Gå til innhold

Hvordan bør jeg trene ?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå følgt stronglifts programmet, jeg har økt drastisk på knebøy tok bare 50 kg nå klarer jeg å ta 80-90 kg. Markløft har jeg tatt 120kg før, men tar akkurat nå 90 kg. Er 178 høy og veier 75-76 kg. Mitt mål er å veie 80-82 til sommeren. Legge på meg muskler og bli litt større. Syns jeg ikke har hatt det problemer når jeg trente isolasjons øvelser. Pleide å trene mage og triceps en dag, trente hver annen dag, biceps og skulder en dag. rygg og markløfting partallsuker, oddetallsuker bein og markløfting. Men det tok meg 1,45 t hver gang . Nå trener jeg bare 30-45 min med stronglifts. men jeg føler ikke jeg blir noe større. selv om det har bare gått 1 mnd. har nesten lyst å trene som før til jeg fikk vondt og tungt. Gjør det samme nå men føler jeg ikke trener så hardt. Jeg prøver å spise så mye jeg kan, kanskje jeg bør spise enda mer.

Endret av lion33
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Du kan ihvertfall ikke vente resultateter etter en snau måned, så jeg ville fortsatt å følge programmet!

Lenke til kommentar

Som nybegynner i form av at man faktisk er eller har gjort så mye annet rart at man alikevel er for "rett trening" så vil det være knall uansett.

Men husk at man trener så si likt på deff og bulk, så spiser man akuratt nok til å holde vekten får man ikke resultatene heller.

Bygge energikrevende "unødvendig masse" står på kroppens sisteplass på 2do-lista.

Kun om det er igjen litt energi tilovers.

Lenke til kommentar

tror jeg begynte litt for tungt. jeg økte for mye hver uke . jeg er litt usikker på hvordan jeg skal trene det er eks 5x5 på benken- ja eks starte på 40 kg, skal jeg da varme opp 5x10? så ta 40x5, 4 ganger ?

samme knebøy varme opp med 40 kg, så ta 50 kg 4 ganger? så økte med 2,5 neste gang

for se på youtube.

nå tar jeg knebøy: 40 kgx10, 60 kgx5 , 70 kgx5, 80 kgx5 , 90kgx5

Endret av lion33
Lenke til kommentar

Du skal kjøre fem sett med fem reps på 90 kg om det er 90 kg som er arbeidssettet. En knebøyøkt vil da kanskje se slik ut:

40x5, 60x5, 80x3, 90x5x5.

Hvordan du varmer opp er opp til deg selv.

Etter en stund i SL syklusen vil arbeidssettene bli ganske tunge mtp hvor ofte man tar knebøy. Så for å kunne progresere stabilt er det ofte lurt å holde seg ett stykke under i arbeidssettet. Da spesielt i nybegynner fasen.

Så jeg ville byttet ut 80 med eksempelvis 70. Siden 80x3 fort kan føre til at arbeidssettet ikke blir gjennomført på de 2 siste settene på 90kg. Det er bedre å kunne ta 5x5 og øke til 92.5 enn å måtte ta 90 neste økt fordi man kjørte seg for hardt før arbeidssettet.

Er min erfaring i vertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har trent SL5*5 siden januar, og merker at knebøyen begynner å bli helt forjævlig tung nå. Jeg gikk fra å gjøre masse isolasjonsøvelser, til dette programmet og har merket ganske stor forskjell i kroppsform og holdning, samt i styrke. Jeg anbefaler at du gir det nye programmet ditt en stund til, 1 måned er innmari kort tid og du har sikkert ikke kommet deg opp på skikkelig arbeidsmotstand enda. :)

Red.:
Når det kommer til oppvarming så kjører jeg følgende:
20*5, 20*5, 30*3, 40*3. 50*3, 60*3 og 65*5*5.

Jeg har aldri utført knebøy før, og har "deloada" et par ganger for å få teknikken skikkelig på plass. Nå føler jeg at jeg har kontroll på teknikken og satser på å få vektøkningene utover.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Baseøvelsene er teknisk krevende og oppmerksomheten burde være 100% på hver rep om man skal holde seg skadefri.

Rep vs skader-grafen skyter til himmels lenger man går ut på den.

Det vil egne seg best å kjøre baseøvelsene som styrkeprogram selv på et volumprog, for å heller endre på resten av øvelsene for evt volum eller hva man skulle ønske.

Mener det blir rett å anbefale da.

Lenke til kommentar

Knebøy og markløft er eg dels einig i. No har eg aldri trent dei med meir enn 5 reps, men med så store musklar i sving, så brukar ein fort opp kreftene. Samtidig er det gjerne lettare vekter når ein skal opp i reps, og det blir lettare å få teknikken på plass.

Andre baseøvingar derimot, ser eg generelt ikkje noko problem med å kjøre fleire repetisjonar på. Ikkje at eg er noko fasit, men eg synest det er teknisk meir krevjande å trene tungt 5x5 i benken, enn 3-4 x 9-15.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig basert på erfaring bare, kjørt sånn i alle år. Ser E.Sandvik også anbefale det nå uavhengig.

Men nå jobber vi nesten utelukkende med klienter som har fått smerter av å trene.

Dvs lærdom basert på erfaring og når man også ser at dette gir ønskede resultater

Lenke til kommentar

Det finnes mange som mener det er prinsippielt feil og homofilt å ta mer enn 5 reps :p

Det skal dei få lov til, men då bør det begrunnast samtidig.

Eg fann artikkelen til Eirik: Kjør aldri mer enn 5 repetisjoner!

Uttalelsen kommer fra en som har satt verdensrekorder i både knebøy og markløft, og er mannen som for første gang løftet over 1000 pund i markløft, nemlig Andy Bolton (som du ser på bildet).

Han snakker selvsagt om denne regelen når det gjelder baseløftene knebøy, markløft og benkpress

Grunnen er åpenbar. Jo tyngre belastning du har på stanga, desto mindre skal det til for at ting går galt. Og jo flere repetisjoner du kjører med tyngre belastning, desto større sjanse er det for at noe GÅR galt.

Det er ikke det at du ikke KAN kjøre flere repetisjoner med disse øvelsene, men om du bruker øvelsene for å bygge STYRKE, noe de tross alt egner seg best til å gjøre, så må du også ta visse forhåndsregler.

Benytter du øvelsene med relativt tung, til tung belastning, må du ha kontroll. Du må temme belastningen, og ikke la noe overlates til tilfeldighetene.

Erfaring har fortalt meg at flere repetisjoner med baseløftene tar oss ut på tynnere og tynnere is. Jo lenger ut man kommer, desto tynnere blir isen, og før eller senere vil man gå igjennom.

Om du ikke har noe imot å våkne av en kalddusj (les: bli skadet og våkne av det), så for all del, kjør på med German Volume Training på baseløftene (10 sett med 10 repetisjoner), og go for the burn

men skal du holde deg innen trygge rammer, kjør mellom 1-5 repetisjoner per sett med baseløftene når du håndterer det som er tung belastning for deg.

Eg er vel einig i det som blir skrive her. Dei som kjører 5-12 reps i benk har sjølvsagt lågare vekt enn det dei brukar på 1-5 reps. Vekta kan vere tung, men ikkje så tung at teknikken går heilt av skaftet. Relativt tungt betyr at det er tungt for deg, i forhold til dine føresetnader.

Generelt må ein gjerne anbefale det, men eg vil ikkje protestere på dei som fokuserer på volum og har fleire reps i benken innimellom.

Lenke til kommentar

Herregud, du er en latterlig type. Bra av deg å bruke "homo" som skjellsord, og samtidig skulle rakke ned på alle som ikke gjør det samme som deg samtidig.

Nå burde man vel over 5rep for å øke i volum mest mulig, ( ikke på baseøvelsene)

Kvifor ikkje? Det blir sjølvsagt feil i forhold til det programmet, men i prinsippet er det vel ikkje noko i veien med det?

Det finnes mange som mener det er prinsippielt feil og homofilt å ta mer enn 5 reps :p

Herregud, du er en latterlig type. Bra av deg å bruke "homo" som skjellsord, og samtidig skulle rakke ned på alle som ikke gjør det samme som deg samtidig.

Du er latterlig god å ta ting utav kontekst. Men det skal du selvfølgelig få lov til å mene, som de fleste andre her inne tar jeg ikke akkurat din mening om meg eller mine meninger til etterretning :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...