N o r e n g Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Ja, og det er nok mye bedre marginer på de små prosessorene, kontra store monster-prosessorer med elendige yields. Så de begrensede wafferene de har går nok sikkert til Apple og Qualcomm. TSMC selger hele wafere av gangen, så det har ikke noe å si for dem om yield på en Nvidia-wafer er 20% mot 80% på en Qualcomm-wafer så lenge begge betaler. Mulig jeg har missforstått prosessen noe, men når du bruker større brikker, så er det mye større sjanse for at du må kutte bort langt flere (prosentmessig) enheter som ikke funker. Ergo blir yieldsene bedre på enklere design. Litt på samme måte som om du f.eks hadde hatt fire pikselfeil på en skjerm, tilfeldig fordelt utover overflaten. Om du ser på skjermpanelet som en waffer, og du skulle skjært ut "mini-skjermer" ut av det store panelet, som ikke hadde noen pikselfeil. Hvis du skal kutte ut fire "mini-skjermer" som tilsvarer 1/4 hver av panelet, så er det en god sjanse for at du må kaste over halvparten, om ikke alle de fire "Mini-skjermene", da de fire pikselfeilene kunne har fordelt seg i hver sin del av det store panelet. (yields på 75%-0%) Kutter du derimot ut mange små "Mini-skjermer", på si, 1/32 av totale panelet (altså 32 mini-skjermer) så vil du bare måtte kaste maks 4/32-deler. (yields på 97%- 87,5 %) Store brikker som high-end chips bøter gjerne på problemet med å tilby en GPU med noen intakte enheter, hvor de kan deaktivere eventuelle områder med en defekthet. Men det finnes begrensninger hvor mye det hjelper, og til syvende og sist ønsker de kanskje å ta en ny ytelsetrone, og da gjelder det å ha hele brikken intakt. Du misforstår: En wafer er hele plata, hvorfor skal TSMC bry seg om Nvidia får 100 brikker ut av en wafer mens Apple får 1000 brikker ut av en wafer så lenge de begge betaler det samme for waferen? 1 Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Du misforstår: En wafer er hele plata, hvorfor skal TSMC bry seg om Nvidia får 100 brikker ut av en wafer mens Apple får 1000 brikker ut av en wafer så lenge de begge betaler det samme for waferen? et spørsmål: er det en spesiell grunn til at Wafer er en sirkel- hvorfor ikke en kvadrat? har det noe med produksjonsteknikken som gjør det umulig å lage firkantete Wafers? Lenke til kommentar
SVD Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Du misforstår: En wafer er hele plata, hvorfor skal TSMC bry seg om Nvidia får 100 brikker ut av en wafer mens Apple får 1000 brikker ut av en wafer så lenge de begge betaler det samme for waferen? et spørsmål: er det en spesiell grunn til at Wafer er en sirkel- hvorfor ikke en kvadrat? har det noe med produksjonsteknikken som gjør det umulig å lage firkantete Wafers? http://www.cleanroom.byu.edu/EW_formation.phtml Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 http://www.cleanroom.byu.edu/EW_formation.phtml opplysende Lenke til kommentar
klakkelakk Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 "vi som venter på den fulle nye GTX 800-serien må smøre oss med et tykt lag ventepasta." "ventepasta" Ord kan ikke beskrive om hva jeg syns om det. 6 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Ja, og det er nok mye bedre marginer på de små prosessorene, kontra store monster-prosessorer med elendige yields. Så de begrensede wafferene de har går nok sikkert til Apple og Qualcomm. TSMC selger hele wafere av gangen, så det har ikke noe å si for dem om yield på en Nvidia-wafer er 20% mot 80% på en Qualcomm-wafer så lenge begge betaler. Mulig jeg har missforstått prosessen noe, men når du bruker større brikker, så er det mye større sjanse for at du må kutte bort langt flere (prosentmessig) enheter som ikke funker. Ergo blir yieldsene bedre på enklere design. Litt på samme måte som om du f.eks hadde hatt fire pikselfeil på en skjerm, tilfeldig fordelt utover overflaten. Om du ser på skjermpanelet som en waffer, og du skulle skjært ut "mini-skjermer" ut av det store panelet, som ikke hadde noen pikselfeil. Hvis du skal kutte ut fire "mini-skjermer" som tilsvarer 1/4 hver av panelet, så er det en god sjanse for at du må kaste over halvparten, om ikke alle de fire "Mini-skjermene", da de fire pikselfeilene kunne har fordelt seg i hver sin del av det store panelet. (yields på 75%-0%) Kutter du derimot ut mange små "Mini-skjermer", på si, 1/32 av totale panelet (altså 32 mini-skjermer) så vil du bare måtte kaste maks 4/32-deler. (yields på 97%- 87,5 %) Store brikker som high-end chips bøter gjerne på problemet med å tilby en GPU med noen intakte enheter, hvor de kan deaktivere eventuelle områder med en defekthet. Men det finnes begrensninger hvor mye det hjelper, og til syvende og sist ønsker de kanskje å ta en ny ytelsetrone, og da gjelder det å ha hele brikken intakt. Du misforstår: En wafer er hele plata, hvorfor skal TSMC bry seg om Nvidia får 100 brikker ut av en wafer mens Apple får 1000 brikker ut av en wafer så lenge de begge betaler det samme for waferen? Hvorfor skulle Nvidia ta seg råd til å vinne budrunden når de kommer til å få dårlig yield? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) En wafer er hele plata, hvorfor skal TSMC bry seg om Nvidia får 100 brikker ut av en wafer mens Apple får 1000 brikker ut av en wafer så lenge de begge betaler det samme for waferen? Hvorfor skulle Nvidia ta seg råd til å vinne budrunden når de kommer til å få dårlig yield? Ja, det var egentlig akkurat det poenget jeg også ville komme frem til. Apple vinner budrunden, fordi de kan faktisk tjene gode penger på wafferene som per dags er tilgjengelige. Endret 2. april 2014 av Andrull Lenke til kommentar
xRun Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 At det er litt overgangsproblemer og forsinkelser en periode idet man går ned til ny størrelse i produksjonen er vel så vanlig etterhvert at det er nesten underlig om det overrasker. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 At det er litt overgangsproblemer og forsinkelser en periode idet man går ned til ny størrelse i produksjonen er vel så vanlig etterhvert at det er nesten underlig om det overrasker. I hvert fall når det er snakk om TSMC. De er litt optimistiske i Taiwan. Intel derimot Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hvorfor skulle Nvidia ta seg råd til å vinne budrunden når de kommer til å få dårlig yield? Fordi de ønsker å være først ut på 20nm for å få et forsprang mot AMD for en gangs skyld? 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hjelper ikke å være først ute om de synes at de ikke kan tjene på det. Og Apple er vel kjent for å ha en del penger de også, og lar seg nok ikke tape i en budrunde så alt for raskt. Og når Apple i tillegg får utnyttet større andel av waferen, da har nok ikke Nvidia så mye å stille opp med. Annet enn en mislykket papirlansering. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Trenger et kort som drar 4K greit.... Doesn't exist... Nvidia/TSMC, se til å få ut fingern. Endret 2. april 2014 av Nator 1 Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 TSMC slet vel med dette tidligere også når man skulle krympe til 28nm hvis jeg husker rett, men men - ikke mye man kan gjøre med saken. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Selv lurer jeg mere på hva som konkret er nytt, DirectX12 støtte tar jeg nesten som selvfølge nå, og ikke snakk om VGA\DVI kontakter på så nytt skjermkort? Fra nå av, burde vel bare Displayport 1.3, HDMI v2 eventuelt mini Displayport kanskje også MHL 2 være standardene? Nvidia 3d vision 3 muligens med støtte for 4k ultra HD skjermer? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hjelper ikke å være først ute om de synes at de ikke kan tjene på det. Og Apple er vel kjent for å ha en del penger de også, og lar seg nok ikke tape i en budrunde så alt for raskt. Og når Apple i tillegg får utnyttet større andel av waferen, da har nok ikke Nvidia så mye å stille opp med. Annet enn en mislykket papirlansering. Nå er det helt forskjellige versjoner av en prosess som er aktuell for Apple og Nvidia da... Det er ikke sånt man bare kan switche over on-the-fly. For Nvidia sin del så er det ikke før med Tegra-brikken "Erista" i 2015 at de skal bruke samme prosess som Apple. Både 32-bit og 64-bit versjonen av Tegra K1 bruker 28nm. 1 Lenke til kommentar
candylord2 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Dette er veldig gode nyheter for meg. Da jeg har nettopp kjøpt meg et GTX780 Vil jo ikke at det skal bli utdatert for fort. Kan jo bære gje det tel meg : ))) Lenke til kommentar
TeaRex Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Dette er veldig gode nyheter for meg. Da jeg har nettopp kjøpt meg et GTX780 Vil jo ikke at det skal bli utdatert for fort. Tenkte akkurat det samme! Fikk meg nettop MSI 780 Lightning Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Dette er veldig gode nyheter for meg. Da jeg har nettopp kjøpt meg et GTX780 Vil jo ikke at det skal bli utdatert for fort. Tenkte akkurat det samme! Fikk meg nettop MSI 780 Lightning Jeg elsker når nye generasjoner med skjermkort kommer ut, for da faller selvfølgelig ytelsen på forrige generasjon med omtrent 75% Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Ikke meningen og drive ap, men hw.no har utrolig mye festlige ord og uttrykk, og sammenstillinger av disse. Sikkert ikke tilsiktet. "Kaniner opp av hatten" kanskje? Det betyr å bedra, bløffe, forbause. Smøre oss med ventepasta er nytt. Jeg benytter tålmodighet om ventetiden blir lang. Vi har forskjellig preferanser! 1 Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg elsker når nye generasjoner med skjermkort kommer ut, for da faller selvfølgelig ytelsen på forrige generasjon med omtrent 75% Haha tenkte mere på at sist gang eg kjøpte et skjermkort. Så ble neste generasjon annonsert like etterpå. Prøver å unngå det denne gangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå