Gå til innhold

Amd eller Intel for gaming og vanlig bruk ?

myhren

Anbefalte innlegg

Hei. Eg trenger hjelp til å velge prossesor produsent, evt prossesor.

Har søkt litt rundt om og fant ut at amd er fullt brukenes og ambefalt vist en bare skal spille og vanlig internett/pc bruk. Amd er mykje billigere og med amd får en feks: asus sabertooth til 500kr billigere. Det eg lure på er: er Amd god nok til spilling og vanlig pc bruk (ikke noe redigering eller kraftig programbruk) og får me like god kvalitet på hovedkort? Koffor er brikkesett fra amd billigere enn intel sine ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amd fungerer fint det.

Har brukt både Amd / Intel her i de siste årene og generelt føler jeg at Amd gir mye for pengene, kombinerer man i dag en god Cpu med integrert grafikk så får man svært mye for pengene og bra ytelse , spesielt i spill noe Intel fortsatt ikke greier å hente inn med sine Apu'er.

Ser man bort fra Am3+ sokkelen og mer på FM2+ så får man feks denne AMD A10-7850K Black Edition + FM2+ Hovedkort til omtrent 2348 , med minne 16Gb blir total summen på 3347 så man får en del for pengene.

Tilsvarende fra Intel vil da koste 3747 (Cpu , Hk med wifi og minne) og vil ikke yte like bra i spill med mindre man kjøper et dedikert skjermkort til pcen.

Selvsagt , per dags dato vil man få best ytelse i spill og programmer med en intel løsning så lenge man har et dedikert skjermkort , men funksjonalitetsmessig så får man mye for pengene med Amd.

Lenke til kommentar

AMD er i mange tilfeller billigere, har mer enn nok kraft for de som ikke skal ha det ekstremt, men noen utgaver har en tendens til å bli varme uten bedre kjøling.

Intel ligger foran når det gjelder ytelse og effektforbruk men av den grunn er prisen justert opp.

Hvorfor prisene på hovedkortene til de forskjellige soklene er forskjellig vet jeg ikke, men jeg mistenker det har noe med at prosessoren kan gå ned i pris, og derfor være sammenlignbar med konkurentens.

Jeg har selv AMD, maskinen er nå 3 år gammel, og fungerer fortsatt utmerket i mine øyne, til å kjøre nye spill. Det er kun spill som BF3/4 multiplayer med mange spillere som drar meg ned, ellers ligger omtrent alt på skjermkortet.

Av flere grunner fikk jeg også minstebror til å kjøpe AMD etter konfirmasjonen, og han kunne ikke vært mer fornøyd; Men det skal jo ikke så mye til når han går fra Intel tokjernet fra 2005.

Lenke til kommentar

Vanlig surfing og småspill som feks CS1.6 å andre lignende spill så kan du godt gå for AMD :)

Skal du over på skikkelig spilling feks BF3/4 anbefaler jeg deg å gå for Intel. Ja, du kan fint spille med AMD CPU, men du får ikke så god ytelse i forhold til Intel :)

Kjøpte AMD oppsett til min morfar, han surfer bare på nett og laster ned filmer, å gikk da for AMD :) Tenkte 4 kjerners var et godt valg, siden han nok ikke kommer til å bytte den ut før om 10år allikevel.

Skulle jeg gått for Intel, men til samme pris, hadde han fått en 2 kjernes pentium maskin, og da følte jeg du fikk litt mer for AMD, for ting blir mer og mer optimalisert for flere kjerner :)

Lenke til kommentar

Så fort det er snakk om spill så kan man glemme en AMD APU og heller se mot bedre CPUer. Er man på budsjett så kan man velge FX 6300, hvis ikke ville jeg gått for en 4 kjerner intel. Prisforskjellen er ikke veldig stor, men forventet levetid er merkbar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AMD har et brukbart valg for en desktop: FX-6300

Dette gjelder kun hvis du har et veldig smalt budsjett og har ingen planer om å oppgradere maskinen på minst 3 år uansett hvor utrangert den blir i løpet av den tida.

Intel gir deg mer for pengene i alle bruksområder med en gang du ser på i5-prosessorer, mye av grunnen til dette er at AMDs ingeniører åpenbart ikke forstår hvordan Amdahls lov fungerer, og dermed er Bulldozer-arkitekturens prinsipp om dobbelt så mange kjerner med halvert ytelse en total skivebom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...