Gå til innhold

Telenor-kunder sier opp i BankID-protest


Anbefalte innlegg

Er ikke Talkmore er et reelt alternativ heller?

 

Er så vidt jeg forstår kun Telenor og Djuice som krever betalt for BandID inntil videre, og Talkmore bruker jo Telenors nett slik at du i allefall i utgangspunktet skal få den samme dekningen.

 

Siden Talkmore er eid av Telenor, så tipper jeg det gjelder dem også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja fysj, tenk å måtte betale for en tjeneste man bruker. Hva er egentlig forklaringen til at dette skal og må være en gratis tjeneste som ingen skal betale for å bruke egentlig? Annet enn at det er digg å få ting gratis? Jævlig så sleske firmaene har blitt etterhvert.Nå skal de liksom ha ta betalt for tjenestene de leverer også!

Lenke til kommentar

Er ikke Talkmore er et reelt alternativ heller?

 

Er så vidt jeg forstår kun Telenor og Djuice som krever betalt for BandID inntil videre, og Talkmore bruker jo Telenors nett slik at du i allefall i utgangspunktet skal få den samme dekningen.

 

Ut ifra hva jeg har forstått så har Talkmore "selvråderett" og tar sine egne beslutninger om sånt selv om de er eid av Telenor. Tviler på at de vil innføre betaling egentlig ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja fysj, tenk å måtte betale for en tjeneste man bruker.

Dersom du vil betale pr. epost, pr. snapshat, pr. nettside, pr. torrent, pr dns forespørsel etc, så ring ISP'en din, de tar sikkert imot pengene. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er utrolig lett for deg å si, hadde sagt opp med glede jeg om det faktisk fantes reelle alternativer for meg og mine. Nå har det seg dessverre sånn at det ikke eksisterer på det norske markedet foreløpig, så da betaler jeg heller noen kroner ekstra kontra det å bytte over til et mindreverdig løsning.

 

Eg skjønnar ikkje kva du bablar om. Det finst då mange mobilselskaper. Er det verkeleg noko stjelenor har monopol på som du er avhengig av?

 

Uansett så er det svindyrt å vere Stjelenor kunde heile livet ut.

Lenke til kommentar

En annen ting er at man betaler hver gang man benytter koden. Du betaler 49 øre når du logger inn, og 49 øre pr regning du bekrefter. Hvis jeg skal betale 3 regninger koster det 2 kroner i gebyr til telenor hvis jeg velger å bekrefte dem separat... Jeg kan "slippe unna" med å betale 1 kroner i gebyr hvis jeg registrerer regningene samlet.

Lenke til kommentar

 

Ja fysj, tenk å måtte betale for en tjeneste man bruker.

Dersom du vil betale pr. epost, pr. snapshat, pr. nettside, pr. torrent, pr dns forespørsel etc, så ring ISP'en din, de tar sikkert imot pengene.

 

Newsflash: jeg betaler allerede en fastpris til ISP'en for å benytte tjenesten og systemene deres. "Snapchat", nettsider etc. er heller ikke produkter som er utviklet eller driftet av ISP.
Lenke til kommentar

Det er å gå baklengs inn i fremtiden å ta betalt for hver gang du logger inn i nettbanken. En merkelig filosofi egentlig. Telenor fremstår som grisk og gammeldags ved å innføre noe slikt synes jeg.

Man kan selvsagt som alternativ tenke seg til at de tok en fastpris med de ulemper det medfører for kunden.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Dersom du vil betale pr. epost, pr. snapshat, pr. nettside, pr. torrent, pr dns forespørsel etc, så ring ISP'en din, de tar sikkert imot pengene.

Newsflash: jeg betaler allerede en fastpris til ISP'en for å benytte tjenesten og systemene deres. "Snapchat", nettsider etc. er heller ikke produkter som er utviklet eller driftet av ISP.

 

Newsflash II: Du betaler også allerede for abbonomentet hos Stjelenor.

Dette blir som å gi ISP penger pr DNS, pr SMTP, pr rute etc.

Lenke til kommentar

Newsflash II: Du betaler også allerede for abbonomentet hos Stjelenor.

Dette blir som å gi ISP penger pr DNS, pr SMTP, pr rute etc.

Tøys. Står ingenting om at alle tjenester er inkludert i abonnementet. Slik er det med alle abonnement med stort sett alle tjenester. Bare fordi du har kabelTV fra Altibox betyr ikke dette at alt de kan tilby er med i prisen i abonnementet ditt. Noe er inkludert, men noe må du betale pr. bruk. Enkelt og greit. Det virker som om folk her tror at har de først fått seg et abonnement et eller annet sted så skal man ha med gratis alt av fremtidige tjenester som måtte komme, eller at prisen aldri skal forandre seg. Det hadde vært kjekt, men dessverre er det nok ikke slik bedrifter opererer. Om man tror på slikt bør man komme seg ut av drømmeland. Og det ser helt klart ut til at noen her befinner seg langt ute i drømmeland når man surt gulper opp "morsomme" fjortiss-utrykk som "Stjelenor". Hvis slikt er det eneste man klarer å bidra med i debatten, samt at "buhu, jeg får ikke produktet/tjenesten gratis lenger, møkkafirma!" så er det bedre for alle at man holder det for seg selv. Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Og det ser helt klart ut til at noen her befinner seg langt ute i drømmeland når man surt gulper opp "morsomme" fjortiss-utrykk som "Stjelenor". Hvis slikt er det eneste man klarer å bidra med i debatten, samt at "buhu, jeg får ikke produktet/tjenesten gratis lenger, møkkafirma!" så er det bedre for alle at man holder det for seg selv.

For meg kan møkkafirmaet Stjelenor ta akkurat hva pokker de vil for å lagre noe på SIM'en de gir til sine kunder, det blir ikke snakk om at jeg benytter deres tjenester. Dette på grunn av "ikke-lenger-inkludert" politikken eller, sagt på en annen måte, jeg stoler ikke på dem. Eventuelle gebyrer bør stå klart ved avtaleinngåelse, ikke ramle inn midtveis. Det Stjelenor kunne ha gjort var å ta dette med som et punkt ved nye avtaler, ved siden av prisen pr SMS og annet idioti de finner på.

Jeg reagerer på nøyktig samme måte som jeg ville ha gjort overfor en ISP som plutselig vil ha betalt 0.05 øre pr DNS oppslag.

 

Dersom du synes det er tøys å være kritisk til hva man skal forlange av leverandører så får det bli din sak. Jeg forbeholder meg retten til å kvitte meg med de dårlige leverandørene.

 

Bare det å ta betalt av innholdleverandører fordi Stjelenor's kunder benytter kapasiteten de allerede betaler Stjelenor for å benytte, er hinsides all fornuft. Ta betalt flere ganger er noe Stjelenor virkelig kan. Det ser vi. De er forøvrig nesten like bra på å ikke levere hva de lover.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ja fysj, tenk å måtte betale for en tjeneste man bruker. Hva er egentlig forklaringen til at dette skal og må være en gratis tjeneste som ingen skal betale for å bruke egentlig? Annet enn at det er digg å få ting gratis? Jævlig så sleske firmaene har blitt etterhvert.Nå skal de liksom ha ta betalt for tjenestene de leverer også!

 

Det er ikkje det at Telenor tar betalt, men at dei andre operatørane ikkje gjer det. Pr i dag, tar Telenor 249 kr for fri bruk av sms og ringing + 800MB. Og dei tar betalt for BankID. Uten å sjekke, så tør eg og tippe at Telenor har størst marknadsandel blant alle operatørar i Norge. Mindre selskap, som OneCall og Talkmore, tar 199, 50 kr mindre, for 1GB data, fri bruk av sms/ringing/mms (som telenor ikkje har). Dei tar ikkje betalt for BankID. Det er ikkje synd i Telenor i det heile tatt.

Lenke til kommentar

Det er ikkje det at Telenor tar betalt, men at dei andre operatørane ikkje gjer det. Pr i dag, tar Telenor 249 kr for fri bruk av sms og ringing + 800MB. Og dei tar betalt for BankID. Uten å sjekke, så tør eg og tippe at Telenor har størst marknadsandel blant alle operatørar i Norge. Mindre selskap, som OneCall og Talkmore, tar 199, 50 kr mindre, for 1GB data, fri bruk av sms/ringing/mms (som telenor ikkje har). Dei tar ikkje betalt for BankID. Det er ikkje synd i Telenor i det heile tatt.

 

 

Nå er det vel ingen som har påstått at det er synd i Telenor, men at det ikke er noe unaturlig at firma som har utgifter også ville tjene disse inn igjen av sine kunder. Det gjelder alle, og det er derfor en smule naivt kanskje å tro at Bank Id vil forbli gratis hos de andre operatørene enn Telenor. Spesielt siden Telenor har kommet frem til at det koster dem såpass mye at de må hente dette inn igjen med en avgift på bruken av det. Nå ser selvsagt de andre selskapene en glimrende mulighet til å "stjele" kunder fra storebror, og folk biter på. Så får man se med tiden hvor lang tid det går før også disse finner ut at de ikke vil betale kostnadene alene for dette.

 

Og har du vært kunde hos Telenor en stund er de 249,- du nevner fort nede i endel mindre. Jeg har selv dette og betaler 149,- for det i mnd.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spesielt siden Telenor har kommet frem til at det koster dem såpass mye at de må hente dette inn igjen med en avgift på bruken av det.

Mmmmm.. Omtrent som driften av SMS tidligere, det tok jo sååååå mye kapasitet og var sååååå dyrt å drifte at det bare måååååå koste noen kroner pr. stk.

 

"Melkeku" er et annet navn for det.

Lenke til kommentar

 

Det er utrolig lett for deg å si, hadde sagt opp med glede jeg om det faktisk fantes reelle alternativer for meg og mine. Nå har det seg dessverre sånn at det ikke eksisterer på det norske markedet foreløpig, så da betaler jeg heller noen kroner ekstra kontra det å bytte over til et mindreverdig løsning.

Eg skjønnar ikkje kva du bablar om. Det finst då mange mobilselskaper. Er det verkeleg noko stjelenor har monopol på som du er avhengig av?

 

Uansett så er det svindyrt å vere Stjelenor kunde heile livet ut.

 

 

Tja, er ikke mange som kan tilby meg full 4G / LTE dekning fra her jeg bor og til jobb, samtidig som de har tjenester som HD Voice, Bank ID på mobil osv.. Eneste alternative til Telenor / Djuice blir vel Talkmore, alle de andre mangler jo enten noen av tjenestene eller så bruker de ikke Telenor sitt nett så jeg mister 4G dekningen jeg har blitt så bortskjemt med å bruke daglig.

 

Netcom (Telia) og Chess benytter jo Telia (Netcom) sitt nett og her kan jeg se langt etter god 4G dekning her jeg bor, og det er heller ikke 4G dekning store deler av strekke til og fra jobb. Men de tilbyr vel begge HD Voice og Bank ID på mobil, men det er jo synd å gå ned i kvalitet på nettet bare fordi jeg er motstander av 0,49 øre per Bank ID transaksjon.

 

Tele 2 og My Call benytter begge Network Norway sitt nettverk, dette er jo det klart dårligste utbygde vi har her i landet og her vi hvertfall se langt etter noe oppegående 4G / LTE dekning der jeg oppholder meg. Her foreligger det vel foreløpig ingen HD Voice heller enda, og jeg vet ikke om de har fått på plass Bank ID for mobil i det hele og store? Mye tull med bruk av svenske simkort som har skapt mye hodebry og merkelige problemer.

 

One Call er litt spesielle, de er jo eid av Tele 2 og benytter jo hovedsakelig Network Norway nettet som er Tele 2 eid etter det jeg forstår. Men har avtaler som gir de mulighet til å hoppe på både Telia (Netcom) og Telenor sitt nett ved behov. Men er det tegn til Network Norway dekning så er det nettet du er på, du kan se langt etter 4G / LTE også her og jeg er litt usikker på hvordan det ligger an med HD Voice. De har vel også lavere prioritet på både Telenor og Netcom sitt nett enn hva Telenor, Djuice og Talkmore kunder har på Telenornettet, og hva Netcom og Chess kunder har på Netcom sitt nett så det er jo ikke en kjempe fiffig løsning.

 

 

 

Og da er det vel ikke så fryktelig mange igjen? Hva pris angår så er jo ikke Djuice noe spesielt dyrere sammenlignet med de andre? Telenor sine egne abonnementer har en lei tendens til å ha en dårlig kombinasjon hva gjelder inkludert databruk opp imot månedspris men Djuice er oftest helt på linje med Talkmore, One Call, Chess osv samtidig som jeg har vært sikret 4G / LTE dekning overalt hvor jeg befinner meg, HD Voice, Bank ID på mobil osv..

 

Så hvorfor det skal være så åpenbart at andre alternativer er så mye bedre og billigere må noen gjerne opplyse, for jeg har alltid slitt voldsomt med å se hva argumentene skal være.

Lenke til kommentar

 

Ja fysj, tenk å måtte betale for en tjeneste man bruker. Hva er egentlig forklaringen til at dette skal og må være en gratis tjeneste som ingen skal betale for å bruke egentlig? Annet enn at det er digg å få ting gratis? Jævlig så sleske firmaene har blitt etterhvert.Nå skal de liksom ha ta betalt for tjenestene de leverer også!

 

Det er ikkje det at Telenor tar betalt, men at dei andre operatørane ikkje gjer det. Pr i dag, tar Telenor 249 kr for fri bruk av sms og ringing + 800MB. Og dei tar betalt for BankID. Uten å sjekke, så tør eg og tippe at Telenor har størst marknadsandel blant alle operatørar i Norge. Mindre selskap, som OneCall og Talkmore, tar 199, 50 kr mindre, for 1GB data, fri bruk av sms/ringing/mms (som telenor ikkje har). Dei tar ikkje betalt for BankID. Det er ikkje synd i Telenor i det heile tatt.

 

For eksempel Telipol som eg sjølv brukar har HD-voice, 4G, Stjelenor dekning og bankID på mobil.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

 

Spesielt siden Telenor har kommet frem til at det koster dem såpass mye at de må hente dette inn igjen med en avgift på bruken av det.

Mmmmm.. Omtrent som driften av SMS tidligere, det tok jo sååååå mye kapasitet og var sååååå dyrt å drifte at det bare måååååå koste noen kroner pr. stk.

 

"Melkeku" er et annet navn for det.

 

 

Da sms kom (ved nærmest en tilfeldighet) var det nok ikke dimensjonert for dette på samme måte som i dag. Altså, det kostet selskapene penger å avsette kapasitet i sine nett som kunne vært brukt til andre formål for at alle skulle kunne sende og motta sms da dette tok av. I dag er nok systemene for dette dimensjonert på en helt annen måte, og selskapene har for lengst fått tilbakebetalt hva denne dimensjoneringen kostet dem. Derfor kan de også lage disse "gratis" tilbudene vi nå har.

At selskaper som Telenor både vil tjene penger og gå med overskudd burde jo ikke sjokkere noen, eller være grunn til så stor ergelse akkurat.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...