slikleis Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Har tenkt å bruke opptil 4500 på mitt første kamera og kunne trengt noen tips.. Jeg har sett i en del tråder her at Canon 100d blir anbefalt hele tiden.. Men Pentax K50 virker som et bedre kamera(?) - hvorfor snakker ingen om dette kameraet?? Noen rettninglinjer: - Jeg ønsker å kunne ta bilde i raw og jpg (eller tilsvarende) samtidig. - Jeg ønsker å se inn i søkeren, ikke på en skjerm på kamera. - Det må være relativt lite. - Video er uviktig. Kom gjerne med andre forslag Endret 2. april 2014 av slikleis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Dra og klå i butikken. Se hva du liker. Merket er ikke så viktig. Kikk på Pentax, Sony, Canon, Nikon, Olympus, Panasonic og Samsung. Selve merket er ikke så viktig. Alle har god bildekvalitet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hva du kjøper er også litt avhengig av hva du skal bruke kameraet til og hvor mye du ønsker å legge ned i opplæring og kjøp av ekstra objektiver og annet dill dall. Lenke til kommentar
slikleis Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Dra og klå i butikken. Se hva du liker. Merket er ikke så viktig. Kikk på Pentax, Sony, Canon, Nikon, Olympus, Panasonic og Samsung. Selve merket er ikke så viktig. Alle har god bildekvalitet. Jeg har vært i butikken og sett på et par kamera så langt (men de hadde ikke veldig mange). Jeg ønsker ikke å ha et kamera på størrelse med et kompakt-kamera, da jeg føler at jeg mister noe av fotogleden når det blir såpass smått. Jeg er enig i at merket ikke har noe å si, som er grunnen til at jeg lurer på hvorfor ingen anbefaler Pentax for eksempel Hva du kjøper er også litt avhengig av hva du skal bruke kameraet til og hvor mye du ønsker å legge ned i opplæring og kjøp av ekstra objektiver og annet dill dall. Kan du utdype er du grei? Jeg tar bilder av mennesker, natur, i parken, byliv og dyr. Det er sjeldent noe i veldig høy hastighet. Jeg vil ha mulighet til å ta store oversiktsbilder (eks klatre opp på en nut og ta bilde av en by) og makrobilder av ting som innsekt (men det blir en stund før jeg kjøper objektiver til akkurat det). Jeg merker at jeg ramser opp 'det meste' her, om du kan gi meg noen eksempler på hvorfor det er viktig å vite hva man skal ta bilde av så kan jeg kanskje forstå mer og komme med et forbedret svar. Opplæring: Rent teknisk/teoretisk blir det nok ingen problemer. Jeg ønsker å bli flink med kameraet mitt, og jeg ønsker å vite hvordan jeg kan bruke det på best måte i en hver situasjon. Det blir nok ingen kurs eller lignende, men jeg er ikke redd for å lese manualer og lignende. Endret 2. april 2014 av slikleis Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) 100D blir ofte trukket frem pga størrelsen og antallet Canonister. K-50 er et røffere kamera som tåler mye mer, har mye bedre søker, bedre knapper og hjul og en rekke andre fordeler. Veldig forenklet. Sammenligninger: - Dpreview (spesifikasjoner) - Snapsort (oppsummering) - Camerasize (størrelse) - DxOMark (sensortest) - Imaging resource (spesifikasjoner, testbilder og ordentlige bilder) Trondster: Ergonomi og utseende er bare to av mange sider ved et kamera. Mange steder i landet får man ikke en gang sammenlignet fordi butikkene har for skralt utvalg. Endret 2. april 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg er enig i at merket ikke har noe å si, som er grunnen til at jeg lurer på hvorfor ingen anbefaler Pentax for eksempel Pentax er utmerket, og har for eksempel spesielt styrke i spesielle typer objektiver - er kanskje det beste merket for små pannekakeobjektiver og værtettet optikk. Pentax blir gjerne anbefalt her inne på Akam - det er et godt merke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg tar bilder av mennesker, natur, i parken, byliv og dyr. Det er sjeldent noe i veldig høy hastighet. Jeg vil ha mulighet til å ta store oversiktsbilder (eks klatre opp på en nut og ta bilde av en by) og makrobilder av ting som innsekt (men det blir en stund før jeg kjøper objektiver til akkurat det). Jeg merker at jeg ramser opp 'det meste' her, om du kan gi meg noen eksempler på hvorfor det er viktig å vite hva man skal ta bilde av så kan jeg kanskje forstå mer og komme med et forbedret svar. Tja, objektiver foreksempel finnes i mange utførelser og prisklasser, "saueflokken" gir deg mange gode objektiver for en rimelig pris og bruktmarkedet flommer over av disse objektivene til en grei pris samt at de to store "Nikon/Canon" er de desidert største produktgruppe når det gjelder tilgang av tredjeparts-produkter. Ikke noe feil med Pentax men de er lite utbredt og skal du ha litt spesielle objektiver så pleier de og bli dyre, det er selvfølgelig ikke noe ulempe hvis man ønsker noe spesielt og vær-tett utstyr. Utifra det du skriver så burde du begynne med et kamera inkludert kid-objektivet eller et tilsvarende i noe bedre kvalitet, på kort sikt vil du nok ønske deg en telezoom og et vidvinkelobjektiv, makro blir litt mer omfattende, du må helst kjøpe noe ekstrautstyr i tillegg så som solid stativ og blits/reflektor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Prisjakt finner 106 objektiver for Pentax-kameraer (ekskludert Q- og 645-seriene) på det norske markedet og det burde holde i lange baner for de fleste. I første omgang anbefaler jeg å kjøpe medfølgende værtette objektiv(er). K-50 selges i fire pakker: - Uten objektiv - Med 18-55 WR - Med 18-55 WR + 50-200 WR - Med 18-135 WR Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Prisjakt finner 106 objektiver for Pentax-kameraer Og 1040 til Canon Lenke til kommentar
slikleis Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 Skal på en annen butikk med litt større utvalg til helga, håper å få tafset litt på disse to kameraene (og kommer da med tilbakemelding). Når dere sier at K-50 tåler mye mer, hva snakker vi egentlig om? Slag dersom man slipper sekken i bakken? Og når man sier Pentax er værtett - hva legges egentlig I dette? (En av mine mest minnerike utflukter er med vanntett kompaktkamera mens det var storm på kaien, kan veldig godt tenke meg å fotografere i regn/storm) Vil dere som har en del erfaring se forskjell på et bilde tatt med canon 100d og Pentax K50 dersom de blir tatt fra samme sted med sekunder mellomrom på en fin solskinnsdag? Eller gir stort sett alle kamera i denne prisklassen den samme bildekvaliteten? Takk for alle svar så langt, gleder meg veldig og er litt redd for å gjøre et feilkjøp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Prisjakt finner 106 objektiver for Pentax-kameraer Og 1040 til Canon Lykke til med gaffatapen, for det trenger du for å få festet 817 av de til et Canon-kamera. Jeg har mistet litt tellinga, men jeg har ca 10 objektiver og skjønner ikke helt hvem som synes 106 er for lite. Gjør du? Jeg hadde strengt tatt klart meg fint med 5-6. slikleis: K-50 har slagfast plast rundt en stålramme. Det både føles, høres og er solid. Canon 100D har tynnere og glattere plast uten stålramme. Bruk knoken på det så hører du omtrent samme lyd som på en tupperware matboks. Det som menes med værtetting er en rekke forseglinger som skal begrense vannskader. Det anbefales likevel ikke å ta det med på svømmetur. Men et regnskyll og en dusj skal gå greit så lenge man bruker værtett optikk og ikke får vann inn når man skifter optikk, batteri eller minnekort. Men unngå saltvann, wiskey, shampo og sånt. Nyser du hardt på et Canon 100D så kan du vinke farvel til garantien. Mulig det tåler 10 nys for alt jeg vet, men det er det ingen garantier for. Så vidt jeg husker skal man også unngå å bruke Canon 100D i minusgrader. Pentax K-50 er garantert ned til -10 C og tøffe praktiske tester av forgjengerne i blant annet Antarktis har vist at de tåler å bli brukt i langt lavere temperaturer enn det. Nei - jeg tviler på jeg klarer å skille på bildekvaliteten. Stort sett alle kamera gir mer enn god nok bildekvalitet på solskinnsdager. Mulig jeg hadde klart å gjette riktig over 2 av 3 ganger dersom jeg fikk vri, vrenge og pikselmyse på råfilene til 100D og K-50 Lightroom. Endret 2. april 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Nyser du hardt på et Canon 100D så kan du vinke farvel til garantien. Mulig det tåler 10 nys for alt jeg vet, men det er det ingen garantier for. Det er bare pisspreik, nå får du slutte og slenge dritt om ting du ikke har peil om. Ingen speilrefleks tåler og falle i bakken, noen ganger går det greit og andre ganger ikke sånn er det bare. TS, skal du ha det beste kameraet mot naturens elementer er Pentax bra, men du må også påse at objektivet/ene også er værtette. Endret 3. april 2014 av Nautica 1 Lenke til kommentar
slikleis Skrevet 3. april 2014 Forfatter Del Skrevet 3. april 2014 Jeg er veldig forsiktig med alt jeg har av utstyr, så slag/fall tviler jeg på at vil forekomme. Det jeg egentlig prøver å komme til buns i er hvor mye et kamera egentlig tåler, da det virker som om de er veldig skjøre.. Man tar altså ikke kamera med seg uten polstret og vanntett sekk? Mister litt av den friheten jeg ser for meg (men kanskje jeg bare overanalyserer her). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Jeg har mistet kameraer noen ganger i bakken men har vært heldig alle ganger og ikke ødelagt noe, men som jeg sa over man er sikkert ikke like heldig hver gang, det er helst innvendig lukkermekanisme, speil og mattskive som blir feil-kalibrert med slag og skjerm kan ryke, men oftest er det objektivet som tar støyten og de billigste objektivene tåler veldig lite. Det jeg har gjort på de siste kameraene er og tegne en såkalt supersikring hos forhandleren, selv om den koster noen kroner dekker det alt av ødeleggelse og du får reparert/nytt kamera sålenge du kan ta med det ødelagte kameraet til forhandleren. Endret 3. april 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Ingen speilreflekser skal tåle å falle i bakken, men noen har større sannsynlighet for overlevelse enn andre. Tunge pressekameraer ser ut som de har ramlet i bakken utallige ganger etter noen års bruk, og tåler som regel det, men kameraer i denne klassen tåler klart mindre. Det er likevel forskjell på "yoghurtbegere" og røffere modeller i forbrukerklassen. Ikke bare rent intuitivt fra beskrevet konstruksjon, ekko når man kakker på det og sånt, men også i praktiske erfaringer. Nå har ikke jeg mistet et kamera i bakken ennå men har hørt og lest noen beskrivelser. Skjøre modeller kan knekke rundt objektivfestet av et uheldig fall fra hoftehøyde på hardt underlag. Andre vanlige skader er sprekker, avskallet maling, batteriluker som faller av og blitser som kiler seg eller knekker. Røffere modeller som Canon 7D, Nikon D300, Pentax K-50 og lignende tåler nok i snitt en del mer selv om det ikke er noen garantier. Det skulle ikke forundre meg om overlevelsen er over 90% for ett fall fra hoftehøyde og 50% for et fall fra hodehøyde. Tilsvarende tall for ikke røffe modeller som Canon 100D, Nikon D3300 og Pentax K-r tror jeg er under 50% for hoftehøyde og under 10% for hodehøyde. Rene spekulasjoner selvsagt siden jeg ikke har noe som helst vitenskapelig testgrunnlag å basere det på. Fall mot bakken kan også ødelegge objektivet. Som regel ved at fokusmekanismen eller zoommekanismen kiler seg eller at filterringene blir ødelagt. Er du riktig uheldig knuser filteret samtidig som det kiler seg fast. Frontglasset på objektivet er tykt og tåler utrolig mye så det knuses neppe med mindre du går inn for det. Andre ting ryker nok lenge før det. Riper kan man alltids få, men det er som regel bare i antirefleksbelegget. Riper påvirker ikke bildekvaliteten nevneverdig. Solblender (plastringen fremme på objektivet) reduserer kraftig faren for fallskader på objektivet, samtidig som det forhindrer strølys og forbedrer kontrasten. Anbefales brukt så ofte som mulig. Når det kommer til vann så var det et par youtubevideoer med forgjeneren Pentax K-7 som gjennomgikk ganske mye med en soldat i Afghanistan. Sandbad og dusjing. Andre videoer viser K-5 bli holdt under springen lenge. K-50 og K-500 har omtrent samme chassi og innmat som K-5, men K-500 mangler gummipakningene som gjør det værtett. K-5 har i sin tur samme chassi som den ennå eldre K-7. Den nyere K-3 har en ny og revisjon av chassiet med forbedret både støtmotstand og vannmotstand. Får du en brottsjø over kameraet ville jeg tørket av det med et håndkje/klesplagg og skylt det under rennende ferskvann. Salt kan potensielt sette i gang korrosjon. Såpevann har lavere overflatespenning og trenger derfor lettere forbi forseglinger så det ville jeg også vært forsiktig med og skylt kameraet i rent vann før det ble tørket. Og selvsagt ikke åpne noen luker eller ta av objektivet før det er skikkelig tørt. Jeg har brukt snø som stativ mange ganger og har ingen betenkeligheter med det. Fotografering i regn og snøstorm gjør jeg også men prøver å skjerme det litt med jakka og tørke av det så det ikke står vått lenge. Jeg har hørt om et Pentax K-7 som ble med på kanovelt og det gikk ikke så bra. Skal du ut i kano er det lurt med glidelåspose rundt kameraet. Skal du klatre i fjell eller hugge deg gjennom kratt og jungel er det lurt med helt vanlig polstret fotobag. Andre forsiktighetsregler er å unngå grisete barnefingre, gjørmesprut, matlagingssprut osv fremme på objektivet. Forsøk på å fjerne fett med såpemidler det kan i verste fall ødelegge antirefleksbelegget og gi permanent dårligere bildekvalitet, særlig i motlys. Et beskyttelsesglass (UV) kan forhindre det, men det har igjen sine negative effekter så det bør ikke brukes når det ikke er behov for det. Klissete substanser som brus kan få knapper, hjul og objektivringer til å kile seg eller bli trege. Er uhellet ute er det best å skylle det under springen. Lenke til kommentar
tow Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Jeg er veldig forsiktig med alt jeg har av utstyr, så slag/fall tviler jeg på at vil forekomme. Famous last words? Jeg er også forsiktig med utstyr, men det har ikke forhindret at kamera går i bakken. Den ene gangen var det en D300S som stod på stativ på nyttårsaften. Et digert bakkebatteri gikk i lufta og fyrverkeri smalt i alle retninger, Forståelig nok forårsaket dette generell panikk, og en av ungene løp stativet over ende. Exit D300S. Den andre gangen var det D700, som jeg bar i en polstret veske. Vått fjell med mose er glatt ... Kameraet i bakken med 90 kg mann over seg, og bøyd blitssko som resultat. Kameraet fungerer utmerket fremdeles, men som sagt er den ene siden av blitsskoen bøyd inn, selv om innstikksbeskyttelsen var på plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå