Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har altibox fiber også har jeg en nettverkssvitsj (en slik en https://www.elhandel.no/products/patchp-10-12port-utp-k5e) problemet er at det bare er en utgang fra altibox'en og jeg vil ha nettverk til litt flere kontakter enn det. Det er lagt opp stjernenett ut fra svitsj'en. Så det jeg trenger er en svitsj eller hub til slik at jeg får grenet ut fra altibox saken og inn på den jeg har.

Skulle helst hatt ett 10" panel slik at jeg kan montere den ved siden av og bare bruke korte svitsjekabler mellom dem så jeg får nett der jeg trenger det.

Jeg kan ikke mye om dette her så litt hjelp hadde jeg satt stor pris på!

Før noen foreslår at jeg skal snakke med dem som har montert så har jeg allerede gjort det! De kunne like mye hvis ikke mindre enn meg og var ikke mye til hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, det du har er ikke en svitsj men et patchepanel. Det er en stor forskjell på dette.

Hvis jeg forstår deg rett er det slik i dag: Det går kabler fra patchepanelet til forskjellige steder i huset som ender i nettverksuttak. Du har en kabel fra fibermodemet som du bytter plass på i patchepanelet avhengig av hvor du skal ha nett.

Som du skriver trenger du en switch. Tror ikke det finnes så mange switcher som passer til 10" rack - kun 19". Det finnes derimot hyller/festebraketter for rack som du kan feste switchen du kjøper i, for å få den i racket.

Når det gjelder switchen du kjøper så kan du bare ta den billigste gigabit-switchen du finner, som har nok porter.

Du kabler da kabelen fra modemet inn i en av portene på switchen, også kabler fra de forskjellige uttakene på patchepanelet inn på portene i switchen.

Du burde egentlig ha en router imellom modemet og switchen, hvis ikke får du samme IP på alle enhetene som er koblet til og da blir det krøll, ofte kan ikke mer enn én enhet være på nett på en gang og da er poenget borte. Eventuelt kan du kjøpe kun en router og droppe ekstern switch hvis 4 port er nok for deg (de fleste routere har switch med 4 porter innebygget)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Det du har, er et patchepanel, ikke en switch... Det du trenger, er en skikkelig router og eventuelt en switch hvis du har behov for mer enn 4 porter...

Start med å kjøpe deg en Asus RT-AC66U, eller bedre, og bridge hjemmesentralen din så du ikke får dobbel NATing... Uansett, så er hjemmesentralene til Altibox drit dårlige og duger kun som rene modem... Men med tidligere nevnte router, så kan du droppe hele hjemmesentralen og kun bruke routeren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...