Gå til innhold

Nå begynner 4K-skjermene å bli rimelige

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke noe om Macbook men vanlige DP-porter skal takle både oppløsningen og oppdateringsfrekvensen.

Om OS og drivere støtter det er sikkert mer variabelt. Ytelsemessig kan du nok også få noen utfordringer i en del programmer og spill selv om DP-porten takler det.

Lenke til kommentar

DP1.2 støtter kun 4K@60Hz ved bruk av MST (Multi-stream transport). Dermed vil grafikkortet teknisk sett oppfatte skjermen som 2 separate monitorer og det er opptil grafikkortdriveren å flette bildet sammen og for skjemen til å spiltte bildestrømmene til ett bilde på panelet. Det er flere problemer med dette:

1. Driverimplementasjonen er ikke perfekt verken hos nVidia eller hos AMD.

2. Etterprossesering i skjermen fører til økt input-lag.

Dermed er ikke dette noe alternativ til en god spillskjerm, og det vil heller ikke være noen aktuelle 4K-alternativer for spilling før Displayport 1.3 og/eller HDMI 2.0 kommer ut.

I og med at skjermen ikke har IPS-panel (eller bedre) kan den heller ikke brukes til foto/film (de bruker nok dithering/frame rate control for å oppnå det store fargerommet + bruk av MST tyner ut all båndbredde fra DisplayPort som det er, ikke plass til flere bits for bedre farger).

Jeg ser for meg et bruksomrråde som kunne dratt nytte av skjemen likevel, nemlig avansert kontorbruk/programmering pga den store oppløsningen - den kan kanskje erstatte et multimonitor-oppsett i disse tilfellene, og da vil prisen også være ganske snill, tenk 4x2000kr (1080p) mot 5000kr (4k).

Jeg venter nok til å oppgradere fra 2x Dell U2412M til én 4K-skjerm når det enten kommer ut 4K @ 120Hz TN eller 60Hz IPS med god input-lag/G-sync, og det skjer ikke før Displayport 1.3 og/eller HDMI 2.0, som sagt. Noen år til skal det nok ventes, grafikkortene må gjerne bli enda litt raskere :)

TL;DR - MST for 4K@60Hz = no-go for gaming. Kontor/programmering er den OK for.

Lenke til kommentar

Skjermkort med 2 eller flere DP-porter støtter ikke nødvendigvis full båndbredde på alle så i verste fall trenger du 3 skjermkort, ett til hver skjerm.

Blir spennende å se om man kan klare seg med én slik: Radeon R9 295X2.

Har dog en lei følelse av at man blir forsøkskanin. Skjermer som egentlig er bygget opp av to skjermer, og et skjermkort som egentlig er bygget opp av to skjermkort ..., what could possibly go wrong?

• Liker 1
Lenke til kommentar

"4K-oppløsningen betyr at hele 3840 x 2160 piksler sammen danner et bilde som er like detaljert som fire full-HD-bilder"

3840 x 2160 = 8.294.400 pixler

3840 x 2160 = 1920*1080*4. Ser ut som om artikkelen har rett?

"Skjermpanelet har en kontrast på 1000:1 og kan vise én milliard farger samtidig"

Trenger man ikke minimum 1 milliard pixler hvis man skal vise 1 milliard farger samtidig? ;)

Skjermens pixler kan hver for seg anta vilkårlige farger fra et rom bestående av 1 milliarder farger. Litt knotete i en kort artikkel?

-k

Lenke til kommentar

Knut, artikkelen har rett i antall pixler, men derfor går det ikke helt opp å vise "en milliard farger samtidig".

Veit dette er superpirkete, men rett skal være rett.

Gjelder å sette litt krav til journalistene så de er tydelige og presise i sitt språk ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

TN-panel er ikke noe særlig for foto uansett om det er 10 bit eller 4K. IPS, IGZO eller OLED gir mye bedre fargegjengivelse for foto.

En annen ting er at pikseltettheten på denne tilsvarer FullHD på 14". Det er etter min mening unødvendig tett for normal sitteavstand. Jeg ville heller hatt 3840*2160 på ca 32-38 tommer. Altså større dekning av synsfeltet på bekostning av pikseltettheten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

TN-panel er ikke noe særlig for foto uansett om det er 10 bit eller 4K. IPS, IGZO eller OLED gir mye bedre fargegjengivelse for foto.

En annen ting er at pikseltettheten på denne tilsvarer FullHD på 14". Det er etter min mening unødvendig tett for normal sitteavstand. Jeg ville heller hatt 3840*2160 på ca 32-38 tommer. Altså større dekning av synsfeltet på bekostning av pikseltettheten.

Noen anbefalinger? Skal kjøpe en 10 bits 4K skjerm for foto. Tar gjerne imot innspill.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

Tester (som f.eks: http://www.ubergizmo.com/2014/03/hands-on-samsung-ud590-review-a-lean-mean-4k-monitor/ )

gjort på denne monitoren viser at den kommer helt greit ut på bilde kvalitet, men selvsagt kan den ikke måle seg med proff segmentet, men ikke alle trenger proff kvalitet på bilde. Bare det å ha en monitor som støtter 4K og 10 bit gjør i det minste at du kan jobbe med materiell som krever dette. Da anbefaler jeg å ha 2 monitorer. Én monitor for høy kvalitet og en som viser 4K. Da kan du slippe unna med ca 10 lapper. Alternativt kan man kjøpe en proff 4k monitor for det dobbelte av prisen.

Jeg er dessverre klar over at vi ikke er der enda at vi kan få 4k 10 bits monitorer for 5-6 lapper med ekstrem høy bildelkvalitet, men det kommer garantert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...