Gå til innhold

[Løst] Kjøp av MacBook Pro - tips & råd ønskes

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på jakt etter ny bærbar, og har kommet frem at jeg skal hoppe over til Mac'ens verden, men ikke bestemt meg for modell enda.

Ser f.eks at Komplett og MPX har flere modeller som jeg antar de har konfigurert/oppgradert selv, basert på eldre modeller. Er det noen som har erfaring med, eller vet om det er spesielle ting man bør være obs på med disse vs nye maskiner?

Bruksområde: Hovedsaklig hjemme i egen stue, nettsurfing, film/musikk, bilder, men ikke gaming. Vil også være med på tur/hytte o.l.

Usikkerhet står hovedsaklig på:

I5 vs I7 prosessor.

13,3" vs 15,6"

Kanskje et dumt spørsmål: Har alle 4.gen MBP den nye Haswell-prosessoren?

Jeg har kommet frem til at Retina, 8GB RAM og min. 128 SSD (helst 256 SSD) disk absolutt bør være på plass, slik at den har en fremtid.

Budsjett: Ca 13.000,-

Hvor stor forskjell er det på en 2 kjerners I5 vs 4 kjerners I7? Er det verdt prisen å gå opp til ca 15.500,- for å få den siste modellen av 15,6"

Setter stor pris på alle gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://buyersguide.macrumors.com/

Som du ser er det over 2 år siden macbook pro først kom ut. Så du bør nok heller vurdere retina display.

Skal du jobbe med tyngere videoredigering av 4k matrialet, samt også en del bilderedigering, så vil nok en i7 lønne seg, hvis ikke vil i5 holde.

13,3 vs 15,6 er jo ikke akkurat så stor forskjell, snakker kun om 2.3 tomme = 5,8 CM større.

Alle med Iris Pro 5200 har 4 gen intel prosessor altså Haswell.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei LMH1 og takk for svar.

Var kanskje litt uklar eller mix av begreper. Det blir Retinaskjerm og vurderer ikke noe som er 2 år gammelt :)

Når det gjelder størrelsen, så er det litt i forhold til pris, da f.eks 15,6" ligger på 16.990,- på Apple (15.490,- flere steder), men med lavere pris på de egenkonfigurerte til MPX/Komplett.

Havner trolig på en 13,3" I5 2.4GHz 8GB 256SSD som MPX har til 11.990,- som bør være god nok for mitt bruk :)

https://www.mpx.no/apple-macbook-pro-13-retina-display/800766

Lenke til kommentar

Ulempen med den modellen er rambrikkene er loddet, som gjør det umulig å få mere ram.

Samt at PCI-E basert SSD disker er også veldig vanskelig å få tak i, men bortsett fra det er maskinen sikkert greit. Så med mindre du vurderer USB3 harddisk eller minnepenn til musikk og filmer kan det være greit å vite.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Med PCIe SSD så får du veldig høy ytelse, slik at det går fint med "bare" 8GB RAM (snakker av personlig erfaring, har modellen over med 2,6GHz i5 og 512GB SSD).

Opplever aldri at maskinen blir treg og savner aldri mer RAM. Selv under spilling og videoredigering.

Den største grunnen til å velge 15,4" slik jeg ser det, er å evt. gå for kraftigere GPU i form av modellen med GTX 750. Men denne koster til gjengjeld nærmere 20 lapper.

Iris 5100 holder faktisk til en del spill. Jeg kan spille Diablo 3 og Sim City ganske bra med en del innstillinger over low uten alt for dårlig fps. Klart, det er bare å glemme å spille i native oppløsning.

Lenke til kommentar

Med PCIe SSD så får du veldig høy ytelse, slik at det går fint med "bare" 8GB RAM (snakker av personlig erfaring, har modellen over med 2,6GHz i5 og 512GB SSD).

Opplever aldri at maskinen blir treg og savner aldri mer RAM. Selv under spilling og videoredigering.

Den største grunnen til å velge 15,4" slik jeg ser det, er å evt. gå for kraftigere GPU i form av modellen med GTX 750. Men denne koster til gjengjeld nærmere 20 lapper.

Iris 5100 holder faktisk til en del spill. Jeg kan spille Diablo 3 og Sim City ganske bra med en del innstillinger over low uten alt for dårlig fps. Klart, det er bare å glemme å spille i native oppløsning.

Takk for svar. Jeg har helt glemt å avslutte tråden, da jeg fikk levert min nye MBP i denne uken :)

Endte opp med en 13,3" med I5 2.4 GHz, 16 GB RAM og 256GB SSD. Kun fått lekt meg litt så langt, men er strålende fornøyd. Den er kjapp og tilnærmet lydløs (har dog ikke kjørt noe tungt). Angrer ikke et sekund :green:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...