Mala Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Syns det var en fryd å gå fra z1 størrelse til 5s. Nå kunne jeg plutselig gå og sitte normalt selv med mine trangere slim - fit bukser Forøvrig sparte jeg meg for å kjøpe noe som helst forstørrelsesglass i samme omgang, så det fjaset du lirer av deg kan du egentlig bare glemme. For å ikke snakke om touch'en i iOS som enda er komisk mye bedre og optimalisert enn Android. Det er bra i Android, men hakket vassere i iOS og det gjør at skriving på iOS enheter føles så mye bedre en noen annen Android enhet jeg har eid. Det er samme gode overgangen hver gang jeg bytter OS Syns jeg da 3 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Der er jeg enig. Har ikke hatt en iPhone på årevis, men jeg savner presisjonen. Jeg trengte ikke passe på at jeg trykket riktig, algoritmene til Apple sørget for at fonen oppfattet det jeg mente, ikke der jeg trykket. 4 Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Syns det var en fryd å gå fra z1 størrelse til 5s. Nå kunne jeg plutselig gå og sitte normalt selv med mine trangere slim - fit bukser Forøvrig sparte jeg meg for å kjøpe noe som helst forstørrelsesglass i samme omgang, så det fjaset du lirer av deg kan du egentlig bare glemme. For å ikke snakke om touch'en i iOS som enda er komisk mye bedre og optimalisert enn Android. Det er bra i Android, men hakket vassere i iOS og det gjør at skriving på iOS enheter føles så mye bedre en noen annen Android enhet jeg har eid. Det er samme gode overgangen hver gang jeg bytter OS Syns jeg da Det er faktisk ingenting du kan forsvare på dette med at du VIL annstrenge øynene dine mye mye mere med å se på en 4 tommers skjerm enn det man gjør på en 5+ tommers skjerm. Jeg har eid enheter / telefoner med 3, 3.5, 4, 4.3, 5 og 5.3 tommers skjermer, så jeg vet hvordan det er å se på de forskjellige skjermstørrelsene. Så enten må du annstrenge øynene dine mye eller så må du sitte med et forstørrelsesglass. Jeg selv gikk rett i fra en telefon med 3 tommers skjerm til 4 tommers skjerm, og bare det alene var en ENOOOOOOORM befrielse for øynene. Det samme er å gå i fra 4 tommers skjerm til 5 tommers skjerm eller større. Endret 4. april 2014 av Vindicator 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Jeg har hatt telefoner i samme størrelsessegment som de du nevner, foruten om 5,3" som uansett er fullstendig uaktuelt for min del, og nekter ikke for at det er behagelig å surfe på større mobiler. Men jeg kan ikke si jeg sliter med at jeg anstrenger øynene mine på 5s Derimot var det til tider en utfordring å håndtere Z1 til enhver tid. Sjansen for å miste den i bakken pga. Kløning med grep er absolutt en faktor. Suverent beste Android telefonen jeg har hatt til nå, og følte absolutt ikke behov for rooting da heller i motsetning til tidligere telefoner. Men størrelsen ble for mye i det lange løp for mine hender. Tror sweetspot størrelsen for meg ligger opp mot 4,5-4,7 avhengig av hvor godt arealutnyttelsen er. Så jeg går å håper på en iPhone i dette segmentet Endret 4. april 2014 av Mala 1 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Da blir nok dette min neste mobil, eller mest sannsynlig heller M9 når den kommer Slik som det fremgår i artikkelen så ville jeg nok gitt den 9.5 eller 9 av 10. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Ønsker meg den, men har ikke nokk penger, har allerede HTC One (M7) Det der er noe av det dummeste jeg har hørt..Du lider av nordmann-syndromet! MÅ HA det nyeste å beste for å være kulest. Hvis du har en M7 burde den holde i minst 4 år til! Klart det er morro å se det nyeste å følge med på utviklingen. Men det betyr ikke at man bytter telefon hvert år heller! 4 år var litt vel voldsomt. Jeg bytter rundt annenhvert år - da er den jeg har stort sett skrapt opp på alle sider og begynner å få treghetssyndromet som de fleste mobiler jeg har hatt, får. Selvsagt, det kan gå 4 år om mobilen er sinnsykt god, men jeg tviler på at min m7 holder så lenge Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Ønsker meg den, men har ikke nokk penger, har allerede HTC One (M7)Det der er noe av det dummeste jeg har hørt..Du lider av nordmann-syndromet! MÅ HA det nyeste å beste for å være kulest. Hvis du har en M7 burde den holde i minst 4 år til! Klart det er morro å se det nyeste å følge med på utviklingen. Men det betyr ikke at man bytter telefon hvert år heller! 4 år var litt vel voldsomt. Jeg bytter rundt annenhvert år - da er den jeg har stort sett skrapt opp på alle sider og begynner å få treghetssyndromet som de fleste mobiler jeg har hatt, får. Selvsagt, det kan gå 4 år om mobilen er sinnsykt god, men jeg tviler på at min m7 holder så lenge Smak og behag og alle er forskjellige og en fin blanding av alle mulige slags ting. Jeg personlig syns at kjøper man en telefon burde man ha den minst 4 år, eller ny om den blir ødelagt tidligere. Det er god verdi for penga og bra tidspunkt for bytte. Dyrt å ha det nyeste hele tiden som f.ex Apple fanboys som bytter iPhonen bare for å føle seg elegant igjen. Er klart er man veldig interessert i telefoner og har råd så vær så god.. Men han jeg siterte har pinade en M7 og "har lyst på" en M8, det er jo ikke akkurat vits. Da er man like langt som Apple Fanboys. Det blir som å bytte fra M8 til M9 (når den kommer). Jeg mente også at når man nærmer seg de 4 år og det blir tiden for nytt bytte er det også koselig å ha sett en hyggelig utvikling at "så bra!" den neste telefonen min kommer til å bli, istedet for å bytte hvert år fordi man føler den man har ikke er god nok Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Er det noe jeg synes er idiotisk så er det multi-touch gestures - en husker det jo aldrig! En må da ikke ha forstørrelsesglass - det er jo ikke noe større på feks S4, bare høyere oppløsning som i praksis vil si at ting blir mindre etter min mening. Men til mitt forsvar er jeg svaksynt så har nesa centimeter fra skjermen uansett og da er det meste uansett størrelse ikke noe problem for meg 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) I motsetning til Android telefoner holder Apple sine seg veldig godt i pri på bruktmarkedet, sett at man ikke er slepphendt og idiot med hvordan man behandler ting. Så man kan faktisk bytte ut årlig uten å tape så mye på det. Endret 4. april 2014 av Mala 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Verdens peneste telefon? Jeg synes min Apple iPhone 5S er desidert vakrere. Til og med 4S synes jeg var smellekker. Eneste jeg ikker liker på 5S er de områdene av aluminiumen som ikke er børstet og skaper en skikkelig bling-bling-effekt - ikke pent. Og å ha en stor logo på fremsiden er heller ikke særlig pent. For meg ser denne telefonen ut som hvilken som helst annen telefon som kjører Android. Er du epleelsker og liker at innstillingene er rotet bort i et hjørne og tastaturet er det samme jævlige tap tap helvete så er det ikke håp for deg. iPhone 4(s) var et designmessig misfoster som var tykt og sprakk for ingenting. At den hadde en mikroskjerm midt inne i alt glassflesket gjorde ikke saken noe bedre. 5'ern er hakket bedre, men fremdeles for folk som liker å støtte verdens største teknodiktatur. Mobiltelefoner må være en veldig viktige for deg; noen er unige med deg (oh noes) og du går rett på det som grenser til personangrep. Om noe dekker andres behov har det ingen verdens ting med dine behov å gjøre. Selv om naboen din kjøper en Toyota Avensis og sier at det er verdens beste bil betyr det ikke at du må gjøre det samme. Endret 4. april 2014 av ahpadt 2 Lenke til kommentar
Tiller1K Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Hvis bare HTC nå kunne lage et nettbrett i samme ånd som M8. Perfekt kombinasjon mellom design, kvalitet, software og ytelse. 1 Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 I motsetning til Android telefoner holder Apple sine seg veldig godt i pri på bruktmarkedet, sett at man ikke er slepphendt og idiot med hvordan man behandler ting. Så man kan faktisk bytte ut årlig uten å tape så mye på det. Jepp. Nå er jo Apple-produkter litt stivere i pris enn mye annet, men du er vertfall garantert en vesentlig høyere prosent refundert ved et salg. I mine øyne den beste investeringen man kan gjøre; kjøp et Apple-produkt. Det har vell mye med at Apple-produkter sjeldent går ned i utsalgspris. Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Det har blant annet ført til at HTC One (M8) har en helt ny forsterker. Denne splitter musikken i tre faser, og forsterker hver fase for seg. Resultatet er at telefonen kan bruke full kraft på å forsterke mellomtone og diskant, også når innspillingen er arrangert med tung bass. Dette gir et klarere og mer naturtro lydbilde. Eh, øh, javel... En trefase forsterker altså? Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Hva er det som feiler alle de som forsøker å gjøre dette til en Android vs ios-diskusjon? Det er en telefon som er testet, ikke et operativsystem. Jeg angriper gjerne argumentasjonen, men dette er feil tråd. Hvis dere har endt opp med en telefon som til de grader trigger hersketeknikker og nevroser anbefaler jeg psykolog fremfor diskusjonsforum. Jeg slo til på en slik i forbindelse med et tilbud Telenor hadde. Betalte 1299 + 2400kr, så den kommer ikke så galt ut egentlig. Uansett, sykt lekker telefon med en finish som langt overgår alt annet på markedet. Formgivingen er også behagelig. Visse andre aluminiumstelefoner er jo designet for ikke bare å se mest mulig klumpete ut, men også å være ubehagelig å holde i. Ingen problemer å rekke over hele skjermen med en tommel siden den ligger så godt i hånda. Batteriet overbeviser. Masse bruk, masse oppsett osv, og allikevel har den holdt i snart halvannet døgn. Tilsvarende på de konkurrentene jeg har klådd på ville tømt batteriet alt fra litt til mye raskere. Men det virker som om det store issuet for folk er kameraet, og her tror jeg man må se litt på tenkemåte. Hva skal man bruke bildene til? Skal man poste en hendelse på facebook? Huske en situasjon? Ta bilde av et dokument/brev? Forevige et lite øyeblikk i mangel på et skikkelig kamera? Vel, av erfaring så skjer jo gjerne 60-70% av slike ting i begrenset lys. Jeg har sammenliknet litt direkte mot S4, og det er ingen tvil om at detaljeringen er bedre på S4 når du blåser opp bildet. Men dynamikken og graderingene som M8 presterer i dårlig lys er også meget overbevisende. Der parkerer den S4 til gangs. Verken oppløsning eller dynamikk kan "etterbehandles" så man får igjen ting som ikke allerede er der. Da kan man jo spørre seg hva som er mest anvendelig, et bilde som er mørkt og livløst, eller et bilde som er sprudlende men med begrenset detaljering. I godt lys presterer de jo alle helt greit, og det er kanskje der M8 viser de største svakhetene. Og en ting til, AF på M8 er veldig veldig bra. Man kan stort sett få fokus på et urolig barn UTEN å måtte holde barnet fast. Samme motiv med S4 krevde mye mer tålmodighet og lovnader om nok en sjokoladebit. Telefoner er fortsatt laaaangt fra et skikkelig kamera. Jeg har et 10 år gammelt SLR-hus liggende, og det knuser fortsatt alt som noen gang har vært laget av mobiltelefoner, inklusive Pure View fra Nokia. For meg forholder det seg med andre ord som følger: Til ukritisk fotografering har M8 den store fordelen at bildene "funker" rett ut av enheten, uten etterbehandling, og det er lett å fange øyeblikket. Til seriøs fotografering er det heller ingen andre mobilkameraer som funker så den diskusjonen er på en måte allerede død til minimum langt inn i 2015, trolig minst ytterligere 2-3 år til. https://www.dropbox.com/s/clvyc7k6t55qr6j/IMAG0003.jpg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Men det virker som om det store issuet for folk er kameraet, og her tror jeg man må se litt på tenkemåte. Hva skal man bruke bildene til? Skal man poste en hendelse på facebook? Huske en situasjon? Ta bilde av et dokument/brev? Forevige et lite øyeblikk i mangel på et skikkelig kamera? Vel, av erfaring så skjer jo gjerne 60-70% av slike ting i begrenset lys. Jeg har sammenliknet litt direkte mot S4, og det er ingen tvil om at detaljeringen er bedre på S4 når du blåser opp bildet. Men dynamikken og graderingene som M8 presterer i dårlig lys er også meget overbevisende. Der parkerer den S4 til gangs. Verken oppløsning eller dynamikk kan "etterbehandles" så man får igjen ting som ikke allerede er der. Da kan man jo spørre seg hva som er mest anvendelig, et bilde som er mørkt og livløst, eller et bilde som er sprudlende men med begrenset detaljering. I godt lys presterer de jo alle helt greit, og det er kanskje der M8 viser de største svakhetene. Og en ting til, AF på M8 er veldig veldig bra. Man kan stort sett få fokus på et urolig barn UTEN å måtte holde barnet fast. Samme motiv med S4 krevde mye mer tålmodighet og lovnader om nok en sjokoladebit. Hvis behovet er såpass lite krevende som facebook, huske en situasjon eller ta bilde av et dokument så duger som sagt de fleste billigtelefoner. Setter man høyere krav men må gjøre det beste ut av det i mangel på et skikkelig kamera så er det en fordel om telefonkameraet er av god kvalitet. 60-70% i begrenset lys? Det er nok veldig individuelt. Hos meg er nok tallet mye lavere. Dynamikken til HTC One suger jo. Utbrent både her og der. Sjekk testen fra forrige side. Skjemmende blemmer av utbrendthet på ekstra lyssterke ting. Grumsete mørke toner. S4 sin dynamikk er ikke fult så dårlig, men den treffer bedre på eksponeringen av utendørsbilder. Innendørs treffer HTC One definitivt bedre på eksponeringen på bilder uten blits. Bilder. Men å ikke bruke blits innendørs er meningsløst uansett telefon. Lumia 1020 viser hvorfor stor sensor er viktig når man ikke bruker blits. Neste bilde er samme motiv med blits. Blitsen får iPhone og Lumia 1020 til å bomme på fargebalansen. HTC One og Samsung sin treffer. Men detaljgraden på Lumiaen og S4 er totalt overlegen HTC One, igjen. HTC ser rett og slett grumsete ut. Hva som er mest anvennelig? Tja, alle i testen har sine svakheter, men jeg synes HTC One kommer klart dårligst ut. Det er i mine øyne den dårligste reserven for et skikkelig kamera. En ting er i hvert fall sikkert: Telefonprodusentene har fortsatt stort forbedringspotensiale på kamerasiden. Det er mye de kan ta tak i. Blant annet: - Større sensorer (som Lumia 1020) - Stabilisering - Råformat - jpeg: bedre fargebalansering, lysmåling og eksponering Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 (endret) Hvis behovet er såpass lite krevende som facebook, huske en situasjon eller ta bilde av et dokument så duger som sagt de fleste billigtelefoner. Jeg synes du misser hele poenget her. Sammenlikner du de ulike kameraene i begrenset lys sliter de fleste av dem med både undereksponering og støy i langt større grad enn M8. Dersom man øker eksponeringen må man enten opp med ISO eller øke lukkertiden (om man ikke har variabel blender). Da kommer bevegelsesuskarphet inn i tillegg. Summen av disse tingene løser M8 bedre enn konkurrentene. Rask AF som er relativt presis i dårlig lys, god fargemetning og mye dynamikk til å være bilder tatt under vanskelige forhold. Disse bildene egner seg godt for nevnte bruk uten videre redigering. Mange situasjoner der M8 tar helt greie bilder får jeg ikke en gang S3 til å ta et bilde, eller det blir bare helt sort. Problemet er litt mindre på S4, men det er fortsatt stor avstand til M8. M8 har lett for å overeksponere. Det kan være en ulempe i mange sammenhenger, men samtidig reduserer man problemet med svært mørke ansikter i skygge osv. Imidlertid må ikke dette forveksles med dårlig dynamikk. Dynamikk handler om hele spennet fra mørkt til lyst, det handler om forholdet mellom dynamikk og ISO, det handler om både luminans-dynamikk og krominansdynamikk og det handler om kontrastrommet i selve optikken. Utbrenthet både i høylys og skygge handler like mye om eksponeringsnivå. Jeg har kikket litt mer på kamerainnstillingene. Det kan se ut til at HTC har valgt å prioritere slik folk flest gjør om de får tilgang på noen enkle fotoredigeringsfunksjoner. De ender gjerne opp med overeksponerte bilder med litt for mye oppskarping, litt for kraftige farger, ganske høy kontrast osv. Imidlertid er det muligheter for å kjøre full manuell innstilling av omtrent hva som helst. Til og med manuell fokus finnes her. Å sammenlikne overmettede bilder tatt i full auto har jo sånn sett begrenset interesse om man er det minste interessert i foto. Jeg begynner å synes dette er såpass interessant at det kan være på sin plass med minst et eget innlegg om kameraet. Endret 7. april 2014 av Snickers-is Lenke til kommentar
baguett Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Pen, men som M7 eier er det like greit å beholde den. Får heller vente å se om Google kan friste meg med neste nexus kanskje Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Snickers-is: Jeg ser hva du skriver, men synes bildene sier mer enn tusen ord. M8 har sine sterke sider (AF, grei fargebalanse på 50% av bildene i testen etc). Konkurrentene har også sterke sider, men alt i alt synes jeg M8 kommer elendig ut av testen. Skulle jeg valgt telefon ene og alene ut fra kameraegenskaper ville jeg nok gått for Lumia 1020 (stor sensor), Galaxy S5 (fasebasert AF) eller Xperia Z1/Z2 (relativt stor sensor). 1 Lenke til kommentar
GRU Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 "Ulempen er at den ikke tåler regnvær, eller å bli mistet i vasken, slik Sony Xperia Z2 og Samsung Galaxy S5 skal gjøre." Som forgjengeren tåler den nok litt vann - og juling http://www.cnet.com/videos/will-the-htc-one-turn-on-after-a-tough-torture-test/ Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Snickers-is: Jeg ser hva du skriver, men synes bildene sier mer enn tusen ord. M8 har sine sterke sider (AF, grei fargebalanse på 50% av bildene i testen etc). Konkurrentene har også sterke sider, men alt i alt synes jeg M8 kommer elendig ut av testen. Skulle jeg valgt telefon ene og alene ut fra kameraegenskaper ville jeg nok gått for Lumia 1020 (stor sensor), Galaxy S5 (fasebasert AF) eller Xperia Z1/Z2 (relativt stor sensor). Det er to problemer med testen slik jeg ser det. For det første har de ikke brukt optimale innstillinger i en hver situasjon. For det andre er det ingen skikkelige utfordringer med dårlig lys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg