Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil på service, ikke opplyst om reperasjoner på forhånd


B17a

Anbefalte innlegg

hei, håper denne posten havner på riktig sted.

 

Jeg har hatt problemet med ujevn og harkete tomgang og har ikke greid å finne feilen selv så jeg leverte bilen hos mekonomen på mandag. Jeg sa ifra når jeg leverte bilen at de skulle ringe meg underveis og avtale pris og hva som skulle gjøres. Fikk ikke noen tlf så jeg ringte dem selv i dag og hørte om hvordan ting gikk, og fikk beskjed om at bilen var klar til å hentes.

 

Da jeg spurte hva som var blitt gjort fikk jeg beskjed om, nytt fordelerlokk, rotor, en plugg og at de hadde tetta en liten kjølevæske lekasje.

 

så fikk jeg vite prisen, 5500 kr.

 

Jeg har ikke blitt informert om hva de har gjort eller byttet på forhånd, og syntes egentlig dette er litt rart.

 

Er jeg nødt til å betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva forventet du egentlig å betale?

5500,- er ikke mer enn 3-4 timer arbeid, såpass måtte du vel regne med for en feil du selv ikke har klart å finne til tross for feilsøking..

Fordelerlokk, rotor og plugg er innafor hva jeg vil mene de bør kunne bytte uten å ringe kunden.. Å bruke mekanikertid på å ringe deg vil fort påføre deg like store kostnader (disse folka tar seg betalt pr. påbegynte time vettu..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

greit nokk at prisen kan være rett satt, men stusser fortsatt over at de som er pålagt og informere kunden før de bytter noe på bilen ikke gjør det. Spesielt når jeg ba dem ringe meg før noe ble gjort og for å få en pris på dette.

Lenke til kommentar

vell :p skal uansett høre litt nede på verkstedet, muligens sjangs for å få noe rabatt pga det.

 

Og for å nevne, kan vell såvidt kalles en lekasje i kjølevæskesystemet, mista kun en dråpe i ny og ne mellom slangen og beholderen :p

Lenke til kommentar

Har du det skriftlig at de kun skulle sjekke og så ringe? Har du det skriftlig så er det jo egentlig kurant. Er det "bare" en muntlig avtale blir det straks litt verre.
Samtidig synes jeg det virker litt rart å bruke 3-5 timer på å finne ut at det trengs nytt fordelerlokk / rotor / plugg. Ikke akkurat rakettforskning å finne feil på denslags, på de aller fleste biler (masse forbehold her..)

Alt etter hvilken bil det er snakk om, og med en masse forbehold og synsing om at det kan være andre ting de også har gjort/leitet etter og at enkelte deler til enkelte biler er veldig kostbare, så synes jeg prisen høres noe stiv ut, og du har anledning å prute på denne.

Hvilken bil / motor er det snakk om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville ihvertfal ikke kranglet noe på det, ser ut som en ok pris.

 

Jeg ville heller ikke kranglet på prisen. Derimot ville jeg definitivt kranglet på at de gjennomførte reperasjonen uten å informere på forhånd, spesielt når kunden har uttrykt ønske om informasjon før rep påbegynnes.

Spiller ingen rolle at dette ikke ble avtalt skriftlig.

En telefonsamtale unnagjøres på godt under 5 minutter, ikke noe kostnad for kunden dette.

Lenke til kommentar

ringte avdelingslederen der idag og forklarte han situasjonen og sa at jeg ikke var med på å betale den fulle prisen ettersom jeg hadde bedt om å bli ringt opp. Viste han til håndtverksloven og uten av å få noe ut av det der og da, ringte han opp igjen to timer senere og sa jeg kun trengte å betale for delene. Fair enough.

 

Bilen er en volvo 940 95mod

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt riktig, ved å levere inn en gjenstand til reparasjon så kan ikke verkstedet ta noe betalt (selv for undersøkelse) hvis du ikke har skrevet under på det.

 

(Mulig det er annerledes for bilbransjen enn data hvor jeg jobbet for noen år siden, men vi måtte ha det skriftlig på service-kvittering for at vi kunne ta betalt for sjekken hvis det ikke var garanti/reklamasjons jobb)

Lenke til kommentar

Det er helt riktig, ved å levere inn en gjenstand til reparasjon så kan ikke verkstedet ta noe betalt (selv for undersøkelse) hvis du ikke har skrevet under på det.

 

(Mulig det er annerledes for bilbransjen enn data hvor jeg jobbet for noen år siden, men vi måtte ha det skriftlig på service-kvittering for at vi kunne ta betalt for sjekken hvis det ikke var garanti/reklamasjons jobb)

Det er nok ikke en lov, men heller en regel internt hos dere for å unngå tviser hvor dere ikke kan dokumentere krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt riktig, ved å levere inn en gjenstand til reparasjon så kan ikke verkstedet ta noe betalt (selv for undersøkelse) hvis du ikke har skrevet under på det.

 

(Mulig det er annerledes for bilbransjen enn data hvor jeg jobbet for noen år siden, men vi måtte ha det skriftlig på service-kvittering for at vi kunne ta betalt for sjekken hvis det ikke var garanti/reklamasjons jobb)

Nå er det ikke veldig trolig at det er en garantisak på en Volvo 940 fra 90-tallet, og kunden leverte inn bilen vel vitende om at det ville koste penger å feilsøke.

 

Signatur er ikke nødvendig, men en eller annen form for samtykke er nødvendig.. Å levere inn bilen til reparasjon er i seg selv samtykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...