Gå til innhold

VLAN-oppsett av HP Procurve2524 (med consol)

Anbefalte innlegg

hei.

vi har planer om å leie ut noen lokaler som deler en stk fiber-linje fra NTE.

de har sluttet med Cisco-switch tydeligvis. så vi fikk utlevert nyeste hjemmesentral.

oppsettet ser nå enkelt ut.

men er det noen som har tips/walktrough

på hvordan f.eks. 4stk VLAN ikke ser hverandre men har internett tilgang fra NTE sitt accesspunkt?

jeg har prøvd litt på trunking osv... men får Ikke opp noen IP fra nte

WEB-Interface er også heeelt på trynet. noe om språkstøtte i Java(?)

så alt skjer via Consol :-P

post-25318-0-66562400-1396441036_thumb.png

Endret av Alte-to
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ser at det var tynt med svar her. Har egentlig ikke nok kontroll på dette til å gi deg en fullstendig løsning.

Hvis det er slik at NTE kun gir deg 1 ip, tror jeg ikke du kan løse det uten en router.

Løsningen er trolig å sette NTE modem i bridge mode (kan gjøres ved å logge inn på NTE sine sider), og sette inn en router mellom NTE hjemmesentralen og switchen din. Deretter må det lages 4 IP net og NAT'e disse mot den ene ip'en til NTE.

Veldig interessant å høre om du fant fram til en annen løsning selv.

Endret av Hareide
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

All den tid HP2500 ikke kan rute (Det er en lag-2 svitsj), så kan du ikke gjøre som du ønsker uten å blande en ruter inn i oppsettet.

Om du finner deg en ruter med VLAN-støtte, så kan du koble denne til svitsjen med en port, og la den ta seg av ruting mellom de 4 nettene og internett. Svitsjen støtter å deles opp i logiske deler (VLAN), men den kan ikke styre noe trafikk mellom VLAN-ene.

Jeg kan forøvrig gi forslag til config og vas, men er foreløpig lite vits da du ikke har utstyret til det du vil tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...