er veldig diffust. Skolen jeg går på er NTNU som alle andre =)

Du har sikkert sett på fagsidene til LUR regner jeg med

http://www.ntnu.no/studier/mlreal

og vi har selvsagt egen hjemmeside og

http://spanskroret.no/

Angående studiet er det ikke sikkert det passer for deg. Hva er det du er missfornøyd med, hva forventer du av den nye linjeforeningen/studiet? Mange slutter på LUR, noen fordi de ikke kan se for seg å jobbe som lektorer, mens andre fordi studiet er for hardt og for teoretisk.

Vi som går matte har nesten like mye matematikk som de som går master i ren matte, og tilsvarende for de som går kjemi, har de tilnærmet like mye kjemi som de som tar kjemi. Linjen er dermed på ingen måte lettere enn et hvilken som helst sivilingeniørstudium.

Linjen er relativ liten og det skaper et intimt og sosialt miljø. Jevnlig har kontoret åpent både for å servere kaker, sladder og avis. Ellers arrangereres det en rekke sosiale sammenkommster i løpet av semesterer som kan være verdt å få med seg. En "ulempe" med linja er at vi ikke har bedress, så er du glad i gratis pizza bør du nok tenke deg om.

Om du føler det kan bli lite pedagogikk så er nok det sant med modifikasjoner. Når en begynner i arbeid vil en sværto lett få den erfaringen og praksisen en trenger for å takkle det pedagogiske. Derimot det faglige er langt vanskeligere å opparbeide seg når en er kommet ut i jobb. Dette er litt av grunnen til at studiet er så faglig tungt. Samtidig gir det oss mulighet til å ta en faglig master, som likegodt kan brukes i industrien som i skoleverket.

En liten fordel er at vi slipper Tekled og Eksperer i Team, da vi har pedagogikkfag i stedet. Timeplanen kan og stokkes om og en velger litt fritt når en tar fag. Du tar det som passer deg, og må bare passe på å ha fyllt opp kvotene (antall beståtte fag1 og fag2) før praksisen.

Derimot for oss finnes det en rekke eksterne tilbud en kan delta på om en ønsker mer praksis i løpet av studiet. Vi kan nevne

1. Vektorprogrammet,
  2. Løypene fra skolelaberatoriet, fysikkløypa, matematikkløypa, kodeløypa etc
  3. Mentor I Enter

Ellers kan og jobb på vitensenteret nevnes, leksehjelp hos SOS osv. Mulighetene er mange og en får en veldig spennende og givende jobb om en deltar på noen av disse aktivitetene.

Lenke til kommentar

beklager at jeg var litt uklar, det jeg er mest missfornøyd med på siv.ing er nok foreleserene vi har. De er ganske enkelt elendige til å motivere og formidle. Selv er jeg med på vektorprogrammet og jeg syntes det er kjempegøy! Dermed kjenner også mange i spanskrøret og var vel litt ute etter å se om jeg kunne finne innspill fra andre universiteter slik at jeg kan finne det stedet å studere som passer meg

Lenke til kommentar

Foreleserene varierer veldig fra år til år jeg kan like lett trekke fram ekstremt flinke forelesere som dårlige. Dette tror jeg er likt på de fleste universitetene. Trondheim har en fantastisk studiekultur, men en kan ha et like fint miljø ved andre universitet om en kommer i en god nok gruppe.

Andre universiteter så vidt meg bekjent har tilnærmet samme løpet som på NTNU. Foreleserene varierer voldsomt fra år til år på NTNU. Trikset er å enten ta fagene når det er gode forelesere ( dette har du mulighet for på lur ). Eller å faktisk lese selv, gjøre øvingene på egenhånd og ta eksamen som en voksen kar. Joda gode forelesere er viktig, men det er langt viktigere på universitetet at du klarer å jobbe selvstedig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...