Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

De skal gjerne få sensurere for min del, men ikke når de mottar statsstøtte - det er ille nok at jeg må støtte en stat som er mot ytringsfrihet, om jeg ikke også skal støtte såkalte "journalister" som gjør det samme og som visstnok tilhører en bransje som baserer seg på ytringsfriheten.

Tiltredes. Nettaviser og andre aktører som mottar pressestøtte, får momsfritak eller andre former for støtte bør ikke uten videre kunne slette leserinnlegg. Liker de ikke det så får de finasiere seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Momsfritak, dvs at man ikke blir tvinget til å betale skatt, kan vanskelig ses på som en støtte.

Det er en særbehandling som de fleste andre bedrifter ikke får. Enten så får alle betale moms eller så får ingen gjøre det.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

De skal gjerne få sensurere for min del, men ikke når de mottar statsstøtte - det er ille nok at jeg må støtte en stat som er mot ytringsfrihet, om jeg ikke også skal støtte såkalte "journalister" som gjør det samme og som visstnok tilhører en bransje som baserer seg på ytringsfriheten.

Tiltredes. Nettaviser og andre aktører som mottar pressestøtte, får momsfritak eller andre former for støtte bør ikke uten videre kunne slette leserinnlegg. Liker de ikke det så får de finasiere seg selv.

Momsfritak gjelder kun papiraviser, ikke nettaviser.

Min holdning er at ingen aktør som opptrer i det offentlige rom bør ha anledning til å sensurere meninger som ikke er lovstridig. Poenget med ytringsfrihet er blant annet at fri meningsdannelse er en absolutt nødvendighet i et demokrati, da er det av mindre betydning hvem som sensurerer, det vil ha negativ virkning på fri meningsutveksling uansett.

Lenke til kommentar

Tusen takk for den linken, som du for øvrig ikke greide å få til helt. Det gjør deg kanskje kvalifisert til en plass under din egen idioti-paraply?

Uansett, linken illustrerer problemet. Den viser hvilke holdninger enkelte har til andres meninger. Lovfestet rett til ytring har vi nettopp for å beskyttes mot slike holdninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Momsfritak gjelder kun papiraviser, ikke nettaviser.

Min holdning er at ingen aktør som opptrer i det offentlige rom bør ha anledning til å sensurere meninger som ikke er lovstridig. Poenget med ytringsfrihet er blant annet at fri meningsdannelse er en absolutt nødvendighet i et demokrati, da er det av mindre betydning hvem som sensurerer, det vil ha negativ virkning på fri meningsutveksling uansett.

Hva med aviser som Aftenposten, VG og Dagblad? De har jo både papiraviser og nettaviser. Får de momsfritak på nettavis-delen?

Ellers er jeg usikker på hva du mener med "aktører som opptrer i det offentlige rom". Gjelder dette for eksempel private bloggere og nettsteder som diskusjon.no? For all del ikke misforstå meg, jeg er en sterk forkjemper for yttringsfriheten; men jeg forsvarer også den private eiendomsretten. Dvs at jeg forsvarer nettstedseiere sin rett til å forvalte sitt eget nettsted som de selv ønsker uten innblanding fra staten eller andre. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...