lion33 Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Hva skjer med en bil som står stille for eksempel i et år i en garasje ? 1 Lenke til kommentar
passionforrelaxing Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Lurer jeg og på. Vi har en bil som kommer til å bare stå ute rundt 1 år..uten garasje Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Kan vel se for deg hva som skjer etter lengre tid med væsker osv, derfor det er lurt å starte den en gang i blandt og la den gå litt. Hvis den skal stå lenge, få noen til å gjøre dette for deg om mulig ;9 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Tja, i gamle dager (eller blandt veteranbilentusiaster) er det populært å sette bilen på bukker for at hjulene ikke skal bli urunde, samt dra rundt motoren av og til for at ikke stempelringer skal sette seg eller ruste fast i sylinderveggene. Har bilen smørenipler, sørger man for å presse fett inn i dem før man setter bort bilen, og tar den fram igjen. Bremseskiver/tromler kan også bli litt brune, men den rusten bremser man lett bort. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Drivstoffet kan få groing av mikroorganismer (f.eks. bakterier), og det skjer pga. kondens. Og spesiellt i drivstoff som er diesel eller likner på diesel (lett og tung fyringsolje, parafin). Ved lengre tids lagring så er det vanlig med å ombunkre drivstoffet mellom flere tanker med et valgt intervall for å unngå "dieseldyr". Du er litt tryggere med bensin, men kondensen blir du ikke kvitt. Derfor er det viktig at tanken er full av drivstoff slik at mest mulig luft er fortrengt fra tanken. Ombunkring av bensin er ikke like vesentlig som med diesel. Men ikke bare starte bilen i eller rett utenfor garasjen. La den få trille en del metre, slik at væsken i tanken kan få beveget på seg. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Bremseskiver/tromler kan også bli litt brune, men den rusten bremser man lett bort. Det behøver ikke gå et fullt år for at bremseskiver kan skape problemer. Jeg satte en bil til parkering i et kystklima 3 uker mens jeg var på ferie. Med håndbrekket på. I mellomtiden hadde bremseklossemekanismen satt seg en del. Så når jeg startet opp, så var det motstand selv om håndbrekket var senket (tatt av). Og når jeg rullet, så hørte jeg et kjempehøyt KLAKK. 99-modell Så rullet jeg bilen i den andre kjøreretningen en meter og tenkte ikke så mye mer over problemet. For bilen fungerte jo ganske godt. Men, når jeg så kanskje 4 mnd. senere likevel skulle ha bilen til verksted, så spurte jeg om de ikke kunne sjekke bremseanlegget. For jeg hadde den klakk-lyden i minnet. Det var ganske oppsiktsvekkende det funnet de da gjorde. Og de sa de aldri i sin tid hadde sett noe sånn skje på en bil før. Bremseklossen hadde blitt dratt av i "klakket" sannsynligvis. Den var løs. Endret 1. april 2014 av G Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 1. april 2014 Forfatter Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Kjipt, vil liksom ha en bil i utlandet som jeg kan kjøre når jeg drar til Syden. Men så kjipt at jeg ikke kan bare la en bil der, faren min sa han kunne be mine søskenbarn kjøre den av og til, men man vil jo ikke det, de kommer bare til å bruke den hele tiden sikkert. Tenkte en Audi a4 eller a6, ikke noe fancy men noe greit . Endret 1. april 2014 av lion33 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Sikkert litt mer styr, men kan du ikke levere den til verksted for en form for vinteropplagring, slik man gjør med påhengsmotorer? Kan det fungere for bil, og i såfall hvor mange arbeidstimer går med? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Kjipt, vil liksom ha en bil i utlandet som jeg kan kjøre når jeg drar til Syden. Hvor ofte og lenge er du i syden? Du kan leie mye bil for hva den koster å eie. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Kjipt, vil liksom ha en bil i utlandet som jeg kan kjøre når jeg drar til Syden. Hvor ofte og lenge er du i syden? Du kan leie mye bil for hva den koster å eie. Det er dyrt å leie så fine bilmodeller i Syden. Det forsvarer kanskje ikke kjøpet av bilen basert på dette "kortet" alene, men det er ihvertfall en ting å ha klart for seg. Du får en kjip bil, hvor du knappt får plass til folk og koffert for en billig penge. Men så snart du begynner å snuse på en bil med et normalt "gammeldags baggasjeromsstørrelse", og normal benplass og det der, så betaler du fort mer enn det smaker. Var i syden med en kompis en gang, og vi var totalt 4 personer med 4 stykk baggasjemengde. Det ble slik at noen kofferter ble stuet i forsete, så jeg knappt kunne gire med girspaken. Og ikke kunne jeg se ut høyre vinduspeil. I baksete satt 3 stykk med pikk-pakk i fanget, og skviste kofferter i baggasjerommet. Det var jo bare heeelt fantastisk. Da gikk vi for det billigste billige vi kunne finne. Og jeg var skeptisk i utgangspunktet, og så egentlig for meg mange kilometer kjøring i to omganger mellom flyplass og hotell. Men, vi klarte det med en enkel tur. såvidt og med litt offring av sikkerhet. Er såpass erfaren sjåfør at det gikk helt greit. Men jeg lar meg ikke overtale av "spare-kammeraten" min igjen til gjentakelse. Endret 1. april 2014 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå