Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovligheten ved "miljøgebyr" på papirfaktura

Nedward

Anbefalte innlegg

Ganske enkelt spørsmål som jeg selv sliter med å finne et fornuftig svar på.

Min strømleverandør har bestemt seg for at de skal ha et miljøgebyr fra alle kunder som mottar papirfaktura. Er det noen lovverk som regulerer adgangen til å gjøre dette, og eventuelt størrelsen på gebyret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om det finnes noen lovbestemmelse som regulerer deres rett til dette, men jeg ville tro at de som bedrift har lov til å ta betalt for dette ja.. De kan jo selv bestemme prisene på deres varer, og dersom de ønsker noen kroner for at de må sende en papirfaktura til deg, kan jeg ikke se at dette skulle være ulovlig. Det er vanlig blant veldig mange selskaper at de tar betalt for å sende ut papirfaktura, av miljøhensyn..

For å unngå gebyret er det jo bare å bytte til e-faktura/avtalegiro så er problemet løst..

Endret av Tardface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om det finnes noen lovbestemmelse som regulerer deres rett til dette, men jeg ville tro at de som bedrift har lov til å ta betalt for dette ja.. De kan jo selv bestemme prisene på deres varer, og dersom de ønsker noen kroner for at de må sende en papirfaktura til deg, kan jeg ikke se at dette skulle være ulovlig. Det er vanlig blant veldig mange selskaper at de tar betalt for å sende ut papirfaktura, av miljøhensyn..

For å unngå gebyret er det jo bare å bytte til e-faktura/avtalegiro så er problemet løst..

Er ikke poenget med fakturagebyr at de skal dekke kostnaden ved fakturering? Miljøgebyret kommer i tillegg slik jeg forstår det. De tar ikke noe for å sende e-faktura, det er helt gebyrfritt.

Eller bytte leverandør.

Var litt uklar. Det er snakk om netteier, så jeg er dessverre nødt til å flytte til en annen kommune om jeg skal få noen andre.

Forøvrig er det ikke et problem for meg, jeg bruker e-faktura når jeg kan. Jeg bare lurte om det er noe lovverk som regulerer hvilke og hvor store gebyrer man har anledning til å ta. Netteier har jo monopol og (nesten) ingen kan leve uten strøm, da mener jeg det er fundamentalt feil at de har anledning til å putte på et gebyr for sitt eget illebefinnende.

Lenke til kommentar

Er ikke poenget med fakturagebyr at de skal dekke kostnaden ved fakturering? Miljøgebyret kommer i tillegg slik jeg forstår det. De tar ikke noe for å sende e-faktura, det er helt gebyrfritt.

Tror nok de kan ta hvilke gebyrer de ønsker, så lenge det er mulig å velge det vekk. Men det eksisterer en begrensning ettersom åpenbart urimelige avtaler kan settes til side. Å sende ut e-faktura er nok mer eller mindre kostnadsfritt for de fleste og derfor tar de ikke betalt for dette i motsetning til papirfaktura som koster papir, blekk og porto i tillegg til manuell behandling.

Lenke til kommentar

Min strømleverandør har bestemt seg for at de skal ha et miljøgebyr fra alle kunder som mottar papirfaktura.

Mitt borettslag gjorde det samme. Tidligere sendte de i januar ut en konvolutt med 12 giroer for månedsleiene. Nå truer de med "miljøgebyr" på 50 kroner per måned for de som ikke går over på elektronisk betaling. Fryktelig irriterende at de får lov til å ture frem på slik måte, kamuflerer kostnadskutt og bedre inntjening under dekke av miljøvern. Merkelig nok så fortsetter borettslaget å sende ut papirbasert "Bonytt" til alle beboerne 4-5 ganger i året?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...