Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Særlig uavhengig stilling

xibriz

Anbefalte innlegg

Ta følgende scenario:

- Din jobb har fleksitidsordning med kjernetid (9-15)

- Overordnet prioriterer dine arbeidsoppgaver

- Lønnen din er akkurat på gjennomsnittet

- Mye arbeid må påberegnes i perioder

- Du jobber mye selvstendig og har ansvaret for 1/4 av den totale produktpakken

- Du har høy spesialisert utdanning, og er veldig kompetent og selvstendig

Dette er da ikke en særlig uavhengig stilling som gir fritak for overtid? Eller tar jeg feil?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Særlig uavhengig stilling

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger.

Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

• arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.
  • arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten.

Arbeidstakere som er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene har på samme vilkår som andre arbeidstakere rett til redusert arbeidstid og fritak fra nattarbeid.

Kilde arb. tilsynet.

Det er vel allment kjent at de aller fleste som har en slik klausul i kontrakten sin bare er for at arb. giver skal unngå å betale overtid, men reglene er ganske klare.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ta følgende scenario:

- Din jobb har fleksitidsordning med kjernetid (9-15)

- Mye arbeid må påberegnes i perioder

- Du jobber mye selvstendig og har ansvaret for 1/4 av den totale produktpakken

- Du har høy spesialisert utdanning, og er veldig kompetent og selvstendig

Dette er da ikke en særlig uavhengig stilling som gir fritak for overtid? Eller tar jeg feil?

Du tar ikkje feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Disse punktene tror jeg er de mest vesentlige når det gjelder vurderingen at dette ikke er en særlig uavhengig stilling. Overordnet har selvsagt noe de skulle sagt, men om de detaljstyrer oppgavene dine så er det ikke snakk om en særlig uavhengig stilling.

Du bør også sammenligne lønnen med tilsvarende arbeid med overtidskompensering. Den bør ligge høyere, ellers er det ikke urimelig å anklage arbeidsgiver for å utnytte deg. Og jeg tror det er arbeidsgivers ansvar å bevise/sannsynliggjøre at stillingen er særlig uavhengig.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg vil si at det faktum at det praktiseres en kjernetidsordning som gjøres gjeldende for deg nok er det momentet som senker "særlig uavhengig"-argumentet for meg. Arbeidstilsynet legger i sin praksis vesentlig vekt på i hvilken grad du selv kan bestemme når du utfører arbeidet. Det at du utfører arbeidet når kunden har behov for at arbeidet blir utført er ikke til hinder for "særlig uavhengig"-status, men hvis du er pålagt fysisk oppmøte i en definert kjernetid så styrer du ikke så veldig mye av din egen arbeidsdag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig. En enkel test - som jeg ikke vet om arbeidstilsynet ville vært enig med meg i - er å vurdere om du realistisk kunne blitt borte noen dager om du i en periode ikke hadde noe å gjøre.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...