Gå til innhold

Psykologi årsstudium

Anbefalte innlegg

Hei!

Da har jeg søkt på årsstudiumet i psykologi og har noen spørsmål som kanskje noen kan hjelpe meg med.

Jeg vet allerede att det er nærmest "umulig" å komme inn på profesjons-studiet etter fullført årsstudium, så det er helt unødvendig å si.

Nå som dette er sagt, så lurer jeg på om det er noen som har tatt dette kurset før og som har litt innsikt i hva jeg burde lese på før jeg starter på studiet. Jeg har tenkt å "studere" på egenhånd før jeg begynner til høsten, slik at jeg har en grunnleggende kunskap innenfor fagfeltet.

Jeg har brukt 2 sider sålangt (denne og denne) og lest boken: Psykologi: en introduksjon av Frode Svartdal. På dette stadiet er alt meget grunnleggende og for den saks skyld interessant, men er det noen andre fine sider jeg burde kjike meg inn på?

P.S: lesestoffet må være på engelsk eller norsk.

-Salemonsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags mål har du med å ta årsstudiet?

Om du satser på perfekt snitt / mulighet til å komme inn på profesjonsstudiet, så er det ikke psykologi du bør lese på forhånd - da bør du heller fokusere på ting som gjør det enklere å få til gode resultater når du først kommer igang. Studieteknikk og effektive arbeidsmåter kan læres, og kommer godt med om du vil satse høyt.

Om målet er kun å studere noe interessant, så er du godt på vei - start med det grunnleggende, og nøst etter interesse.

Lenke til kommentar

Hvilket universitet er det du tenker deg? UiB siden du nevner opptak til profesjon? Ta deg en tur inn på nettsidene til skolen du har søkt, sjekk opp fagene du skal ha og les pensumbøkene. Det er ganske mange sider du skal gjennom i løpet av året, så det er sikkert ikke dumt å ha lest noe av det en gang før du begynner hvis du har tid til det. Dette er for eksempel pensumet i PSYK100 ved UiB: https://miside.uib.no/fs-cron/download/115767028/PENSUM_VÃ%C2%85R_2014_PSYK100_.pdf

Lenke til kommentar

Hva slags mål har du med å ta årsstudiet?

Om du satser på perfekt snitt / mulighet til å komme inn på profesjonsstudiet, så er det ikke psykologi du bør lese på forhånd - da bør du heller fokusere på ting som gjør det enklere å få til gode resultater når du først kommer igang. Studieteknikk og effektive arbeidsmåter kan læres, og kommer godt med om du vil satse høyt.

Om målet er kun å studere noe interessant, så er du godt på vei - start med det grunnleggende, og nøst etter interesse.

Håper selvfølgelig på ett perfekt resultat slik at jeg kan gå videre med profesjonsstudiet, men dog virker bachelor->master også meget interessant. Hvis du vet av noen gode sider for diverse studieteknikker o.l hadde dette blitt satt pris på.0

Hvilket universitet er det du tenker deg? UiB siden du nevner opptak til profesjon? Ta deg en tur inn på nettsidene til skolen du har søkt, sjekk opp fagene du skal ha og les pensumbøkene. Det er ganske mange sider du skal gjennom i løpet av året, så det er sikkert ikke dumt å ha lest noe av det en gang før du begynner hvis du har tid til det. Dette er for eksempel pensumet i PSYK100 ved UiB: https://miside.uib.no/fs-cron/download/115767028/PENSUM_VÃ%C2%85R_2014_PSYK100_.pdf

Jeg har søkt meg inn i Tromsø pga Nordlandskvoten de har ved UiT, derav en større mulighet for å komme seg videre til profesjons-studiet, men jeg vil tro UiTs årsstudium og UiBs årsstudium har samme pensum(?)

Lenke til kommentar

Samme pensum tror jeg ikke du skal satse på, det er ofte veldig ulikt mellom utdanningsistutisjonene. Men har du søkt UiT så er det jo bare å gå inn på nettsidene der og sjekke opp pensumlister. Og det som er nevnt angående studieteknikk er veldig viktig. Å studere er noe helt annet enn videregående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...