Gå til innhold

Service engineer, hva ligger dere på i timelønn? Ikke årslønn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rundt 250 i flat timelønn.

Når jeg faktisk er på jobb får jeg 25% i tillegg på hver time.

 

Når jeg reiser får jeg flat lønn, men utenfor arbeidstid får jeg dobbelt.

 

Overtid som normalt oppå der igjen for arbeidstimer.

 

Får også timelønn år jeg ikke er på jobb siden vi har rotasjonsordning med fastlønn.

(4-4)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Rundt 250 i flat timelønn.

Når jeg faktisk er på jobb får jeg 25% i tillegg på hver time.

 

Når jeg reiser får jeg flat lønn, men utenfor arbeidstid får jeg dobbelt.

 

Overtid som normalt oppå der igjen for arbeidstimer.

 

Får også timelønn år jeg ikke er på jobb siden vi har rotasjonsordning med fastlønn.

(4-4)

 

Hei Twinflower.

 

Dette virker for meg som en veldig gode betingelser.

Jeg har sett en del poster fra deg og har sett at du blant annet holder på med, evt. har fullført høyere utdannelse innenfor dette. Før hadde du fagbrev hvis jeg husker rett.

Kan du si hvordan lønna di så ut da du reiste rundt som serviceingeniør, men uten høyere utdannelse?

Lenke til kommentar

 

Rundt 250 i flat timelønn.

Når jeg faktisk er på jobb får jeg 25% i tillegg på hver time.

 

Når jeg reiser får jeg flat lønn, men utenfor arbeidstid får jeg dobbelt.

 

Overtid som normalt oppå der igjen for arbeidstimer.

 

Får også timelønn år jeg ikke er på jobb siden vi har rotasjonsordning med fastlønn.

(4-4)

 

Hei Twinflower.

 

Dette virker for meg som en veldig gode betingelser.

Jeg har sett en del poster fra deg og har sett at du blant annet holder på med, evt. har fullført høyere utdannelse innenfor dette. Før hadde du fagbrev hvis jeg husker rett.

Kan du si hvordan lønna di så ut da du reiste rundt som serviceingeniør, men uten høyere utdannelse?

 

 

Jeg er strengt tatt ikke ferdig med den høyere utdannelsen min enda (fullfører nå i mai).

 

Anyways, du skal få tallene så presist som bare det:

 

  • Når jeg startet i denne bedriften for 3 år siden (året før var jeg innleid, men fremdeles ansatt hos min tidligere arbeidsgiver - en elektrikerbedrift) begynte jeg på relativt beskjedne 384,076 pr år og 196.6 kr timen. Alt uten tillegg. Det året tjente jeg 661,436 kroner. (startet 1.1). Det hører til at det var mye kursing og slikt det året, så jeg gikk glipp av litt jobb-tillegg.

    (Dessuten begynte jeg på skole i august og kunne derfor ikke jobbe noe i friperioder)

  • Året etter hadde jeg kranglet meg opp til 412,224 kr pr år og 212 kroner timen. Tjente ca 770 000 det året. Fremdeles som fulltidsstudent

  • Fikk etterhvert argumenert meg frem til ingeniør-lønn siden jeg vokste veldig faglig på å jobbe og lære samtidig, pluss at jeg er superinteressert i det jeg jobber med. Kranglet meg da frem til 470 000 i året og ca 240 kroner i timen. Endte opp med rett under 900 000 det året.

 

Når jeg blir ferdig utdannet så vet jeg ikke om jeg gidder å mase om mer i lønn. Fastlønnsforskjellen er så liten i forhold til hva som blir påvirket av timetall og alt man møter på av tillegg etc. Satt for eksempel fast to uker i offshore i februar. Mye venting og litt jobbing. På grunn av alle tilleggene kostet de to ukene inn nesten 70 000 kroner. Da gidder jeg ikke bruke opp goodwill med sjefene for å få 4-500 kr mer i mnd på et trinn eller to høyere i lønnstabellen.

 

Hvis jeg klarer å fullføre mastergraden (starter i august) så skal jeg derimot mase meg opp til sivilingeniør-stigen, og de pengene kan fort balle på seg en fin pensjon. Det er egentlig hovedargumentet mitt for å slite tre år mer på skole.

 

 

PS: Ingene av tallene over inkluderer diettpenger, som er en godtgjørelse du får på hver tur. Hvert år blir det totalt ca 100 000 kr skattefritt som kommer sammen med hvert reiseoppgjør.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Takk for langt og utfyllende svar, veldig interessant.

 

Jeg er selv ansatt som tekniker/supportmedarbeider i en bedrift og sitter for det meste på kontoret.

Dette har jeg fastlønn for.

Det blir derimot aktuelt med noen jobbturer i året og vi opptrer da som serviceingeniører.

De forskjellige ansatte hos oss har hatt litt forskjellige ordninger hva gjelder timesbetaling, reisebetaling og overtid og det er dette vi holder på formalisere nå.

Derfor er det interessant å se hva dere som opptrer som serviceingeniører hele tiden har av ordninger og goder.

 

Foreløpig har vi praktisert vanlig betaling (årslønn) mellom 08:00 - 16:00, 50% overtid fram til 20:00 og 100% etter dette, uavhengig av om vi fysisk jobber eller reiser. I tillegg kommer jo diett.

 

Etter at ledelsen har rynka på nesa over overtidslistene våre, har det kommet på dagsorden om hvorvidt vi skal få overtidsbetaling på reise eller ikke. Jeg vil så klart ha dette, men møter litt motgang da det fins selgere og andre personer i samme firma som har absolutt ren fastlønn og aldri får noe ekstra for reiser de eventuelt gjør på kveld/natt.

 

Det er mulig vi blir nødt til å svelge en ordning her hvor vi kun får vanlig timesbetaling for reise uansett når på døgnet det er. Våre turer er for det meste nasjonalt, så det er egentlig ikke verdt kampen å kjempe for akkurat dette. Derimot har ledelsen på forhånd foreslått å ikke lønne oss i det hele tatt for reiser utenom vanlig arbeidstid og det er ikke noe vi kommer til å akseptere.

Jeg er vant til å være timelønnet (tidligere telekommunikasjonsmontør) og er dermed ikke innstilt på å jobbe gratis for bedriften for arbeid vi fakturerer.

 

Se der ja, ble fort flere linjer enn jeg hadde planlagt.

 

Eller høres det fornuftig ut å ikke krangle for mye om "småpenger". Det er som du sier ekstra arbeid og tillegg som gjør lønna.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Twinflower:

 

Mulig jeg misforstod nå, men sier du at du tok en bachelor samtidig som du jobbet 4/4 rotasjon? Hvordan løste du dette? Var det mye styr å få til mtp eksamener osv?

Lenke til kommentar

Jeg jobber som service ingeniør utenfor olje og gass og lønnen er "der etter". Jeg har ca 185,- fast( 30 000,- i måneden). Har fagbrev som automatiker så dette er lavere enn jeg kunne hatt om jeg fortsatte som automatiker(Om man ser på tariff) men jeg valgte og hoppe over til dette da det virket mer spennende og at jeg kunne lære mye nytt. Dette er mitt første år og jeg har reist en del og fått sett en del av verden(Singapore, Tyskland, England, Sveits, Russland, Sverige, Norge m.m.).

 

Har også vakt ordning hver 5 uke som gir 4000,- fast pluss overtid når en først må jobbe(Avhengig av når på døgnet 50/100%).

 

Når vi er ute å reiser får vi diettpenger og overtid, ikke noe ekstra utover dette. Evt nattillegg.

Jobber somregel lange dager og på kveld nattestid så det blir en god del overtid(100%) ila ett år som kommer godt med men som igjen kan være slitsomt.

 

Utbetaling ligger somregel på 30-40 000,- +/- netto ink. diettpenger.

 

Jobber innenfor automasjon/logistikk/robotics

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Hvor mange reisedøgn har du da det siste året?

 

Litt usikker men tror jeg så at jeg hadde hatt 70 diett utbetalinger i 2013. Jobbet ca 9 mnd der i 2013.

Varierer mye der hvor jeg jobber men ser for meg at det blir ca 100 dager i året sånn jevnt over. Er for tiden i Russland på ubestemt tid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...