Gå til innhold

Har byggebransjen en ting eller to å lære av offshorebransjen?

Anbefalte innlegg

I dag leste jeg at en byggekran hadde veltet og knust noen biler i Nordland.

Deja vú.

Dukker det ikke opp slike nyheter minst en gang i måneden? At kraner eller stilas velter?

Et kjapt googlesøk bekreftet at det stadig vekk er nyheter om dette.

Nå forstår jeg at kraner og stilas er midlertidige oppføringer, men i offshorebransjen hadde hoder trillet som bowlingkuler om samme statistikk hadde vært aktuell.

Er det en "shit, la gå"-kultur i byggebransjen, blandet med dårlig tid og sviktende ansvarslinjer?

I offshorebransjen har de løst dette på en enkel og effektiv måte: Operatøren [Edit: En operatør er bedriften som eier oljefeltet] har alt ansvaret hvis noe går galt. På denne måten blir operatøren veldig motivert på at alle rutiner og sikkerhetsbarrierer er på plass, at ting er planlagt, signert og trippelsjekket etc. Dette er svært skadeforebyggende.

I Norge blir dette f.eks byggherren.

Hadde det hjulpet om byggherre eller ansvarlig utbygger måtte påta seg alt ansvar, økonomisk og i de verste sakene personlig, ved ulykker?

Jeg vil nemlig ikke være den som dør eller mister noen venner fordi et stilas velter en vakker dag.

At det hele tiden skjer synes jeg vitner om en bransje om lukker øynene og gir blaffen siden det "alltid går bra".

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger.

Grunnkostnaden for å gjøre noe som helst er ekstremt høyt på alt i offshorebransjen, og driftsinntektene er såpass høye at å stå stille ikke er ett alternativ. Koster ikke like mye å la polakkene sitte på brakka en dag eller to, men å trippelsjekke alt med eksperter blir dyrt hvis du skal gjøre det hver gang.

Tipper det er billigere å knuse litt biler eller betale ut en invalidforsikring i ny og ne enn å innføre 0% feilrate.

Lenke til kommentar

Ja, du har et godt poeng her.

Dog kan en mer sikkerhets- og konsekvensorientert kultur / tankesett være ganske billig å innføre.

For strenge bøter vil kanskje bare få de minste bedriftene til å legge inn årene når de dummer seg ut.

Og deretter starte på nytt igjen.

Lenke til kommentar

Det er mye cowboyvirksomhet i bygg og anleggs-bransjen. Jeg er helt sikker på at de har mye å lære av offshorebransjen, selv uten å gå i nærheten så kostbart til verks. Hadde de brukt en tiendel så mye på kontrollrutiner som offshorebransjen gjør så er jeg sikker på at ulykkesfrekvensen hadde blitt dramatisk redusert. Det gjelder ikke bare personsikkerhet men også økonomisk sikkerhet.

Lenke til kommentar

Hadde det hjulpet om byggherre eller ansvarlig utbygger måtte påta seg alt ansvar, økonomisk og i de verste sakene personlig, ved ulykker?

Hva med å ansvarliggjøre det individet som forårsaket ulykken (som oftest en arbeider)?

Klart det er neppe like populært som å bøtelegge den "rike" eieren som ikke var direkte involvert.

Lenke til kommentar

Hva med å ansvarliggjøre det individet som forårsaket ulykken (som oftest en arbeider)?

Klart det er neppe like populært som å bøtelegge den "rike" eieren som ikke var direkte involvert.

Så om en stakkars arbeider ikke har fått den kursingen eller tiden han trenger, så skal han få hele smellen?

Ansvaret sitter alltid på toppen. Ikke på bunnen.

Lenke til kommentar

Så om en stakkars arbeider ikke har fått den kursingen eller tiden han trenger, så skal han få hele smellen?

Så om en arbeider skyter og dreper en annen arbeider med spikerpistol i en krangel så sitter altså ansvaret på ett eller annet kontor langt unna hendelsene.

Jaja, det er vel slik den er denne kampen mot kapitalistene, gi dem skylda for alt som skjer og unnskyld arbeiderne alt de gjør. ;)

Lenge leve sosialismen 00ae382a45.gif

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så om en arbeider skyter og dreper en annen arbeider med spikerpistol i en krangel så sitter altså ansvaret på ett eller annet kontor langt unna hendelsene.

Jaja, det er vel slik den er denne kampen mot kapitalistene, gi dem skylda for alt som skjer og unnskyld arbeiderne alt de gjør. ;)

Drap er du idag ansvarlig for selv.

Lenke til kommentar

Har ikke god nok innsikt i byggebransjen til å svare på spørsmålet dessverre, men at byggherren har påtatt seg ansvaret for jobben er ganske vanlig. Han har derfor også ansvaret for å ansette kompetent arbeidskraft og gi de forutsetningene til å kunne utføre arbeidet i form av verktøy og opplæring, slik jeg forstår det.

Som sagt, dette er bare slik jeg forstår det, aner ikke om det er vanlig praksis.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor langt ansvaret strekker seg.

Når en ulykke i trondheim førte til at en bro kollapset under støping så var det Reinertsen som fikk fokuset mot seg, selv om det var en liten underleverandør som hadde stått for forskalingsarbeidet (det var dette som var for dårlig sikret).

Så noe er jo muligens allerede på plass.

Men slik jeg kjenner offshorenæringen så infiltrerer operatøren alle steg under seg i næringskjeden for å være hundre prosent sikker på at alt er som det skal. Slik er det kanskje ikke i byggebransjen hvor de tar ting for god fisk eller ser i en annen retning til noe går galt.

Lenke til kommentar

Vel Twinflower foreslår at byggherre påtar seg ALT ansvar for det som skjer, uansett hvem som forårsaker skaden. Dog er vel dette allerede tildels vanlig praksis i Norge, eller?

Ut i fra første posten har jeg inntrykket av det motsatte. EN operatør er en ansatt.

Mi mistake. Det Twinflower sier stemmer uansett ikke. En ansatt får fyken dersom han tar snarveier.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Vel Twinflower foreslår at byggherre påtar seg ALT ansvar for det som skjer, uansett hvem som forårsaker skaden. Dog er vel dette allerede tildels vanlig praksis i Norge, eller?

Ut i fra første posten har jeg inntrykket av det motsatte. EN operatør er en ansatt.

I oljebransjen er en operatør den som eier selve oljefeltet, men skjønner forvirringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...